اخلاق در بانکداری الکترونیک

اخلاق در بانکداری الکترونیک
مطالعه توسعه اینترنتی مبادلات ارزهای خارجی در یک بانک سرمایه‌گذاری به روشن شدن برخی جنبه‌های اخلاقی بانکداری الکترونیک کمک خواهد کرد. آزادی عمل در انتخاب، اطمینان به شفافیت پرداخت‌های معامله‌گران و مسوولیت محدود در دسترسی به کلاهبرداری‌ها مهم‌ترین عناصر مطالعه در این زمینه را تشکیل می‌دهند....
مسعودرضا طاهری - دکتر لیزا هریس (Lisa Harris) و دکتر لوراج اسپنس‌ (Laura J.Spence) از مدرسه مدیریت و بازرگانی دانشگاه انگلیس برونل (Brunel) مقاله‌ای را تحت عنوان <اخلاق در بانکداری الکترونیک> در جلد سوم مجله تحقیقات تجارت الکترونیک به چاپ رسانده‌اند که ترجمه عمده مطالب آن را در ادامه می‌خوانید: مطالعه توسعه اینترنتی مبادلات ارزهای خارجی در یک بانک سرمایه‌گذاری به روشن شدن برخی جنبه‌های اخلاقی بانکداری الکترونیک کمک خواهد کرد. آزادی عمل در انتخاب، اطمینان به شفافیت پرداخت‌های معامله‌گران و مسوولیت محدود در دسترسی به کلاهبرداری‌ها مهم‌ترین عناصر مطالعه در این زمینه را تشکیل می‌دهند. نتایج این مطالعات تنها در سایه بررسی دقیق و اقدامات مدیریتی هیات مدیره در به چالش کشیدن تجارت الکترونیک حاصل شده است.مطالعه و تمرکز بر روی نحوه فعالیت بخش عمده بانکداری به عنوان یکی از راه‌های بررسی اخلاق در بانکداری الکترونیک در نظر گرفته شده است.توجه رسانه‌ها و محافل دانشگاهی به مقوله بانکداری الکترونیک عمدتا به تمرکز بر روی انتظارات مشتریان محصولات بانکی اختصاص یافته و در صورت وجود نگرانی از افشای اطلاعات مشتریان و امنیت سیستم، عملیات بانکداری سنتی را در شعبه‌ها زیرسوال می‌برند. در حالی که اصل وجود اخلاق در معاملات اینترنتی و نقش آن در کاهش هزینه‌های معاملات بین بانکی نادیده گرفته می‌شود. صنعت خدمات مالی از نیمه سال ۱۹۹۰ میلادی با گذر از غوغای ساختار و عملیات بانکی با نوآوری در استفاده از تکنولوژی‌های مدرن اطلاعات، تجارت الکترونیک و کاهش هزینه‌ها همراه بوده است. تکنولوژی جدید سود و زیان فراوانی به همراه داشته و چالش‌های جدیدی برای حاکمیت انسان‌ها در مسیر توسعه به وجود آورده است.تجهیز تکنولوژی در بانکداری الکترونیک اولین نقطه تلاقی در این بخش است در این بین اهمیت مهارت‌های مدیریتی در اطمینان از تحقق موفقیت را نباید نادیده انگاشت. از سویی مدیریت منابع انسانی و برنامه‌های استراتژیک در دورنمای عملیات بازار به عنوان یک فرضیه اخلاقی همواره مدنظر است. از جمله دوراندیشی‌های مدیریت که در تجارت الکترونیک به یک دوره طولانی موفقیت منتهی می‌شود مشارکت مسوولیت اخلاقی در سازمان‌های بانک و سهامداران است. از آنجا که تجارت الکترونیک هنوز در حال توسعه و تغییر و تحول است تجربیات اندکی در زمینه حضور اخلاقیات در این عرصه وجود دارد. اگر چه اعتماد در اولین مراحل در تحقق این چشم‌اندازها نقش اساسی دارد، اما اعتماد بخش اساسی و علمی در یک مبادله الکترونیکی نیست. اگر چه ممکن است تجربیات قبلی در تحقق موفقیت معاملات الکترونیکی با استفاده از اعتماد به عنوان یک اصل پذیرفته شده باشد.بزرگ‌نمایی خطرات تجارت الکترونیک توسط برخی رسانه‌ها و عوام در حقیقت موجب زیرسوال بردن ماهیت تلاش‌هایی است که در راه توسعه تکنولوژی‌های مدرن صورت گرفته است در این میان به وجود آوردن استانداردهای بالا و قابل قبول اخلاقی از ضروریات مدیریت است. تکنولوژی‌های اطلاعاتی و مکاتباتی جدید ساختاری جدید و به تبع آن سفارشات جدیدی برای اقتصاد ایجاد کرده مشارکت‌های گروهی اغلب قدرت و نفوذ بیشتری نسبت به موسسات اجتماعی دارند به نحوی که گاهی اوقات بر دولت‌ها نیز تاثیر گذارند. این قدرت باید مسوولیت‌پذیری را نیز به همراه داشته باشد.در عرصه تجارت الکترونیک دیگر نیازی به حمایت دولت‌ها و حکومت‌ها نیست بلکه این مسوولیت‌پذیری خود اشخاص، بنگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات است که ضامن موفقیت‌ آنها است.توسعه پول با رشد تجارت و بازرگانی همسو است. در سال‌های ۱۱۰۰میلادی بانکداری ناقص آن دوران با صرافی‌ها ادغام شدند و محصول جدیدی در بازارهای مکاره قرون وسطایی به راه انداختند. در پی آن با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا صرافی‌ها و بانک‌ها به سرعت توسعه یافتند. تجارت بین‌المللی پس از جنگ دوم جهانی به سرعت رشد کرد و به تبع آن موسسات مالی و پولی نیز انسجام بیشتری یافتند.در سال‌های اخیر جهانی‌سازی و بر هم زدن قوانین موجب رشد بورس‌بازی و افزایش ارزش روابط و معاملات مالی غیرتجاری شده است. هر معامله خواه تجاری‌خواه غیرتجاری نیاز به نقل‌وانتقال و تسویه حساب پول را بین طرفین ناگزیر ساخته است و این نقل و انتقالات برعهده سیستم پرداخت الکترونیکی گذارده شده است که از سال ۱۹۶۰میلادی رشد و گسترش داشته است.تا جایی که هم‌اکنون محوریت تمامی معاملات تجاری و صنعتی در دنیا را پرداخت‌های الکترونیکی تشکیل می‌دهد.بانکداری الکترونیک با آغاز استفاده از نرم‌افزارهای املاک و مستغلات و شبکه‌های شخصی به راه افتاد اما تا زمان پیدایش اینترنت در دسترس عموم قرار نگرفت. اینترنت و دیگر شبکه‌های جهانی on-line فرصت‌های جدیدی را برای شبکه‌های تجاری فراهم آوردند. توسعه یک نظام اینترنتی پرداخت الکترونیکی فرصت‌هایی را برای خلق مجموعه جدیدی از روابط تجاری ملی و بین‌المللی فراهم ساخته است.اینترنت امکان سیستم تسویه حساب و پرداخت <سیستم باز> (open system) را که به موازات نظام بانکداری سنتی فعالیت می‌کند ایجاد کرده است. امروزه وجود بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک در نظام خدمات مالی دنیا اجتناب‌ناپذیر است. این سیستم اجازه می‌دهد تا به محض انجام پرداخت الکترونیکی کالای مورد نظر به مقصد متقاضی ارسال شود. همین امر وجود ساختارهایی را به هنگام اعمال تغییرات در قالب موسسات تجاری جدید با رعایت اصول اخلاقی ضروری ساخته است.تغییراتی که به واسطه توسعه تجارت الکترونیکی به وجود می‌آیند مشابه تجربیاتی است که در بازارهای مکاره قرون وسطایی قرن ۱۱ است. مقایسه این دو آنچنان هم بی‌ربط نیست ادغام ساختار صرافی‌ها و بانک‌ها در آن دوره چیزی شبیه ادغام نظام بانکداری سنتی و تجارت الکترونیک است.
گروه بانکداری ABC در سراسر دنیا با داشتن ۱۵۰۰شعبه و ۵۰هزار کارمند در بیش از ۷۰کشور دنیا در ارائه تمامی خدمات مالی فعالیت گسترده‌ای دارد. این بانک از نظر میزان سرمایه، دارایی و تعداد مشتریان یکی از پیشروترین بانک‌های اروپا به شمار می‌آید. مطالعه بانکداری الکترونیک در بانک سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از چهار بخش اصلی فعالیت بانک و به ویژه در حوزه تجارت و تبادلات ارزهای خارجی در شهر لندن با عنوان طرح XYZ صورت گرفت.همواره تعداد زیادی از مردم به عنوان مشتریان ارزشمند بانک‌ها طبقه‌بندی می‌شوند و در این طبقه‌بندی هر یک از مشتریان حداقل ۳۰۰هزار دلار نقدینگی در گردش دارند. تخمین زده می‌شود که XYZ در حدود ۴۰درصد از سود خود را تنها از ۱۲درصد سرمایه در گردش در این قسمت به دست آورده است.بانک‌ها اصولا علاقه‌ای ندارند که با ارائه خدمات بانکداری اینترنتی مشتریان ارزشمند خود را از خود جدا کنند و نقش واسطه‌ای و درآمد هنگفت خود را از محل ارائه خدمات بانکداری سنتی نادیده بگیرند.چشم‌انداز پروژه تجارت الکترونیک در این بخش شاید به اندازه بخش‌های دیگر از مقبولیت داخلی و حمایت مالی برخوردار نباشد.پروژه‌هایی که نتایج عملکرد آنها موجب افزایش آمار بیکاری از طریق اتوماسیون اداری شده است، در صورتی که بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید کارایی قدرتمندی داشته باشند و نتایج عملیات بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک به دقت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین پتانسیل‌های مثبت، نوآوری و قدرت ماندگاری در گردونه رقابت این پروژه‌ها برای حمایت باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. پروژه‌هایی با این مشخصات بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد و از آخرین اخبار و امکانات و جداول سودمند متنوعی نیز برخوردار هستند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۷:۵۸:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد