شروع طلایی سکه تمام؟

 شروع طلایی سکه تمام؟
در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بها آزادی و دلار کانال‌شکنی کردند. پنج‌شنبه، سکه با 4 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 271 هزار تومان رسید. با افزایش روز آخر، میزان بازدهی این فلز گران‌بها در هفته گذشته به نزدیک 4 درصد رسید که بیشترین میزان در سال 96 بود.

در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بها آزادی و دلار کانال‌شکنی کردند. پنج‌شنبه، سکه با 4 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 271 هزار تومان رسید. با افزایش روز آخر، میزان بازدهی این فلز گران‌بها در هفته گذشته به نزدیک 4 درصد رسید که بیشترین میزان در سال 96 بود.

 

به گفته فعالان، افزایش بهای اونس و رشد تقاضا در آستانه عید غدیر دو متغیر مهمی بودند که در رکوردزنی سکه اثر داشتند، اما آنچه به رشد این فلز گرانبها در روز آخر کمک کرد، بالا رفتن قیمت دلار از کانال 3 هزار و 900 تومان بود. در ششمین روز هفته گذشته، شاخص ارزی 13 تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 3هزار و 908 تومان رسید. این برای اولین‌بار از دی ماه 95 بود که دلار در کانال 3 هزار و900 تومان حضور می‌یافت. پس از رشد دلار در روز پنج‌شنبه و یاری‌رسانی به سکه، روز جمعه، بهای اونس در بازارهای جهانی به قیمت هزار و 346 دلار رسید تا تنها 4 گام با سطح حساس هزار و 350 دلار فاصله داشته باشد. با توجه به رشد اونس نسبت به قیمت ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، عده‌ای از معامله‌گران انتظار شروعی طلایی برای سکه را دارند. به گفته آنها، طلای جهانی مهم‌ترین متغیر اثرگذار در صعود قیمتی سکه در هفته گذشته بود؛ بنابراین سیگنال افزایشی روز جمعه نیز مورد توجه بازار داخلی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که عده دیگری اعتقاد دارند، با خروج تقاضای عید غدیر و سودگیری بازیگران فردایی، سکه روز افزایشی را در ابتدای هفته پشت سر نخواهد گذاشت. در این میان، عده‌ای حتی عنوان کرده‌اند، بخشی از معامله‌گران برای جبران اثر افزایش اونس وارد بازار دلار خواهند شد و با فروش ارز و پایین آوردن قیمت دلار، بهای سکه را مدیریت خواهند کرد.

 

افت کانالی یورو

روز پنج‌شنبه قیمت دلار از کانال 3هزار و 900 تومان عبور کرد، همزمان، بهای یورو از کانال 4هزار و 800 تومان به زیر کشیده شد تا حباب آن کاهش یابد. یورو که روز چهارشنبه با 15 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 820 تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 هزار و 780 تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که بسیاری از بازیگران بازار داخلی اعتقاد داشتند قیمت این ارز دچار حباب است و بالا بودن ارزش آن نسبت به بازارهای جهانی موجب می‌شود که بازار دچار خطر وضعیت آربیتراژی شود. با افزایش روز پنج‌شنبه دلار و کاهش یورو، این حباب تا حدی کاهش یافت؛ این در حالی است که عده زیادی از معامله‌گران باور دارند تقویت ارزش یورو در برابر دلار در انتهای هفته موجب تحریک قیمت این ارز در بازار داخلی روز یکشنبه خواهد شد. یوآن چین و پوند انگلیس از دیگر ارزهایی هستند که معامله‌گران به واسطه تقویت آنها در بازارهای جهانی انتظار دارند در ابتدای هفته جاری رشد قیمت را در بازار داخلی تجربه کنند.

روز پنج‌شنبه قیمت دلار از مرز 3 هزار و 900 تومان پس از حدود 9 ماه عبور کرد. به گفته فعالان، مهم‌ترین عامل اثرگذار در رشد بهای شاخص ارزی، رشد نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله این ارز روز پنج‌شنبه از محدوده هزار و 70 تومان عبور کرد و به بهای هزار و 74 تومان رسید. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازارساز ارزی در اولین روز کاری هفته جاری عرضه ارز را افزایش خواهد داد. این دسته عنوان می‌کنند، بازارساز در آخرین روز هفته نرخ‌های بالای 3 هزار و 900 تومان را به رسمیت نشناخت و اقدام به عرضه ارز در محدوده 3 هزار و 890 تومان کرد. در حالی که برخی معامله‌گران در انتظار افت بهای دلار در ابتدای هفته جاری هستند که این ارز در هفته پیشین 9 دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. در این شرایط، عده‌ای اعتقاد دارند، ورود بیشتر تقاضای مسافرتی از اواسط شهریور می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیشتر قیمت شود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۸:۰:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد