سود صندوق بين المللي پول از بحران اقتصادي

سود صندوق بين المللي پول از بحران اقتصادي
با گذشت دو سال از بحران اقتصادي، سقوط نظام مالي برخي کشورهاي اروپايي و پرداخت وام هاي کوتاه مدت با بهره سنگين از سوي صندوق بين المللي پول به اين کشورها برخي از حقايق به تدريج آشکار مي شود.
با گذشت دو سال از بحران اقتصادي، سقوط نظام مالي برخي کشورهاي اروپايي و پرداخت وام هاي کوتاه مدت با بهره سنگين از سوي صندوق بين المللي پول به اين کشورها برخي از حقايق به تدريج آشکار مي شود.
صندوق بين المللي پول پس از آن که شرايط بسيار دشواري را براي پرداخت وام به ايرلند بحران زده پيشنهاد کرد، اخيرا اعلام کرد که قصد دارد ساختمان خود در واشنگتن دي سي را نوسازي کند. دومينيک اشتراس کان، رئيس صندوق بين المللي پول طي سخناني از اعضاي بحران زده اين صندوق درخواست کرد که اجازه دهند ساختمان مرکزي اين صندوق به سرعت بازسازي شود.
سخنگوي صندوق بين المللي پول در اين خصوص گفت: نوسازي بناي قديمي دفتر مرکزي صندوق بين المللي پول کاري است که نمي توان آن را به بعد موکول کرد و بايد بلافاصله سيستم تهويه، گرمايش و سرمايش ساختمان را تعويض کرد.
اين در حالي است که تحقيقات انجام شده در اين خصوص نشان داد که صندوق بين المللي پول 8 سال پيش به بهانه اين که دفتر مرکزي آن ديگر گنجايش پرسنل اش را ندارد، 150 ميليون دلار صرف ساخت يک ساختمان جديد کرد که در بيرون آن يک آبشار مصنوعي چند ميليون دلاري نيز تعبيه شده است.
در اين تحقيقات به مسئله مهم ديگري نيز اشاره شده است. صندوق بين المللي پول در پي افزايش قيمت طلا، مقادير زيادي از اين فلز گرانبها را در بازار به فروش رساند و با دريافت سود حاصل از آن به اضافه بهره کلاني که از وام پرداختي به يونان و ايرلند به جيب زد، غرق در پول است.
مليندا سنت لوئيس، قائم مقام شبکه جوبلي در آمريکا در اين خصوص اظهار داشت: در حالي که بسياري از مردم جهان در فقر شديد به سر مي برند، صندوق بين المللي پول بيش از 2 ميليارد دلار سود اضافي ناشي از فروش طلا به دست آورده و قصد دارد ساختمان خود در واشنگتن را نوسازي کند و گسترش دهد.
وي افزود: آيا بهتر است که يک فواره بزرگ يا آبشار در کنار ساختمان صندوق بين المللي پول اضافه شود يا به مردم فقير و درمانده آفريقاي سياه کمک مالي و تخفيف بدهي داده شود تا بتوانند در زمينه آب قابل شرب سرمايه گذاري کنند؟
وي تصريح کرد: به جاي افزودن چند راهروي زيباي ديگر به ساختمان صندوق بين المللي پول بايد دارائي اين صندوق بين کشورهاي فقير تقسيم شود، چون آنها مي توانند از اين پول براي ساخت مراکز درماني، مدرسه و زيرساخت هاي اوليه استفاده کنند.
پيتر چولا، مدير برنامه پروژه برتون وودز که يک اتاق فکر براي کنترل و نظارت بر فعاليت هاي صندوق بين المللي پول و بانک جهاني است نيز در اين خصوص گفت: عجيب است که ترازنامه صندوق بين المللي پول پس از بحران اقتصادي بسيار سالم به نظر مي رسد و بهره هاي فراوان ناشي از سقوط نظام مالي يونان و ايرلند به خزانه اين صندوق سرازير شده است.
وي افزود: البته کمک مالي اين صندوق هيچ وقت شامل حال کلمبيا، مکزيک و لهستان نشد ولي بهره تعهدات مالي اين کشورها نيز از سوي صندوق بين المللي پول دريافت مي شود.
وي تصريح کرد: بديهي است وقتي اين موسسه پول سرشاري از اين اوضاع به جيب زده، مقداري از آن را هم صرف نوسازي دفاتر خود کند.
به گزارش خبرنگار بين الملل موج، دلايل بسياري براي بحران اقتصادي اخير جهان ذکر شده است که سقوط موسسه لهمن برادرز آمريکا آغازگر آن بود، اما به نظر نمي رسد اين اوضاع به هيچ وجه به زيان صندوق بين المللي پول رقم خورده باشد. سياست هاي مالي آمريکا هميشه در راستاي حفظ منافع خود بوده و در طول تاريخ هيچ وقت موسسات مالي اين کشور در تجارت جهاني نقش سازنده اي نداشته اند. پرداخت وام و دريافت بهره آن نيز سياست جديدي است که گويا رونق خاصي به موسسات مالي عظيم آمريکا بخشيده است. لذا به نظر نمي رسد که روند نزولي نظام مالي کشورهاي جهان از سوي صندوق بين المللي پول مورد حمايت غيرمغرضانه واقع شود و پرداخت وام هاي سنگين توام با شرايط بسيار دشوار، برنامه هاي رياضت اقتصادي و دخالت مستقيم در امور مالي اين کشورها شيوه جديدي براي کسب درآمد اين صندوق محسوب مي شود.
منبع خبر: خبرگزاري موج
  ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۴:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد