مازراتي، کمپاني اتومبيل‌سازي ‌ايتاليايي

مازراتي، کمپاني اتومبيل‌سازي ‌ايتاليايي
مازراتي يکي از معروف‌ترين کمپاني‌هاي اتومبيل‌سازي ‌ايتاليايي است که در دسامبر 1914 در شهر بولونيا تاسيس شده و به توليد خودروهاي لوکس و گران قيمت مي‌پردازد.
مازراتي يکي از معروف‌ترين کمپاني‌هاي اتومبيل‌سازي ‌ايتاليايي است که در دسامبر 1914 در شهر بولونيا تاسيس شده و به توليد خودروهاي لوکس و گران قيمت مي‌پردازد. دفتر مرکزي ‌اين شرکت اکنون در شهر مودنا واقع شده است و از سال 1993 زيرمجموعه شرکت فيات است. مازراتي در گروه فيات، تا چندي پيش با خودرو فراري شراکت داشت، ولي به تازگي به همراه آلفارومئو، جزو گروه خودروهاي اسپرت شده است.
«رودولفو مازراتي» يک راننده لكوموتيو در شهر پياچنزا بود که به همراه همسرش کارولينا روسي و هفت فرزند پسرشان در لومباردي ايتاليا زندگي مي‌کردند. بزرگ‌ترين پسرشان کارلو، در سال 1881 به دنيا آمد و پس از او «بيندو» و «آلفيري» متولد شدند‌، ولي آلفيري پس از چند ماه درگذشت و نام خود را به پسر بعدي داد. پس از آنها ماريو، اتوره و ارنستو پسرهاي بعدي خانواده بودند. جز ماريو که رشته نقاشي را ادامه داد، تمامي‌‌ اين پسرها مانند پدر خود به صنعت و اتومبيل روي آوردند.
گفته مي‌شود آرم مازراتي نيز توسط ماريو ابداع شده است. اين آرم عبارت بود از يک نيزه سه شاخ که به نيزه‌اي اشاره مي‌کند که در دست نپتون (يکي از الهه‌هاي يونان) قرار دارد. مجسمه ‌اين الهه در ميدان مرکزي شهر بولونيا (شهري که مازراتي در آن خلق شد) نصب شده است.
از ميان همه پسران، ابتدا کارلو بود که با طراحي يک موتور تک سيلندر نام ‌اين خانواده را بر سر زبان‌ها انداخت. او در يک کارخانه دوچرخه‌سازي کار مي‌کرد و موتور خود را براي ساخت يک موتورسيکلت کوچک به کار برد. او در سال 1900 رکورد سرعت 50 کيلومتر بر ساعت را ثبت کرد و توانست با موتورسيکلت خود در بسياري از مسابقات برنده شود.
کارلو در سال 1901 به فيات و در سال 1903 به ‌ايزوتا فرانچيني نقل مکان کرد و در آنجا مشغول به کار شد. او برادر کوچک‌تر خود يعني آلفيري را اگر چه 16 سال بيشتر نداشت، با خود به‌ايزوتا فرانچيني برد. آلفيري پس از مرگ ناگهاني کارلو در 29 سالگي، کار برادر خود را با همان جديت دنبال کرد. بيندو و اتوره نيز کمي‌ بعد به ايزوتا فرانچيني پيوستند.
ايزوتا فرانچيني در سال 1912 و به لطف سعي و تلاش برادران مازراتي به يک شرکت بين‌المللي با شعباتي در آمريکا و آرژانتين تبديل شد. حالا برادران مازراتي تجربه، اعتبار و سرمايه لازم را در اختيار داشتند. آلفيري که برادر ارشد بود در سال 1914 کارخانه Societ Anonima Officine Alfieri Maserat را پايه‌گذاري کرد، ولي کار مازراتي‌ها کماکان تقويت موتور اتومبيل‌هاي‌ ايزوتا فراچيني بود.
اين برادران بر اثر علاقه بسيار زيادي كه به مسابقات اتومبيلراني داشتند در سال 1926 اولين اتومبيل 1500سي سي خود را ساختند و آلفيري توانست با‌اين اتومبيل در مسابقات «فلوريو» پيروز شود. برادران مازراتي با طرح‌هاي جديد خود همواره در مسابقات پيروز مي‌شدند. در دهه 1930‌ اين خانواده تصميم به توليد اتومبيل‌هاي جاده‌اي گرفتند كه از‌ اين اتومبيل‌ها تعداد بسيار كمي‌توليد كردند.
آلفيري در روز 3 مارس 1932 در يك حادثه اتومبيلراني جان خود را از دست داد و رياست کارخانه به بيندو واگذار شد. پس از آن بود که با ورود رانندگان و مهندسان کم نظيري چون Nuvolari به کارخانه مازراتي، آوازه‌اين اتومبيل در دنيا پيچيد. پس از آن، برادران مازراتي با عقد قراردادي 10 ساله با يك شركت صنعتي به نام Orsi به فعاليت در زمينه توليد اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي پرداختند. با ملحق شدن برادران مازراتي به Orsi‌ اين كمپاني جديد، شخصي به نام «کلمبو» را كه قبلا در كمپاني‌هايي مانند آلفارومئو و فراري فعاليت داشت، به خدمت گرفت.
در سال 1953 مدل F250 طراحي شد که ‌اين اتومبيل فرمول يك به عنوان يكي از بهترين مدل‌هاي مسابقه‌اي دهه 1950 شناخته شد و رانندگان مشهور بسياري با استفاده از آن به پيروزي دست يافتند. در سال 1957 نيز ‌اين اتومبيل توانست پنجمين مقام بزرگ قهرماني جهاني خود را كسب كند.
ولي چون رانندگان اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي ‌اين كمپاني در تصادفات صدمه بسياري مي‌ديدند، فروش كمپاني پايين آمد و شديدا دچار مشكلات مالي شد. در نتيجه كمپاني تصميم گرفت تا از نو به طراحي اتومبيل‌هاي مسابقه‌اي و نيز به طراحي اتومبيل‌هاي جاده‌اي بپردازد.
مازراتي در سال‌هاي 1966 و 1967، موتور 12 سيلندر و 3000سي‌سي جديدي توليد كرد كه‌اين موتور در چند مسابقه «گراند پري» موفقيت‌‌هايي كسب کرد. Orsi در سال 1969 مديريت مازراتي را به كمپاني سيتروئن فرانسه فروخت. مازراتي هم براي كمپاني سيتروئن موتور شش سيلندري طراحي كرد كه يكي از قابل توجه‌ترين موتورهاي سيتروئن تا آن زمان بود.
در اواسط دهه 1970 با كم شدن فروش موتورهاي شش سيلندر، كمپاني سيتروئن تصميم به فروش مازراتي گرفت، اما كسي براي خريد آن اقدام نكرد تا‌ اينكه‌ اين كمپاني، توسط دولت ‌ايتاليا خريداري شد. كمپاني در سال 1982 دوباره به سوددهي رسيد. مازراتي در آن سال 2265 دستگاه اتومبيل توليد كرد كه‌اين مقدار 5 برابر تمام توليدات كمپاني در طول حياتش تا آن زمان بود.
اکنون نيز اين شرکت با بيش از 700 کارمند در کارخانه خود، سالانه مبلغي حدود 500 ميليون يورو درآمد کسب مي‌کند و کماکان تحت‌نظر فيات اداره مي‌شود.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۰:۵۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد