در سال 1902 جرج ديتون با ساخت يک ساختمان 6 طبقه در مينياپليس فروشگاههاي زنجيرهاي خانواده ديتون را افتتاح کرد. جرج ديتون توانست شرکت گودفلو (R.S. Goodfellow) را متقاعد کند که فروشگاه خود را به آن مکان منتقل کنند.
در سال 1902 جرج ديتون با ساخت يک ساختمان 6 طبقه در مينياپليس فروشگاههاي زنجيرهاي خانواده ديتون را افتتاح کرد. جرج ديتون توانست شرکت گودفلو (R.S. Goodfellow) را متقاعد کند که فروشگاه خود را به آن مکان منتقل کنند.
پس از چندي روبن سيمون صاحب فروشگاه گودفلو بازنشسته شد و سهام خود را به ديتون واگذار کرد و نام شرکت به خشکبار ديتون تغيير يافت. در سال 1950 ديتون فروشگاه شرکت ليپمانز در پرتلند را خريداري کرد و آن را به عنوان يک شعبه مجزا به کار گرفت. در سال 1956 ديتون فروشگاهي در شهر ساوت ديل افتتاح کرد که اولين مرکز خريد دوطبقه با کليه اجناس در ادينا، مينه سوتا واقع در حومه مينياپليس بود. ديتون با تاسيس دومين فروشگاه خود در آن شهر به يک فروشگاه زنجيرهاي تبديل شد که به سرعت به عنوان فروشگاههاي با کيفيت بالا، سرويس خوب، اهميت به مشتريان و طبق مد روز شناخته شدند. سپس فروشگاههاي ديگري نيز در نيوانگلند و نيوهمپشاير افتتاح شدند.
در سال 1962 شرکت ديتون با ايدهاي که توسط جان گايز مطرح شد، پس از باز کردن شعبه داراي تخفيف خود به نام «تارگت» در روزويل مينه سوتا، وارد تجارت کالاهاي تخفيفدار شد. نام تارگت طبق سياست استوارت ويدس مدير شرکت، براي متمايز کردن فروشگاههاي اصلي شرکت با فروشگاههاي داراي تخفيف انتخاب شده بود. در پايان آن سال شرکت 4 شعبه تارگت تاسيس کرده بود که در سالهاي اوليه پول زيادي از دست دادند، ولي در سال 1965 با فروشي معادل 39 ميليون دلار، اولين سود آنها گزارش شد و توانستند پنجمين شعبه خود را تاسيس کنند.
سال بعد بروس ديتون اولين زنجيره فروش کتاب دالتون را افتتاح کرد که بعدا به بزرگترين کتابفروشي آمريکا تبديل شد. بروس براي متمايز کردن نام اين کتابفروشيها با فروشگاههاي اصلي خود، نام آن را از ديتون به دالتون تغيير داده بود.
فروشگاههاي تارگت نيز کماکان به فروش خود ادامه ميدادند و با تاسيس شعبههايي در دنور کلرادو، به فروش بالاي 60 ميليون دلار دست يافتند. در سال 1967 شرکت ديتون به سهامي عام تبديل شد و با فروش اولين سهام خود دو شعبه تارگت ديگر را در مينه سوتا تاسيس کرد.
تارگت در سال 1968 لوگوي خود را به يک لوگوي مدرنتر تغيير داد و دو فروشگاه در سنت لوئيز ميزوري باز کرد. در آن سال پس از تغييرات در مديريت ارشد و داخلي، تارگت با 11 شعبه فروشي معادل 130 ميليون دلار داشت.
سال بعد تارگت شرکت الکترونيکي ليشمير را که در نيوانگلند فعاليت ميکرد از آن خود کرد و فروشگاههاي خود را به تگزاس و اوکلاهما گسترش داد. ديتون همچنين با شرکت هادسون ادغام شد و به شرکت ديتون-هادسون با پنج زيرمجموعه تبديل شد. تارگت در سال 1970 با تاسيس دو شعبه در ويسکانسن، به فروش بالاي 200 ميليون دلار رسيد.
پس از آن ديتون-هادسون فروشگاههاي آرلان با 16 شعبه را خريداري کرد که دو شعبه آن به فروشگاههاي تارگت اضافه شدند. چندين فروشگاه ديگر نيز بازگشايي شدند و تارگت شاهد گسترش زيادي در آن سالها بود. به دليل کمبود تجربه مديريتي متناسب با آن گسترش، تارگت براي اولين بار پس از سالهاي اوليه متحمل ضرر مالي شد و ديتون-هادسون تصميم به فروش اين زيرمجموعه خود گرفت. استفان پيستنر مديريت عامل اين شرکت را به عهده گرفت و با فروش کالاي انباشته شده در انبارها و افتتاح تنها يک فروشگاه، تارگت را به فروش 511 ميليون دلار در آن سال رساند. پس از اين موفقيت، پيستنر مدير ارشد ديتون-هادسون شد و معاونش کنت ماکه، مديريت تارگت را به عهده گرفت. تارگت گسترش چشمگيري يافت و شعبههاي زيادي در شهرهاي مختلف افتتاح کرد و در سال 1981 با افتتاح 14 فروشگاه و سومين مرکز توزيع بزرگ خود در آرکانزاس، به فروش بالاي دو ميليارد دلار رسيد.
در سال 1986 خريد شرکت جمکو با 50 فروشگاه در کاليفرنيا، تارگت را به فروشنده عمده مسلط بر ناحيه کاليفرنيا تبديل کرد و تعداد شعب آن به 246 رسيد. در سال 1989 نيز با افزايش 60 فروشگاه در جنوب شرقي آمريکا و ورود به فلوريدا، جورجيا و کارولينا، به مجموع 400 شعبه در 30 ايالت و فروش 5/7 ميليارد دلاري دست يافت.
پس از اين موفقيتهاي مکرر تارگت، شرکت ديتون-هادسون که بيش از 80 درصد درآمدش از اين زيرمجموعه بود، در ژانويه 2000 نام خود را به تارگت تغيير داد و همچنين فروش اينترنتي خود را آغاز کرد. در سال 2005 تارگت فعاليت خود را به هندوستان گسترش داد و مراکز فروشي در آن کشور بنا کرد. در سال 2009 نيز شعبههايي در هاوايي و آلاسکا افتتاح شدند و به دليل خريد کالا توسط ساکنين کانادا و مکزيک، مديريت تصميم گرفت که تمامي کالاهاي خود را در فروشگاههايي تا 150 کيلومتري مرز آمريکا با اين دو کشور تا سال 2012 با واحد پول رايج اين دو کشور نيز تطبيق داده و به فروش برساند.
اکنون تارگت بيش از 1600 شعبه در تمامي ايالتهاي آمريکا دارد که 351 هزار کارمند در اين فروشگاهها مشغول به کار هستند. در سال گذشته ميلادي فروش اين شرکت از 64 ميليارد دلار تجاوز کرد و سودي معادل سه ميليارد دلار نصيب تارگت شد.
کوشان غلامي
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۹:۲۰ قبل از ظهر