سکه‌بازان در زمین دلار

 سکه‌بازان در زمین دلار
در چهارمین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا پس از 3 روز به محدوده3 هزار و 780تومان بازگردد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز 4 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 783 تومان رسید.

در چهارمین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا پس از 3 روز به محدوده3 هزار و 780تومان بازگردد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز 4 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 783 تومان رسید. همزمان روز سه‌شنبه بهای سکه در بازار داخلی 5 هزار تومان پایین رفت و به قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی روز دوشنبه نیز 3 هزار تومان افت کرده بود. به گفته فعالان، قرارگیری اونس در مسیر نزولی مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت سکه بود. تا ساعت 3 بعدازظهر چهارمین روز هفته، طلای جهانی در محدوده هزار و 220 دلار حضور داشت. افت بهای اونس، بازار ارز داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، سکه‌بازان برای پایین آوردن اثر نزول بهای اونس وارد بازار ارز شدند و با افزایش خرید خود زمینه رشد قیمت دلار را فراهم کردند. البته با تسویه معاملات سکه، معامله‌گران این فلز گرانبها نیز به‌تدریج از بازار ارز خارج شدند تا قیمت دلار از سقف 3 هزار و 787 تومان ابتدای روز پایین بیاید. پس از ساعت 3 بعدازظهر حتی دلار در محدوده 3هزار و 770 تومان معامله شد.

ریزش از سقف

روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در آستانه محدوده 3 هزار و 790 تومان آغاز کرد. در چهارمین روز هفته، معاملات شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 787 تومان کلید خورد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی سومین روز هفته بهای اونس در بازارهای جهانی تا نقطه هزار و 219 دلار پایین رفت. این موضوع موجب شد که سکه‌بازان برای مقابله با اثر کاهشی اونس اقدام به خرید دلار در معاملات پشت خطی کنند. افزایش خریدهای پشت خطی در انتهای روز دوشنبه در رشد قیمت ابتدای روز سه‌شنبه اثر گذاشت. درحالی‌که عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند، روند افزایشی ساعات ابتدایی روز ادامه پیدا کند، این اتفاق نیفتاد و این ارز در ادامه روز به سوی ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان حرکت کرد. قیمتی که ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 783 تومان بود. این در حالی بود که پس از این ساعت، نرخ‌های پایین‌تری نیز در بازار ثبت شد. به گفته فعالان، سکه‌بازان بیشتر تلاش می‌کردند، پیش از تسویه معاملات سکه، قیمت دلار را بالا نگه دارند. به این ترتیب، پس از تسویه معاملات سکه در حدود ساعت 2 بعدازظهر، حجم تقاضا در بازار ارز نیز پایین آمد تا قیمت دلار توان خاصی برای رشد قیمت از خود نشان ندهد. همزمان قیمت سکه نیز پس از ساعت 2 بعدازظهر افت بیشتری را تجربه کرد. سکه که تا ساعت2بعدازظهر 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان رسیده بود، تا ساعت 3 بعدازظهر 2 هزار تومان دیگر افت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و211 هزار تومان رسید.

رشد دلار مبادله‌ای

روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی نیز دامنه نوسان برخی ارزها بیشتر از روزهای پیشین بود. روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای با 15 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 253 تومان و 4 ریال رسید. ریال قطر نیز که زمانی یکی از ارزهای کم نوسان مرکز مبادلات ارزی بود، در چهارمین روز هفته 21تومان رشد کرد و به قیمت 893 تومان رسید. پس از تنش‌های شکل‌گرفته میان کشورهای عربی و قطر، دامنه نوسانات ارز این کشور افزایش یافته است. روز گذشته پوند و یورو نیز تضعیف شدند؛ روندی که با تغییرات بازارهای جهانی همراستا بود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۹:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد