هيونداي موتور، موفقيت همزمان در خودروسازي و کشتي‌سازي

هيونداي موتور، موفقيت همزمان در خودروسازي و کشتي‌سازي
شرکت هيونداي موتور، يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است که از شرکت‌هاي اصلي گروه «هيونداي کيا»، پنجمين توليدکننده بزرگ اتومبيل دنيا در سال 2009 است.
شرکت هيونداي موتور، يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است که از شرکت‌هاي اصلي گروه «هيونداي کيا»، پنجمين توليدکننده بزرگ اتومبيل دنيا در سال 2009 است. در سال 2008 و قبل از ادغام با کيا، هيونداي به تنهايي رتبه هشتم اين ليست را به همراه رتبه اول سريع‌ترين رشد خودروسازان در اختيار داشت.
هيونداي که دفتر مرکزي آن در سئول کره جنوبي قرار دارد، بزرگترين سيستم توليد يکپارچه اتومبيل را داشته و قادر است يک ميليون و ششصد هزار دستگاه خودرو در سال توليد کند. همچنين صنايع سنگين هيونداي بزرگترين توليدکننده کشتي در دنيا است.
واژه هيونداي در زبان کره‌اي به معني «تاز‌گي» بوده و لوگوي هيونداي يك بيضي است كه با حرف H (با فونت خاص و بيضي مانند) درون آن مارك هيونداي را تشکيل مي‌دهند. همچنين مي‌توان آن را به نوعي سمبلي از هدف كارخانه براي پيشرفت ناميد. بدين صورت كه بيضي نمادي از گسترش و افق جهاني بوده و حرف H مورب نمادي از 2 انسان (يعني كارخانه و مشتري) است كه دست مشاركت داده‌اند.
مجموعه کارخانجات و سازمان‌هاي مرتبط با هيونداي، توسط چونگ جو يونگ از کره ‌جنوبي در سال ۱۹۴۷ ميلادي به عنوان يک شركت ساختماني بنا‌ شد و در نهايت مجموعه هيونداي تبديل به بزرگترين کمپاني زنجيره‌اي کره‌جنوبي شد. در سال 1975 آنها اولين خودرو کره‌اي با نام «پوني» را توليد کرده و از سال بعد صادرات آن به اکوادر را آغاز کردند.
در سال 1991 شرکت موفق به توليد اولين موتور گازوئيلي خود گرديد و در 1996 شرکت هيونداي موتور هند تاسيس شد. كارخانه هيونداي در سال 2003 بزرگترين كمپاني توليدي ماشين در كره و هفتمين در دنيا بود. در ماه مارس 2008 هيونداي براي مقابله با رکود در صنعت خودرو، بازار مناطق روستايي در هند را مورد توجه قرار داد.
در سپتامبر 2008 هيونداي اعلام کرد از سال آينده ميلادي ساخت واحد توليدي خود را در برزيل آغاز خواهد کرد. ظرفيت توليد سالانه اين واحد حدود 100هزار دستگاه خودرو بود. تمامي‌محصولات اين واحد از قابليت مصرف همزمان الکل و بنزين برخوردار بوده و در تمام آمريکاي لاتين بازاريابي خواهند شد.
در نوامبر 2008 شرکت هيونداي با هدف توليد خودرو i20 حدود صد ميليون دلار در شهر ايزميت ترکيه سرمايه‌گذاري کرد. هدف اوليه براي ظرفيت کارخانه مذکور، توليد 80 هزار دستگاه در سال بود که قرار شد 70 هزار دستگاه آن به بازار کشورهاي اروپايي صادر شود. اشتغالزايي درخور توجه اين کارخانه و اقدامات موثري که شرکت هيونداي در سال‌هاي اخير انجام داده، محصولات اين شرکت و به خصوص خودروهاي سواري توليدي آن را به يکي از محبوب‌ترين خودروها در ترکيه تبديل کرده است.
در دسامبر 2008 شرکت هيونداي کره جنوبي و شرکت بائوتو بئي بن (توليد و صادرکننده کاميون در چين) توافقنامه سرمايه‌گذاري مشترک امضا کردند. در اين قرارداد شرکت خودروسازي هيونداي موتورز کره جنوبي در پروژه مشترک سرمايه‌گذاري چين به ارزش 400 ميليون دلار شرکت کرد. سهم هيونداي در اين پروژه 50 درصد بود و شرکت چيني ياد شده با اين همکاري قادر به افزايش توليد کاميون از 40 هزار دستگاه به 100 هزار دستگاه تا سال 2014 ميلادي مي‌شد.
در آن سال يک شرکت دولتي مجري طرح‌هاي بيمارستاني قزاقستان نيز قراردادي به ارزش 78/5ميليون دلار با شرکت هيونداي کره جنوبي براي ارائه بسته جامع و واحدي براي بهبود خدمات‌رساني و اجراي عمليات بيمارستاني در قزاقستان امضا کرد. مسوولان شرکت هيونداي اعلام کردند با اين معامله وارد بازار بزرگ و رو به رشد توليد وسايل نقليه تجاري خواهند شد و بدين ترتيب اين شرکت به عنوان شرکتي که مجموعه کاملي از وسايل نقليه را توليد مي‌کند، شهرت خواهد يافت.
شرکت هيونداي موتور در فوريه 2009 اعلام کرد، صادرات خودرو از کارخانه اين شرکت در هندوستان به مرز يک ميليون دستگاه رسيده است. شرکت هيونداي اولين خودروسازي است که در هندوستان به چنين موفقيتي دست يافته است.
ميزان فروش خودرو در بازار آمريکا در ماه ژوئن 2010 با کاهش روبه‌رو شد و اين مساله موجب شد تا پيش بيني کارشناسان در اوايل امسال در مورد افزايش فروش و رونق صنايع بزرگ خودروسازي آمريکا با چالش جدي روبه‌رو شود. شرکت هيونداي نيز پيش‌بيني کرد ميزان فروش خودرو در بازار آمريکا امسال به کمتر از 3/11 ميليون دستگاه خواهد رسيد.
اکنون اتومبيل‌هاي هيونداي در سراسر جهان وجود دارند. اين شرکت بيش از 75 هزار کارمند در سراسر دنيا داشته و خودروهاي آن توسط حدود شش هزار نمايندگي مجاز و نمايشگاه اتومبيل در 193 کشور جهان به فروش مي‌روند. درآمد اين شرکت در سال گذشته ميلادي بالغ بر 31 ميليارد دلار بوده است. هيونداي با شعار«به شيوه خود برانيد»، اميد دارد تا سال 2011 توليد خود را به 6 ميليون دستگاه معادل 9درصد بازار جهاني خودرو برساند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲۰:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد