نيکون، قدرت و توانايي بي‌پايان تصورات انسان

نيکون، قدرت و توانايي بي‌پايان تصورات انسان
نيکون يک شرکت چندمليتي است که دفتر مرکزي آن در توکيو پايتخت ژاپن قرار دارد.
نيکون يک شرکت چندمليتي است که دفتر مرکزي آن در توکيو پايتخت ژاپن قرار دارد. نيکون در زمينه توليد دوربين عکاسي و عدسي‌هاي اپتيک فعاليت داشته و واحد تحقيقات اين شرکت همواره پيشتاز جديدترين تکنولوژي‌ها در طراحي و توليد ملزومات عکاسي بوده است.
از جمله آنها مي‌توان به موتورهاي اولتراسونيک، نورسنجي سه بعدي، مدارهاي پرسرعت و پردازنده‌هاي قدرتمند موتور اتوفوکوس و آخرين تکنولوژي در زمينه اضافه كردن ويدئوپروژکتور در آخرين توليدات دوربين ديجيتال اشاره کرد.
شركت Nippon Kogaku K.K در سال 1917 رسما فعاليت خود را در زمينة طراحي و توليد محصولات نوري ـ بصري آغاز نمود. فعاليت اين شركت در ابتدا منحصر به ساخت و طراحي عدسي، دوربين‌هاي دوچشمي ‌و ميكروسكوپ بود. بعدها يعني در دهه 1940 توليد ابزارهاي ارزيابي، اندازه‌گيري و لنزهاي نوري را هم آغاز كرد.
اين شركت در اكتبر سال 1945 توليد لنزهاي عكاسي، دوربين‌هاي دوچشمي ‌و عينك را به‌عهده داشت. توليد دوربين از برنامه‌هاي بعدي شركت بود. انگيزه اصلي كه اين شركت را به توليد دوربين ترغيب مي‌نمود، جلب بازارهاي جهاني، پاسخگويي به تقاضاي بازار و ارائه قيمت‌هاي مناسب بود. جهت تحقق اين اهداف متخصصان گرد هم آمدند و اطلاعات لازم را در اين زمينه از سال 1945 جمع‌آوري كردند. در همان سال دو كميسيون ويژه دوربين و پرتوافكن به يك كميسيون واحد تبديل شدند كه وظيفه آن انجام بررسي‌ها و طراحي‌هاي لازم جهت توليد دوربين بود.اين كميسيون در آوريل 1946 به اين نتيجه رسيد كه بايد دو دوربين توليد كرد. اين دوربين‌ها طرح‌هايي پيشرفته از دو مدل LEICA و CONTEX بودند و در 25 ژوئيه در جشن سالگرد تاسيس شركت به نمايش گذاشته شدند. اولين دوربين (TLR) به دليل مشكل لنز كه با استانداردهاي موجود مطابقت نداشت از دور توليد خارج شد، اما دوربين 35 ميلي‌متري با توليد انبوه به بازار عرضه شد. در سال 1946 تقاضاهاي بيشماري در بازارهاي جهاني براي دوربين‌هاي ژاپني وجود داشت. اين شركت‌ها بايد 17000 دوربين صادر مي‌كردند ولي امكان توليد اين تعداد را نداشتند. در پاسخ به اين نياز، شركت تصميم گرفت محصول جديد خود را هرچه سريع‌تر به بازار عرضه كند.
اسم دوربين جديد شركت در ابتدا NILORTTE بود كه پس از مشورت به NIKON تغيير يافت. نمونه اين دوربين تا دسامبر همان سال يعني 1946 تكميل شد و در مارس 1948 به مرحله توليد انبوه رسيد و با قيمت 57690 ين ژاپن عرضه شد. شركت 200 عدد از اين دوربين را كه به NIKON معروف شد به هنگ‌كنگ و 110 عدد ديگر را به آمريكا، اروپا و سنگاپور صادر كرد.همچنين در سال 1946 شركت موفق به ساخت لنزهاي F/1/5 گرديد و در ژوئيه 1948 دوربين NILON M را توليد كرد. در طي اين سال‌ها طراحان و مهندسين نيکون، با كار و فعاليت شبانه‌روزي خود، هر روز موفق‌تر از ديروز عمل كرده و توليدات بيشماري را با كيفيت‌ برتر به بازار عرضه كردند.
در ژانويه 1950 عدسي سخت باريم BA FLO و در بهار همان سال دوربين NILON S را طراحي كرد. در سال 1955 شركت بر آن شد تا براي جمع كردن اتوماتيك فيلم از يك ميكروموتور استفاده كند و دو سال بعد دوربين‌هاي 25 ميليمتري سري F را توليد و به قيمت 200 هزار ين به فروش رساند. دوربين NIKON S3 نيز در سال 1958 توليد شد كه شكل اوليه دوربين‌هاي SLR امروزي بود.
در مدل F كه در سال 1959 ساخته شد، تمام نوارها از تركيب ابريشم و فيبر ساخته شدند. پرده‌هاي شاتر همه از جنس تيتانيوم بودند. شاتر به‌صورت افقي قرار گرفته و جا براي يك آينه باز شده بود.مدل NIKON F2 که نوع اصلاح شده و پيشرفته‌تر مدل F بود، در سال 1971 ساخته شد. حركت شاتر در F2 بسيار سريعتر بود و به 10 ميلي ثانيه مي‌رسيد. اجزاي شاتر سبكتر شده بودند و اين دوربين مجهز به يك ضربه‌گير پلاستيكي ـ سليكوني بود.
NIKON F3 نيز در سال 1980 ساخته شد. شاتر اين دوربين مجهز به يك كنترل الكترونيكي بود. همچنين داراي يك تايمر بود كه افراد را از عملكرد صحيح مدار تايمر مطمئن مي‌ساخت. اجزاي كوچكتري که در اين دوربين استفاده شده بود، به شكل موثري باعث كاهش اندازه دوربين شده بود. سرعت شاتر بسيار بالا بوده و همين امر سرعت همزماني را به چهار صدم ثانيه مي‌رساند.هدف اساسي شركت نيكون كمك به مردم در دستيابي به روياهايشان است. براي تحقق اين امر شركت بايد بي‌وقفه به خلق شيوه‌هاي تكنيكي خود ادامه دهد و مثل هميشه پرشور و با انرژي باقي بماند. در آوريل سال 2003 شركت نيكون مارك تجاري جديد خود را ارائه كرد.
اكنون نيز اين دوربين‌هاي ديجيتال SLR نيكون هستند كه بخش عمده‌اي از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تمام كاربران اعم از حرفه‌اي‌ها و آماتورها قادرند از آنها استفاده كنند. از ديگر توليدات اين شركت مي‌توان از فيلدسكوپ، پرينتر، انكسارسنج، عينك‌هاي آفتابي، ديسك‌هاي نوري ـ مغناطيسي، پروژكتور و استپر نام برد.اين شركت گام‌هاي بسيار برجسته‌اي در جهت ارتقاي خلاقيت در صنعت عكاسي برداشته است و با حدود 24 هزار کارمند در سراسر جهان، سالانه درآمدي بالغ بر 730 ميليارد ين ژاپن، معادل 7/8 ميليارد دلار دارد.
كوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۴:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد