صنعت بیمه در ماههای گذشته با اتفاقات مختلفی مواجه شد. روابط عمومی بیمه معلم در گزارشی کوتاه به مهمترین اتفاق یعنی سیل ابتدای سال اشاره کرده است. بیمهگران سال ۹۸ را با قهر طبیعت آغاز کردند، سیلی ویرانگر که گسترهای وسیع از ایران را در بر گرفت؛ از شمال تا جنوب.
اگرچه شرکتهای بیمه با حضور موثر و به موقع در مناطق سیلزده و ایفای تدریجی تعهداتشان، تجربه مطلوبی را رقم زدند اما چند نکته ظریف در این رخداد باید مرور شود تا بتواند درسی برای آینده باشد.
نکته قابلتوجه هوشمندی بیمه مرکزی در انعقاد قرارداد مازاد خسارت در روزهای پایانی سال ۹۷ است که این امر توانست به بسیاری از شرکتهای بیمه که دارای تعهدات قابلتوجهی بودند، کمک کند. بدون شک انعقاد این قرارداد از بار سیل امسال بر دوش بیمهگران کاست و از سویی نشان داد شرکتهای بیمه واگذاریهای اتکایی مناسب را در قراردادهای بزرگ باید بیش از هر چیزی در دستور کار قرار دهند. ماهیت بیمهگری، توزیع بهینه ریسک است و اگر شرکت بیمهای ریسکهای خود را بهصورت حرفهای و متناسب با اصول استاندارد اتکایی توزیع نکند با خسرانهای غیرقابل جبرانی روبهرو میشود.
متاسفانه بهدلیل اعمال تحریمها علیه ایران، امکان انتقال ریسک به خارج وجود ندارد.
لاجرم صنعت بیمه مجبور است با اجرای راهکارهای مختلف از جمله ایجاد کنسرسیومها یا قراردادهای مازاد خسارت یا از طریق پوشش صندوق تحریم، مدیریت ریسک کند. در ادامه این گزارش اشاره به این نکته نیز ضروری است که رخداد سیل امسال نشان داد تاسیس هر چه سریعتر صندوق بیمه خسارات طبیعی باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد. ایران جزو پنج کشور اول حادثهخیز جهان است و بدون شک عدم اتخاذ یک تصمیم ملی سبب وارد آمدن زیانهای جبرانناپذیری در زمان وقوع حوادث طبیعی خواهد شد.
صندوق بیمه خسارات طبیعی راهکاری عقلانی برای جبران خسارات زیانبار است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. از نکات دیگری که وقوع سیل امسال برای صنعت بیمه به همراه داشت، فعالیت شوراهای استانی برای هماهنگی شرکتهای بیمه با یکدیگر بود. اگر چه هر کدام از شرکتهای بیمه دارای تعهدات متفاوتی در استانهای سیلزده بودند اما توجه به همکاریهای صنفی در رخدادهای ملی از طریق انجمنهای صنفی و شوراهای استانی سندیکای بیمهگران توانست کمک شایانتوجهی به شرکتهای بیمه داشته باشد که این تجربه، اهمیت تشکلهای صنفی استانی را به معرض نمایش گذاشت.
از طرفی توجه شرکتهای بیمه به استفاده از ارزیابان خسارت بیمهای در جریان سیل امسال از دیگر نکات ظریفی است که لازم است شرکتهای بیمه در حوادث قهری طبیعت در دستور کار قرار دهند. همچنین میتوان بهعنوان تجربه و درسی بزرگ، توجه به ضرورت جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به سیلهای ۵۰سال اخیر را ذکر کرد، چرا که این امر به بیمهگران کمک میکند در انعقاد قراردادهای خود با لحاظ ارزیابی ریسک، بازه زمانی طولانیتر پوششهای بیمهای مناسب با نرخ حرفهایتری را ارائه دهند.