7 ترفند و روش برق انداختن طلا در خانه - کاربردی و مهم + عکس

7 ترفند و روش برق انداختن طلا در خانه - کاربردی و مهم + عکس
ما در این مقاله تصویری به شما خواهیم گفت چطور برق انداختن طلا در خانه را تست کیند و مثل روز اول تمیز کرد، البته به صورتی که خط و خش بر روی آن ایجاد نشود.

برق انداختن طلا یکی از کارهایی است که سخت بوده ولی در عین حال لذت‌بخش است. طلا فلزی است که با مرور زمان کمی جرم گرفته و تیره می‌شود و نیاز دارد که سالی یک یا دو بار آن را تمیز کنید. البته اگر دوست ندارید طلایی شما آسیب ببیند تمیز کردن آن را دو بار در سال بیشتر انجام ندهید. ما در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که چطور می‌توان طلا را برق انداخت و آن را مثل روز اول نو و تمیز کرد، البته به صورتی که خط و خش بر روی آن ایجاد نشود.

برق انداختن طلا

خاطرم هست که یک حلقه طلا سراسر نگین داشتم و احساس می‌کردم که به‌شدت رنگ خود را باخته و تیره شده است. یک روز تصمیم گرفتم آن را تعویض کنم و برای این کار از وسایل پدرم کمی اسید برداشتم. یک کاسه پلاستیکی را پر از اسید صنعتی کردم و لحظه‌ای که تصمیم داشتم حلقه را درون اسید بیندازم مادرم را دیدم که سراسیمه به سمت من می‌آید و من را از این کار منع می‌کند. برای اینکه یاد بگیرم هر چیزی را نباید با اسید تمیز کرد، حلقه را من گرفتند و تا یک هفته اجازه استفاده کردن از آن را نداشتم. از آن به بعد یاد گرفتم آب و شوینده‌هایی که در روزمره از آنها استفاده می‌کنیم بهتر از هر چیزی می‌توانند جلادهنده طلا و جواهر باشند.

در ادامه 7 ترفند و روش برق انداختن طلا در خانه به شما پیشنهاد می‌دهیم.

برق انداختن طلا

ترفند اول: نوشابه گازدار پرفایده! و برق انداختن طلا

راحت‌ترین و بهترین روشی که می‌توان با استفاده از آن طلا را  برق انداخت، استفاده از نوشابه گازدار است. در مرحله اول برای برق انداختن طلای کهنه درون یک کاسه آب، نوشابه گازدار بریزید و کمی مایع ظرفشویی نیز با آنها مخلوط کنید. در مرحله بعد طلا و جواهرات خود را درون کاسه قرار دهید تا به‌خوبی خیس بخورند. بعد از اینکه قطعات طلای شما خیس خوردند یک مسواک نرم را برداشته و به‌آرامی بر روی طلا و جواهرات خود بکشید. مسواک‌های برقی جدید هم تجهیزات مناسبی برای این کار هستند. مسواک به شما کمک می‌کند تا طلای شما بیش از اندازه درخشان شود.

برق انداختن طلا با نوشابه

ما فراموش نکنید که باید برق انداختن طلا را آهسته و به‌آرامی انجام دهید تا طلا و جواهر شما آسیب نبیند. فراموش نکنید که مسواک باید با تمام سطح طلا تماس داشته باشد. بعد از این مرحله طلا و جواهر خود را در آب گرم قرار دهید تا مواد شوینده از سطح آنها پاک شود و در مرحله بعد آنها را با یک پارچه نرم خشک کنید. به‌هیچ‌عنوان از حوله و دستمال کاغذی برای خشک کردن استفاده نکنید، چون بر روی سطح طلایی شما خراش به وجود می‌آورند. سشوار نیز پیشنهاد خوبی است که می‌توانید با قراردادن طلا و جواهر خود بر روی یک پارچه و استفاده از باد سشوار یا هوای آزاد، به‌راحتی آنها را خشک کنید.

ترفند دوم: مایع ظرفشویی، پر قدرت در برق انداختن طلا

در این روش کافی است ظرفی را از آب و مقداری مایع ظرفشویی پر کنید و طلا و جواهر خود را در آن قرار دهید. این یک ترفند برق انداختن طلا است که بسیار راحت بوده و می‌توانید در هر موقعیتی از آن استفاده کنید. بعد از مدتی که طلا و جواهر شما در مخلوط آب و مایع ظرفشویی خیس خورد، آن را خارج کرده، کمی با دست مالش دهید تا براق و جلا یافته شود. در آخر هم طلا را آبکشی و خشک کنید.

ترفند سوم: آمونیاک و برق انداختن طلا

استفاده از آمونیاک برای براق کردن طلای زرد و براق کردن طلای سفید یک روش مفید و قدیمی است. البته از این روش نیز می‌توانید برای برق انداختن طلا در خانه استفاده کنید و بدون هیچ محدودیتی جلا و جبروت سابق را به قطعات طلا و جواهرات خود برگردانید. برای این کار در مرحله اول کمی آمونیاک را درون آب بریزید. نسبت آمونیاک به آب باید به طور دقیق ۱ به ۶  در نظر گرفته شود. آمونیاک در لوازم بهداشتی فروشی‌ها یافت می‌شود و ما توصیه می‌کنیم که حتماً در زمان استفاده از آن دستکش داشته باشید.

برق انداختن طلا در خانه با آمونیاک


طلا را در محلول آب و آمونیاک قرار دهید و اجازه بدهید که یک دقیقه خیس خورده و سپس طلا را خارج کنید. دقت کنید که بیشتر از یک دقیقه نباشد، در غیر این صورت ممکن است طلا و جواهرات شما آسیب ببینند. بعد از خارج کردن طلا بادقت تماشا کنید که خراش‌های روی طلای شما از بین رفته باشد و بعد طلا را با پارچه نرم پاک کنید. اگر خراش‌های ایجاد شده بر روی قطعات طلای شما از بین نرفته بودند، مجدداً این کار را تکرار کرده که در نهایت به نتیجه موردنظر خواهید رسید.

ترفند چهارم: خمیر دندان نه فقط برای دندان! بلکه برای برق انداختن طلا

ترفند برق انداختن طلا در خانه این است که از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان تأثیرات شگفت‌انگیز و بی‌نظیری بر روی طلا و جواهرات دارد. مقداری خمیر دندان را بر روی یک مسواک قرار داده و بعد از آن با همان مسواک طلا و جواهرات خود را مالش دهید. در مرحله بعد طلا و جواهرات باید شسته شده و خشک شوند. برای خشک‌شدن نیز همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم از یک دستمال پارچه‌ای یا حوله نخی نرم استفاده کنید.

برق انداختن طلا با خمیردندان
 

ترفند پنجم: آبلیموی ترش و تازه برای تمیز کردن طلا و جواهرات

تنها کاربرد آبلیمو طعم‌دار کردن غذا نیست، بلکه از آن برای تمیز کردن طلا و جواهرات نیز استفاده می‌کنند. به عبارتی برق انداختن طلا با آبلیمو یکی از روش‌های رایج و معمولی است که از گذشته مورداستفاده قرار می‌گرفته. کافی است آبلیمو را درون یک ظرف بریزید و با کمی مایع ظرفشویی و آب مخلوط کنید. وقتی مخلوط را خوب به هم زدید و مایع ظرفشویی و آبلیمو مخلوط شدند، طلا و جواهرات خود را درون ظرف گذاشته و اجازه بدهید خیس بخورند. مرتب آنها را چک کنید و زمانی که متوجه شدید جواهرات و طلای شما تمیز شده‌اند آنها را از درون ظرف خارج کنید. فراموش نکنید که بعد از خارج کردن آنها از ظرف باید به‌خوبی شسته و خشک شوند.

برق انداختن طلا با ابلیمو

 نکته مهم: برای اینکه با تمیز کردن طلا به صورت تصویری آشنا شوید می‌توانید مقاله زیر را بخوانید

آموزش تصویری نحوه تميز كردن طلا و برق انداختن طلا در خانه

ترفند ششم: الکل پرکاربرد و برق انداختن طلا

آخرین ترفند برق انداختن طلا که ما به شما توصیه می‌کنیم استفاده کردن از الکل است که می‌تواند سیاهی‌ها و لکه‌های طلا را تا حد چشمگیری کم کرده و آن را برق بیندازد. درون یک ظرف الکل بریزید و طلای خود را در آن قرار دهید و اجازه بدهید که ۲ الی ۳ ساعت طلای شما در ظرف الکل باقی بماند. بعد از آن طلا را خارج کرده و به خوبی شسته و خشک کنید.  فراموش نکنید تمام راه‌هایی که ما تا این لحظه به شما معرفی کردیم برای طلا و جواهرات ساده و سبک بود که سنگ و نگین بر روی آنها کار نشده است. اگر طلا و جواهرات شما سنگ و نگین دارند بهتر است از روش‌های بالا استفاده نکنید چون ممکن است به نگین‌ها آسیب وارد شود.

ترفند هفتم: برق انداختن طلا و جواهرات نگین‌دار

 پیشنهاد می‌کنیم از مایع ظرفشویی و صابون بچه مخلوط شده با آب استفاده کنید. کافی است حوله‌ای را برداشته و آن را به مخلوط مایع ظرفشویی آغشته کنید. بعد از آن طلا و جواهر خود را به خوبی تمیز کنید در قدم بعدی باید با یک دستمال کاملاً تمیز که با آب خیس شده دوباره طلا و جواهرات نگین‌دار خود را پاک کنید تا آثاری از مایع ظرفشویی یا پودر بچه بر روی آنها باقی نمانده باشد. برای خشک کردن انگشتر نگین‌دار نیز باید آن را بر روی یک سطح شیب‌دار رو به بالا قرار دهید تا آب به نگین برخورد نکرده و آن را دچار شل‌شدگی نکند.

 نکته مهم: برای اینکه با تمیز کردن انواع سنگهای جواهر به همراه پایه طلا آشنا شوید می‌توانید مقاله زیر را بخوانید

طلا و جواهرات و سنگهای قیمتی خود را چگونه در خانه تمیز کنیم؟

سخن طلایی آخر

برای برق انداختن طلا در خانه می‌توانید موارد مختلف و متعددی را در اینترنت جستجو کنید. برای مثال برق انداختن طلا نی نی سایت که یکی از سایت‌های مفید و کاربردی است و پیشنهادهای جالبی برای این کار دارد. اما فراموش نکنید که برق انداختن جواهرات و طلا اگر نگین‌دار باشند، قطعاً با آب نیز خطرناک است و می‌تواند به نگین‌ها آسیب‌زده، آنها را شل کرده و از قطعه طلای شما جدا کند. پس بهتر است پیش از انجام هر کاری با درنظرگرفتن قطعه طلا و جواهرات خود روش‌های برق انداختن و تمیز کردن آنها را نیز در نظر بگیرید.

منبع خبر: سایت زر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۱:۵۳ بعد از ظهر
نظرات (1)

دانيال  ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۳:۲۸ بعد از ظهر

لطفا نام محلولي راكه سكه هاي قديمي را براق مي كند را برايم ايميل كنيد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد