ضرورت ادامه تحصيل براي صاحبان كسب‌وكار و كارمندانشان

ضرورت ادامه تحصيل براي صاحبان كسب‌وكار و كارمندانشان
ريچارد اسكالنيك، رييس آموزشگاه كسب‌وكار به فعالان در حيطه كسب‌وكار، به ويژه صاحبان كسب‌وكارهاي خرد توصيه مي‌كند كه به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت يا غيرحضوري (اينترنتي) در اين زمينه ادامه تحصيل دهند.
ريچارد اسكالنيك، رييس آموزشگاه كسب‌وكار به فعالان در حيطه كسب‌وكار، به ويژه صاحبان كسب‌وكارهاي خرد توصيه مي‌كند كه به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت يا غيرحضوري (اينترنتي) در اين زمينه ادامه تحصيل دهند.
شركت‌هاي بزرگ با ايجاد شرايط مناسب براي ادامه تحصيل كارمندانشان(مثلا در نظر گرفتن كمك‌هزينه‌ براي تحصيل كارمندان)، توانسته‌اند در جهت استخدام كارمندان شايسته و حفظ آنها موفقيت‌هاي چشمگيري كسب كنند. به گفته ريچارد اسكالنيك با توجه به گسترش آموزشگاه‌هايي كه دوره‌هاي MBA را به صورت غيرحضوري برگزار مي‌نمايند، فرصت مناسبي ايجاد شده است تا افرادي نظير مديران ارشد اجرايي(CEO) يا كارمندان كليدي شركت‌ها به ادامه تحصيل بپردازند. كارن اي. كلين خبرنگار بیزنس ویک با اسكالنيك گفت‌وگویی کرده كه شرح مختصري از آن را در زير مي‌آوريم.
كلين: کارآفرینان در دنياي كسب‌وكار از راه‌هاي گوناگوني وارد اين عرصه شده‌اند و همه آنها لزوما تحصيلكرده نمي‌باشند. به نظر شما براي چنين افرادي بازگشت به عقب و اقدام براي ادامه تحصيل تا چه حد مي‌تواند دشوار باشد؟
اسكالنيك: اين دوره‌هاي آموزشي دشوار هستند. زماني كه براي اتمام آنها در نظر گرفته مي‌شود حدود دو تا سه سال است، و بستگي به تعداد واحدهاي پيش نيازي دارد كه هر شخص با توجه به وضعيتش بايد بگذراند. مثلا دوره آموزشي ما شامل 12 عنوان درسي است كه در مجموع 36 واحد مي‌باشد. دانشجويان پاره‌وقت سالي سه ترم دارند و عموما در هر ترم دو عنوان درسي را مي‌گذرانند.
كلين: به نظر شما صاحبان كسب‌وكار چگونه مي‌توانند چنين دوره‌هاي سختي را بگذرانند؛ به طوري كه در اداره امور شركت‌هايشان نيز به مشكل برنخورند؟
اسكالنيك: هنگامي كه از ادامه تحصيل در زمينه MBA سخن مي‌گوييم، گذراندن دوره‌هاي تمام‌وقت و مشكل به نظر افراد مي‌آيد، در حالي كه دوره‌هاي آموزشي پاره‌وقت و غيرحضوري بسيار گسترش پيدا كرده‌اند. اين خود فرصت مناسبي است كه صاحبان كسب‌وكار خرد و كارمندانشان بتوانند ادامه تحصيل دهند و به وظايف خود در شركتشان نيز عمل كنند. اين دوره‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه كلاس‌ها نيمه‌شب‌ها يا در تعطيلات آخر هفته برگزار مي‌شوند يا حتي مي‌توانيد در دوره‌هاي غيرحضوري ثبت‌نام كنيد كه هيچ‌گونه كلاس عمومي ندارند. به طور كلي مدت زماني كه براي هر عنوان درسي در هفته اختصاص مي‌دهيد، بين 9 تا 12 ساعت است.
كلين: لطفا كمي در رابطه با مزاياي خاصي كه دانشجويان MBA به دست مي‌آورند، توضيح دهيد.
اسكالنيك: اول اينكه آنها در زمينه‌هاي مختلف، مهارت‌ها و آموخته‌هاي مديريتي كسب مي‌كنند، يعني در زمينه‌هايي كه تا به حال آموزش رسمي نداشته‌اند نظير بودجه، بازاريابي، منابع انساني و غيره. مثلا ممكن است در شركتي كه مشغول به كار هستند فقط در يك زمينه تخصص پيدا كرده باشند و تجربه‌اي در زمينه‌هاي ديگر نداشته باشند. در واقع اين دوره‌ها چارچوب رسمي مهارت‌هاي مديريتي را به افراد ارائه مي دهد. دوم اينكه شركت در اين دوره‌ها فرصت بسيار مناسبي است تا افراد كسب‌وكار خود را به استادان و همكلاسي‌هايشان ارائه نمايند و بتوانند مشكلات كسب‌وكارشان را به عنوان پروژه‌هاي كلاسي مطرح و از راه‌‌حل‌هاي ارائه شده استفاده نمايند.
كلين: شركت‌هاي بزرگ عموما هزينه ادامه تحصيل كارمندانشان را مي‌پردازند يا حداقل كمك‌هزينه‌اي را در اختيار آنها قرار مي‌دهند. به نظر شما شركت‌هاي كوچك‌تر نيز بايستي چنين کاری انجام دهند؟
اسكالنيك: وقتي با دانشجويانم در رابطه با پيشنهادهاي شغلي كه به آنها شده صحبت مي‌كنم، يكي از ملاك‌هاي آنان فرصت ادامه تحصيل هنگام كار مي‌باشد. به همين جهت آنها عموما شركت‌هاي بزرگ‌تر را انتخاب مي‌كنند كه چنين فرصتي را در اختيار آنها مي‌گذارند. به عقيده من شركت‌هاي كوچك‌تر مي‌بايست در صورت امكان كمك‌هزينه ادامه تحصيل به كارمندانشان اختصاص دهند تا بتوانند گامي مفيد در جهت استخدام و حفظ كارمندان شايسته بردارند. همچنين بايد در نظر داشته باشند كه سرمايه‌گذاري آنها در درازمدت نتيجه خواهد داد؛ به طوري كه پس از مدتي از كارمندان آموزش‌ديده و ماهر بهره‌مند خواهند بود.
كلين: كمي در رابطه با هزينه‌ها توضيح مي‌دهيد؟
اسكالنيك: اگر در يك كالج خصوصي ثبت‌نام كنيد، حدودا مي‌بايست 50000 هزار دلار بپردازيد، اما آموزشگاه‌هاي عمومي زيادي نيز وجود دارند كه بين 20 تا 35 هزار دلار هزينه اتمام دوره است.
كلين: آيا دوره‌هاي غيرحضوري MBA ارزان‌تر هستند؟
اسكالنيك: خير، ولي اين دوره‌ها ادامه تحصيل را آسان‌تر كرده و امكان شركت افراد در چنين دوره‌هايي بسيار بيشتر شده است. مخصوصا براي افرادي كه كسب‌وكارهاي خرد انجام مي‌دهند و با مسائل غيرقابل پيش‌بيني زيادي روبه‌رو مي‌شوند. مثلا شما برنامه‌ريزي مي‌كنيد كه يكشنبه و سه‌شنبه شب‌ها به كلاس برويد، ناگهان مساله‌اي اتفاق مي‌افتد و شما نمي‌توانيد سر كلاس حاضر شويد، در نتيجه دوره‌هاي غيرحضوري براي شما بسيار مفيدترند و ديگر مجبور نيستيد در روز خاصي به كلاس برويد و برنامه‌تان را خود معين مي‌كنيد.
كلين: براي انتخاب دوره مناسب MBA، به صاحبان كسب‌وكار خرد چه پيشنهادي مي‌كنيد؟
اسكالنيك: مي‌بايست در رابطه با نوع دوره‌هاي برگزار شده تحقيق كنند و بدانند دوره‌ها از نوع همگروهي(cohort-based) است يا نوع غيرهمگروهي(non-cohort-based). در نوع اول تمامي افراد مي‌بايست در يك زمان معين ثبت‌نام كنند و پا به پاي كلاس پيش روند تا عقب نيافتند؛ اما در گروه ديگر افراد هر زمان كه بخواهند ثبت‌نام مي‌شوند و كلاسشان را شروع مي‌كنند. صاحبان و مديران كسب‌وكارهاي خرد ممكن است ابتدا حجم كار مشخصي داشته باشند؛ اما پس از مدتي احتمال دارد ركود يا ادغام چند شركت رخ دهد، در نتيجه آنها مجبورند براي مدتي در دوره‌ها شركت نكنند. بنابراين شما بايستي آموزشگاهي را انتخاب كنيد كه به راحتي به شما مرخصي دهد و پس از آمادگي دوباره دوره را از سر بگيريد.
كلين: آيا بين دوره‌هاي حضوري با دوره‌هاي غيرحضوري تفاوت عمده‌اي از نظر كيفيت و كارآيي وجود دارد؟
اسكالنيك: بر اساس شنيده‌ها، دوره‌هاي غيرحضوري نيز به اندازه دوره‌هاي ديگر سخت است و ممكن است تلاش بيشتري را طلب كند؛ چراكه مجبوريد در بحث‌هاي كلاسي از طريق پيام‌هايي كه مي‌گذاريد شركت نماييد و ديگر مانند دوره‌هاي سنتي نمي‌توانيد در كلاس بنشينيد و از شركت در بحث‌ها شانه خالي كنيد.
منبع: www.businessweek.com 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳:۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد