آموزش تصویری 12 روش خانگی تميز كردن طلا و برق انداختن طلا

آموزش تصویری 12 روش خانگی تميز كردن طلا و برق انداختن طلا
در این مقاله به معرفی انواع روشهای خانگی در رابطه با تميز كردن طلا و برق انداختن طلا براي تميز كردن طلای استفاده شده مثل روز اول می نمائیم و نحوه تميز كردن طلا و جواهر به صورت عملی با تصویر، برای تميز كردن طلا استفاده شده چه می توان کرد؟
عناوین اصلی

آیا تا حالا به این مورد برخورد کرده این که طلای شما بر اثر استفاده در طولانی‌مدت کثیف شده باشد و جلای خود را ازدست‌داده باشد؟ در این موارد حتماً به این فکر کرده‌اید چگونه می‌توانم براي تميز كردن طلای خودم شروع کنم؟ چگونه می‌توانم بدون مراجعه به طلا فروشی در طلا و جواهرات خودم را تمیز کنم؟ طبق بررسی‌های مختلف این مورد بیشترین کاربرد را برای هر خریدار طلا و جواهر دارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا مقاله‌ای تنظیم کنیم و در آن 5 روش خانگی براي تميز كردن طلا به صورت عملی می‌توان انجام داد تا طلا تمیز و براق شود.

تميز كردن طلا و برق انداختن طلا در خانه


اما لازم است اینجا به همه شما دوستان بگوییم خیلی در تمیز کردن طلا و مخصوصاً تمیز کردن جواهر احتیاط داشته باشید و اگر امکان برای شما دارد به یک متخصص این کار مراجعه نمایید. چرا که اگر مراقب نباشید نگین‌های جواهر شما ممکن است خراب شود و یا در حین تمیزکاری دچار مشکل شود.
بر خلاف نقره، طلا در طول زمان سیاه و غیر قابل استفاده نمی شود. شما می توانید خیلی راحت و سریع جلا و درخشندگی را جایگزین طلای خاک و دود گرفته خود کنید. برای بازگرداندن درخشش به 
حلقه های طلا، دستبند طلا، آویز طلا، انگشترطلا، گوشواره طلا و سایر طلا و جواهرات خود می توانید مقاله ای را که سایت زر در زیر برایتان تهیه نموده را مطالعه نمایید:

جهت سهولت در آموزش تميز كردن طلا یک سری عکس آورده‌ایم تا مطالب راحت‌تر برای شما آموزش داده شود. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای تمیز شدن طلا چه کنیم؟

برای تمیز شدن طلا چه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت روش تميز كردن طلا بسته به این که می‌خواهید در منزل به این کار بپردازید یا خیر متفاوت است. اگر قصد دارید به روشی کاملا مطمئن و با پرداخت هزینه، برق انداختن طلا را انجام دهید باید به طلافروشی‌ مراجعه کنید. در غیر این صورت با استفاده از موادی که در خانه دارید می‌توانید تا حد زیادی جلای طلا خود را برگردانید که تعدادی از آن‌ها در این مقاله مطرح شده است.

روش خانگی برای تميز كردن طلا

روش خانگی برای تميز كردن طلا

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به طلاسازی، با روش‌های خانگی به تمیز کردن طلا بپردازند. روش‌هایی برای این کار وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ترکیب‌های حاوی آب، سرکه، جوش شیرین و آبلیمو است که هریک به اندازه‌ای روی برای برق انداختن طلا نیز موثرند که به هر یک از این موارد پرداخته خواهد شد.

- مایع ظرف‌شویی اولین روش خانگی برای تميز كردن طلا:

در این روش تميز كردن طلا که خیلی هم راحت است وسیله خاصی موردنیاز نمی‌باشد، کافی است مقداری مایع ظرف‌شویی در آب بریزید و آن را گرم کنید. سپس طلاهای خود را درون آن آب گرم قرار داده و با مسواک خیلی نرم طلای خود را برس بزنید. مسواک زبر باعث ضربه خوردن به طلا می‌شود، پس احتیاط کرده و از مسواکی نرم استفاده نمایید. 
بعد از برس زدن طلا، آن را با آب داغ بشویید و خشک کنید سپس با پارچه جیری آن را کاملاً جلا دهید.

تمیز کردن طلا و جواهرات

 تمیز کردن طلا و جواهرات

برق انداختن طلا

برق انداختن طلا

شستن و جلا دادن طلا و جواهر

- خمیر دندان دومین روش خانگی برای تميز كردن طلا

در روش دوم تميز كردن طلا شما می توانید با خمیر دندان طلای خود را تمیز نمایید به این صورت که مقداری خمیردندان را بر روی یک مسواک نرم بریزید و با آن جواهرات را تمیز نمایید سپس طلا و جواهرات خود را کامل بشویید و آنها را خشک نمایید.

تمیز کردن طلا در خانه

- آبلیمو و مایع ظرفشویی سومین روش خانگی برای تميز كردن طلا

در این روش تميز كردن طلا شما می توانید با مقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را شستشو دهید و خشک نمایید.

تمیز کردن طلا

تمیز کردن طلا

- پودر صابون چهارمین روش خانگی برای تميز كردن طلا

در این روش تميز كردن طلا شما پودر صابون را درون آب داغ ریخته و چند قطه آمونیاک به آن اضافه نمایید و با مسواکی نرم آن را تمیز کرده و سپس آن را بشویید وخشک نمایید پس از این مرحله طلای خود را در الکل گذاشته و سپس آنها را آبکشی نمایید.

چگونه طلا و جواهرات خود را تمیز کنیم

چگونه طلا و جواهرات خود را تمیز کنیم

چگونه طلا و جواهرات خود را تمیز کنیم

چگونه طلا و جواهرات خود را تمیز کنیم

- پنجمین روش خانگي براي تميز كردن طلا

استفاه از الکل در برق انداختن طلا یک دیگر از روش های تمیز کردن طلا می باشد. روش تميز كردن طلا در این محله این است که طلا های خود را در الکل 90 درجه به مدت دو تا سه ساعت بگذارید  و سپس با پارچه پشمی آن را خشک و براق نمایید.

تمیز کردن طلا

- خاک اره ششمین روش خانگي براي تميز كردن طلا

تمیز کردن طلا و جواهرات با استفاده از خاکستر یا خاک اره نرم

یکی از روش های تمیز کردن طلا و جواهرات استفاده از خاکستر یا خاک اره نرم است. در این روش شما کمی خاک اره نرم تهیه کرده و زیورآلات خود را درون آن فرو برید. بعد از گذشت چند ثانیه سطح زیورآلات را با خاک اره یا خاکستر به آرامی مالش دهید تا به خوبی به خاکستری و خاک اره آغشته شوند. بعد از اینکه تمام سطح طلا را به خاکستر یا خاک اره آغشته کردید، به آرامی خرده‌های چوب یا خاکستر را از طلا و جواهرات پاک کنید. برای پاک کردن خرده‌های چوب و خاکستر می‌توانید از پارچه نخی یا قطعه‌ای چرم نیز استفاده کنید و بعد از پاک شدن سطح طلا و جواهرات از مواد اضافی بلافاصله متوجه جلا و برق آنها خواهید شد.

- هفتمین روش خانگی برق انداختن طلا با ابلیمو

برق انداختن طلا با ابلیمو - تمیز کردن طلا

یکی از راه‌های تمیز کردن طلا استفاده از آبلیمو است. در این روش باید محلولی از آبلیمو، مقداری آب و کمی مایع ظرفشویی آماده کنید و قطعه طلا را درون آن قرار دهید تا چند دقیقه در آن باقی بماند و خیس بخورد. بعد از این که طلا، جلای خود را به دست آورد آن را شست‌وشو دهید و با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

- هفتمین روش خانگی تميز كردن طلا با سركه

تميز كردن طلا با سركه

برای استفاده از سرکه به منظور تمیز کردن طلا، لازم است مقداری نمک را در نصف لیوان حل کنید و سپس طلا را در این محلول قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه طلا را خارج نموده و آب ولرم آبکشی نمایید و با پارچه یا حوله نرم طلا را خشک کنید.

- هفتمین روش خانگی تميز كردن طلا با جوش شيرين

تميز كردن طلا با جوش شيرين

جوش شیرین برای تمیز کردن طلا بسیار به کار می‌رود. برای استفاده از آن باید مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا حالتی خمیری‌شکل پیدا کند. سپس با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک، طلا را به این مخلوط آغشته کنید. پس از چند دقیقه طلا را شستشو داده و خشک نمایید.

راه های برق انداختن طلا در خانه

راه‌های مختلفی برای برق انداختن طلا در خانه وجود دارد که  یکی از آن‌ها استفاده از آب گازدار و مایع ظرفشویی است. پس از تهیه محلولی از این دو مایع، باید قطعه طلا برای مدت کوتاهی در آن قرار بگیرد و سپس با حوله‌ای نرم خشک شود.

برای برق انداختن طلا چه کنیم؟

برای برق انداختن طلا از روش‌های گوناگونی می‌توان استفاده کرد که یکی از آن‌ها استفاده از آب و آمونیاک است. آب باید 6 برابر آمونیاک در نظر گرفته شود و پس از مخلوط کردن این دو ماده، باید طلا حدود یک تا دو دقیقه در مایع حاصل خیس بخورد و پس از آن شسته شده و به آرامی خشک شود.

روش برق انداختن طلا زرد

برای برق انداختن طلای زرد، استفاده از مخلوط نمک و جوش ‌شیرین که در آب گرم حل شده است می‌تواند کارساز باشد. پس از خیس خوردن طلا در محلول به مدت 15 دقیقه، آن را از ظرف خارج کنید و با آب گرم شستشو دهید و با دستمال نرم پاک کنید.

نحوه تميز كردن طلا با خواباندن قطعه طلا در محلول آب و شکر

یکی از راه‌های تمیز کردن طلا خواباندن قطعه طلا در محلول آب و شکر به مدت چند ساعت است. بعد از گذشت این مدت شستشو و خشک کردن طلا لازم است. استفاده از رژ لب نیز در بعضی موارد به تمیز شدن و برق انداختن طلا کمک می‌کند. آغشته کردن طلا به محلول لنز نیز می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.

تميز كردن طلا سفيد

تميز كردن طلاي سفيد، به کمک روش‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، امکان‌پذیر است. نکته مهم این است که کلیه این روش‌ها باید با ملایمت انجام شوند و پس از اتمام کار نیز، باید قطعه طلا سفید خشک شود. برای رفع خط و خش‌های سطحی طلای سفید نیز می‌توان از دستمال‌های مخصوص پولیش استفاده کرد.

روش برق انداختن طلا سفید

طلای سفید همان فلز طلا است که با سایر فلزها ترکیب شده و ظاهری سفیدی پیدا کرده است. بنابراین روش‌های برق انداختن طلای سفید، مانند طلای زرد است و تفاوتی با آن ندارد. چنانچه رنگ سفید طلای سفید هم کم شد می‌توان به طلاسازی مراجعه کرد و آن را روکش کرد تا جلای اولیه خود را به دست آورد.

طرز تميز كردن طلاي سفيد

 تميز كردن طلای سفيد

برای تمیز کردن طلای سفید می‌توان از روش‌هایی که برای تمیز نمودن طلای زرد گفته شد استفاده کرد. درواقع کلیه آموزش‌های مطرح‌شده برای طلا سفید هم کاربرد دارند که یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها قرار دادن قطعه طلا سفید در آب داغ حاوی مایع ظرفشویی یا صابون مایع است.

تميز كردن طلا و جواهر

برای تمیز کردن طلا و جواهر دارای نگین، نباید بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام نمود. زیرا بسیاری از نگین‌ها آسیب‌پذیر هستند و قرار دادن آن‌ها در محلول‌های یادشده ممکن است موجب تخریب آن‌ها شود. به طورمثال برای تمیز کردن الماس و مروارید می‌توان از محلول آب و کمی صابون مایع استفاده کرد و بعد از خارج کردن از محلول نیز باید به دقت خشک شوند.

ساده‌ترین روش تميز كردن طلا در منزل

ساده‌ترین روش تميز كردن طلا در منزل

شاید بتوان گفت راحت‌ترین روش تمیز کردن طلا در منزل استفاده از محلول آب و نمک باشد. بهتر است متناسب با اندازه زیورآلات خود، آب گرم آماده کنید و کمی نمک را در آن حل کنید. سپس طلای خود را حدود 20 دقیقه در آن قرار دهید و سپس شستشو داده و خشک کنید.

نکات مربوط به طريقه تميز كردن طلا

آن‌چه که درباره طریقه تميز كردن و برق انداختن طلا مهم است این است که دمای آبی که برای ساخت محلول‌ها استفاده می‌شود باید گرم و رو به داغ باشد و در اضافه کردن مواد پاک‌کننده در آب نیز نباید افراط کرد و پس از پایان کار هم باید طلا به خوبی خشک شود.

راه هاي تميز كردن طلا

برای تمیز کردن و برق انداختن طلا راه‌های متنوعی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به جلا بخشیدن به طلا  کمک زیادی می‌کند که در این مقاله به مهم‌ترین آن اشاره شد. راه تميز كردن طلا به صورت غیر خانگی نیز استفاده از دستگاه تمیزکننده اولتراسونیک که به این منظور لازم است به طلا و جواهرفروشی‌هایی که خدمات نگه‌داری از طلا را ارائه می‌دهند مراجعه کنید.

کلام آخر در رابطه با روشهای خانگی تميز كردن طلا و برق انداختن طلا

زیورآلات که یکی از مهم ترین اکسسوری های خانم ها هستند به مرور زمان درخشش قدیمی خود را از دست می دهند و شروع به تیره شدن می کنند. خوب، آیا دوست دارید جواهرات و طلای استفاده شده مثل روز اول بماند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، می توانید با استفاده از روش هایی که ما توصیه می کنیم به تميز كردن طلا و برق انداختن طلا و جواهر خود دست یابید.

جواهراتی که اغلب استفاده می شوند باید به طور مرتب تمیز شوند. جواهرات ساخته شده از سنگ های مختلف روش های تمیزکاری متفاوتی دارند.

اما اگر به فکر این هستید که بهترین درخشندگی را از طلای خود بدون کوچکترین آسیب به آن داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما این کار را به یک فرد متبحر در زمینه طلاسازی بسپارید.

منبع خبر: تهیه و تنظیم:مسعود رضایی - سایت زر (zar.ir)
  ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸:۴۶ بعد از ظهر
نظرات (1)

زهرا  ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱:۳۳ قبل از ظهر

سلام من با جوش شیرینو سرکه طلامو مث روز اولش براق کردم

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد