بنتلي، توليدكننده خودروهاي لوكس

بنتلي، توليدكننده خودروهاي لوكس
بنتلي شركت خودروسازي انگليسي، توليدكننده خودروهاي لوكس است. اين کمپاني بارها در مسابقات ليمانز شرکت داشته و 6 بار از سال 1924 تا 2003 در اين مسابقات به مقام نخست و چندين بار به مقام‌هاي دوم و سوم رسيده است.
بنتلي شركت خودروسازي انگليسي، توليدكننده خودروهاي لوكس است. اين کمپاني بارها در مسابقات ليمانز شرکت داشته و 6 بار از سال 1924 تا 2003 در اين مسابقات به مقام نخست و چندين بار به مقام‌هاي دوم و سوم رسيده است.
قبل از تاسيس بنتلي عمده شهرت بنيانگذار آن به علت طيف موتورهاي چرخشي هواپيماهايي بود كه در جنگ جهاني اول از آنها استفاده مي‌شد كه معروف‌ترين مدل آن بنتلي بي آر ۱ بود كه در هواپيماي «ساپ ويت كمل» (Sopwith Camel) از آن استفاده مي‌شد.
اين شرکت در سال‌هاي اوليه به توليد هواپيما مي‌پرداخت و در آرم شرکت نيز از دو عدد بال استفاده شده که سمبل پرواز و برتري است. در قسمت مرکزي يک حرف B وجود دارد که مخفف کلمه Bentley است.
قبل از جنگ جهاني اول «والتر اوون‌بنتلي» Walter Owen Bentley با برادرش در فروش ماشين‌هاي يک کمپاني خودروسازي فرانسوي به نام DFP مشارکت داشت، اما همواره خواهان طراحي و ساخت ماشين‌ها با نام خود بود.
والتر در سال 1913 بازديدي از کارخانه DFP به عمل آورد و فلز سبک آلومينيوم توجه او را به خود جلب كرد و بعد از آن بنتلي به ارائه نظريه استفاده از فلزات سبک وزن به جاي آهن در ساخت پيستون‌هاي موتور پرداخت. پيستون‌هاي آلومينيومي ‌بنتلي براي اولين بار در جنگ جهاني در موتورهاي هواپيما استفاده شد.شرکت اتومبيل سازي بنتلي در تاريخ 18 ژانويه 1919 توسط والتر تاسيس شد. بنتلي از همان آغاز کار، ساخت اتومبيل‌هاي استثنايي را در دستور کار خود قرار داد. در آگوست آن سال Bentley Motors Ltd ثبت گرديد و در اکتبر همان سال در شوي وسايل نقليه موتوري لندن يک شاسي با موتور ساختگي به معرض نمايش گذاشته شد. در ماه دسامبر يک موتور ساخته شد، ولي توسعه آن بيشتر از چيزي که انتظار مي‌رفت زمان برد و ماشين‌هاي اوليه تا سپتامبر سال 1921 به صورت کامل آماده نشدند.بنتلي از لحاظ مالکيت سه دوره را پشت سر گذاشت. دوره اول از سال 1919 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت. در اين دوره بنتلي مستقل بود و عمده مقام‌ها و افتخاراتي که در مسابقات کسب کرده را در اين دوران به دست آورد.
در اواخر دوره اول شرکت با فراز و نشيب‌هاي ديگري دست و پنجه‌نرم مي‌کرد و «ولف بارناتو» که عضو گروه معروف Bentley Boys هم بود در اين دوران دست به کارها و تمهيداتي زد. تلاش اصلي او حفظ سبک و شيوه بنتلي بود، اما انحطاط و کسادي گسترده سبب کاهش مطالبات محصولات پر هزينه و گران شرکت شد، به طوري که سرانجام بنتلي در سال 1931 به رولز رويس فروخته شد.
گروه Bentley Boys شامل چند نفر از افراد توانگر و ثروتمند بريتانيايي بود که به حفظ اعتبار نام بنتلي و آماده‌سازي و بهينه‌سازي بنتلي‌ها براي مسابقات مي‌پرداختند که در دهه 20 و خصوصا سال‌هاي 1927 تا 1930 به موفقيت‌ها و پيروزي‌هايي دست يافتند. رولز رويس به صورت محرمانه و با استفاده از يک نهاد به نام British Central Equitable Trustبنتلي را به دست آورد و حتي خود بنتلي هويت واقعي خريدار را تا زماني که قرار داد کامل بسته شد نمي‌دانست.
شرکت جديد با مالکيت کامل رولز رويس شکل گرفت و سرانجام والتر بنتلي طبق قرارداد بسته شده شرکت بنتلي را ترک کرد و در سال 1935 به لاگوندا پيوست. کارخانه بنتلي در Cricklewood نيز تعطيل و فروخته شد و توليدات به رولز رويس به شهر دربي در انگليس منتقل شد.در سال 1933 هنگامي‌ که بنتلي جديد نمايان شد، برخي مشتريان قديمي‌نااميد شدند، اما برخي ديگر از مشتريان استقبال خوبي از خود نشان دادند. بعد از جنگ جهاني دوم توليدات بنتلي و رولز رويس به يک کارخانه در «چسشاير» که در زمان جنگ به ساخت موتور مي‌پرداخت انتقال يافت.
اتومبيل‌هايي که در اين دوره ساخته شدند بسيار شبيه به هم بودند. در واقع بنتلي و رولز رويس اکثرا محصولاتي نسبتا مشابه و فقط با برند و يک سري خصوصيات ظاهري مخصوص به خود عرضه مي‌کردند و گاه حتي محصولي با يک نام ولي 2 برند متفاوت عرضه مي‌شد. بعدها بنتلي با يک سري تفاوت‌هاي ظاهري نسبت به رولزرويس‌ها عموما کمتر از رولز رويس‌ها قيمت گذاري مي‌شد.در دهه‌هاي 70 و 80 اوضاع بسيار نابسامان بود و آنها دوران پرفراز و نشيبي را تجربه کردند. در اين دوران، شرکت مادر به خاطر بعضي مشکلات و هزينه‌هاي توسعه و تقسيم و جدا شدن با مشکلاتي مواجه شد و در حال ورشکستگي بود. در نهايت به دليل مشکلات به وجود آمده در سال 1998 بنتلي و رولز رويس توسط گروه فولکس به مبلغ 430 ميليون پوند خريداري گرديد.در دوره مالکيت گروه فولکس واگن يک سري قضايا بين گروه فولکس و ب.ام.و پيش آمد فرصت‌هاي جديدي براي اين اتومبيل لوکس انگليسي مهيا شد و مالکيت آلماني با مديريت و مهندسي دقيق همواره سعي در پيشرفت داشت.اين گروه خودروسازي اکنون با داشتن بيش از 3700 کارمند، سالانه درآمدي بالغ بر 500 ميليون يورو داشته، ولي در سال گذشته ميلادي درآمدي از اين فروش کسب نکرده است. 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۸:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد