کلاگز، بزرگ‌ترين کارخانه توليد غلات صبحانه (سريل) در دنيا

کلاگز، بزرگ‌ترين کارخانه توليد غلات صبحانه (سريل) در دنيا
کلاگز بزرگ‌ترين کارخانه توليد غلات صبحانه (سريل) در دنيا است. محصولات کلاگز در 19 کشور توليد مي‌شود و در بيش از 160 کشور در سراسر دنيا به فروش مي‌رسد.
کلاگز بزرگ‌ترين کارخانه توليد غلات صبحانه (سريل) در دنيا است. محصولات کلاگز در 19 کشور توليد مي‌شود و در بيش از 160 کشور در سراسر دنيا به فروش مي‌رسد.
‌اين شرکت داراي نشان سلطنتي از ملکه اليزابت دوم و پرنس ولز مي‌باشد.
اولين محصول کلاگز هم، مثل کوکاکولا و بسياري ديگر از شرکت‌هاي بزرگ در صنعت مواد غذايي، در ابتداي کار براي مصرف دارويي و سلامتي استفاده مي‌شد.‌ اين محصول کلاگز، کورن فلکس(Corn Flakes) بود که در «انستيتوي وسترن هلت ريفورم» (Western Health Reform Institute) به وجود آمد.‌اين سازمان عجيب و غريب براساس‌ايده تصفيه روح از طريق رژيم غذايي با استفاده از غلات و حبوبات بنا شده بود.
آلن پارکر (Alan Parker) کارگردان معروف انگليسي، يک قرن بعد، فيلم «جاده‌اي به ولويل» (The Road To Wellville) را با الهام از‌اين انستيتو ساخت. ‌اين فيلم نشان مي‌داد که چگونه اعضاي ‌اين انستيتو، کم کم به صورت يک فرقه مذهبي در آمده بودند.
دکتر جان‌هاروگ کلاگ (John Harvey Kellogg)، از سال 1876 کارشناس ارشد موسسه بود و به همراه برادرش ويليام، اولين غله مخصوص صبحانه (سريل) را با هدف پيشگيري از سوءهاضمه به بازار عرضه کرد.
ويليام، بيشتر از برادرش قدرت مديريت داشت و در سال 1906 شرکت «بتل کريک توستت کورن فلکس (Battle Creek Toasted Cornflakes Company) را براي توليد انبوه محصول ابداعي‌شان، تاسيس کرد.
البته در‌اين ميان فقط دانه‌هاي ذرت تفت داده نشد! در سال 1906، ساختمان چوبي کارخانه نيز به علت آتش سوزي، تخريب گرديد و ويليام ناچار از صفر شروع کرد. پس از پشت سر گذاشتن شکست اوليه، شرکت که نامش را به کلاگز تغيير داده بود، با تکيه بر کمپين‌هاي فشرده تبليغاتي به سرعت رشد کرد.
پس از تلاش‌هاي فراوان ويليام، در آن سال به دليل چاپ يک آگهي در نشريه «ليديز هوم جورنال» (Ladie’s Home Journal)،فروش سريل‌هاي کلاگز از 33 جعبه در روز به 2900 جعبه افزايش يافت.
در اوايل قرن بيستم، در حقيقت نام تجاري کلاگز بلند پروازترين سفارش‌دهنده آگهي‌هاي تبليغاتي در سراسر دنيا بود. در سال 1911 بودجه‌اي که شرکت براي تبليغات اختصاص داده بود، در حدود يک ميليون دلار بود. بزرگ‌ترين تابلوي تبليغاتي دنيا تا آن زمان، به سفارش کلاگز در ميدان تايم نيويورک نصب شد.
هدف شرکت اين بود که حروف لوگوي کلاگز را تا جايي که ممکن است، براي مردم آشنا سازد. استفاده از حروف لوگو، سوژه اصلي تمام آگهي‌هاي کلاگز بود و‌اين لوگو روي تمام جعبه‌هاي سريل چاپ مي‌شد. پس حتي قبل از اينکه انواع ديگر سريل‌هاي کلاگز وارد بازار شود، کلمه کلاگز اهميتي معادل کلمه «کورن-فلکس» پيدا کرد.
تمرکز روي نام تجاري کلاگز، يعني نام تجاري‌اي که بر اساس ارزش‌هايي چون طعم، اطمينان و سلامتي به وجود آمد. از سال 1940، سريل‌هاي کلاگز، با انواع ويتامين‌ها غني شدند. ‌اين امر نشان مي‌داد که مشتريان حاضر نيستند سريل‌هاي مشابه ارزان‌تري را جايگزين نام آشناي کلاگز کنند. بر همين اساس، کلاگز در «برندينگ پوششي»(umbrella branding) تخصص يافت.
هر کدام از سريل‌هاي جديد با نام تجاري منفرد، کلاگز را حمايت مي‌کردند و نيز از طرف کلاگز حمايت مي‌شدند.‌اين نکته کلاگز را از رقبايي چون جنرال ميلز (General Mills) سازنده سريل چي ريوز (Cheerios) و فيليپ موريس پست (Philip Morris Post) سازنده سريل شردد ويت (Shredded Wheat) که برايشان تنها نام يک سريل به خصوص مهم است، متمايز مي‌ساخت.
سال‌ها سرمايه‌گذاري براي ارائه و معرفي نام کلاگز، بدين معنا بود که اکنون مي‌توانست براي محصولاتش، قيمتي بالاتر از رقبايش بگذارد. پس کلاگز، آنچه را که اقتصاددانان «نرخ کشش تقاضا» مي‌نامند، تا نهايت درجه آزمايش کرد. با‌اين حال وقتي در آمريکا، قيمت هر جعبه سريل «اپل جکز» (Apple Jack’s) را به پنج دلار افزايش داد، کم کم ميزان فروش افت پيدا کرد.
آشنا بودن نام تجاري کلاگز، آن را به بهترين نمونه موفق در «برندينگ پوششي» تبديل کرد، چون‌اين نام آشنايي، همزمان به ارزش همه کالاهاي کلاگز مي‌افزود.
در طول قرن گذشته، کلاگز به هدف خود دست يافت و امروز يکي از آشناترين نام‌هاي تجاري دنيا است. نام‌هاي تجاري منفردي مثل «رايس کريسپيز» (Rice Krispies) و «اسپشل کي» (Special K) که سازنده اصلي آنها کلاگز بود هم به نوع خود، نام‌هاي معروف و شناخته شده‌اي هستند که خريداران هرگز شکي در مورد نام توليد کننده اصلي آنها ندارند.
کلاگز اکنون بيش از 31 هزار کارمند دارد و با فروش سالانه بيش از 12 ميليارد دلار، پيشگام توليد سريل‌هاي صبحانه در دنيا است.
کيانا غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۳:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد