معاون توسعه کسبوکار شرکت خدمات نوین دادهورزی سداد با اعلام این مطلب گفت: اصول صنعت پرداخت به این شکل است که پذیرنده در ازای در اختیار گرفتن ابزار پرداخت به شرکت ارائهکننده خدمات کارمزد دهد. داودیان تصریح کرد: در ابتدای فعالیت در ایران، از پذیرندهها کارمزد گرفته میشد، اما از آنجا که PSPها کاملا مستقل نبودند و هرکدام بهطور انحصاری به یک بانک خاص ارائه خدمت میکردند، حسب امر بانکهای مربوطه، نخست کارمزدها کاهش یافت و در ادامه حذف شد؛ زیرا بانکها چشمداشتی به سود حاصل از کارمزدها نداشتند و برای آنها تنها انباشت منابع مالی حاصل از مبادلات مالی اهمیت داشت. وی اظهار کرد: در حال حاضر نظام بانکی کشور صرفا بهمنظور جذب سپرده مشتریان، ارائه خدمت میکند و شرکتهای PSP نیز با سرعت زیادی به همین سمت حرکت میکنند. داودیان افزود: سود عملیاتی پیاسپیها رو به صفر شدن است این در حالی است که حدود 10 سال از فعالیت آنها میگذرد. در این مدت آنها رشد فراوانی کردهاند، اما با اتخاذ سیاست غلط حذف کارمزد، روندی نزولی در پیش گرفتهاند.
وی عنوان کرد: هنگامی که پذیرنده در ازای خدمات دریافتی، کارمزد میپردازد، رقابت شرکتهای PSP در میدان ارائه هرچه بهتر و بیشتر خدمات دنبال میشود که در نهایت هم به سود پذیرنده است و هم به سود شرکتهای PSP. اما حذف کارمزد، رقابت را به حیطههایی میکشد که لزوما ارتقای سطح کیفی خدمات را در پی ندارد. وی افزود: در میان این مدعیان جدید میتوان از فروشندگان صندوقهای فروشگاهی یا ارائهکنندگان نرمافزارهای فروش و حسابداری نام برد. در این اوضاع آشفته هر کس که ابزاری برای متصل شدن به دستگاههای کارتخوان دارد از شرکتهای PSP سهمخواهی میکند.داودیان با اشاره به راهکارهایی برای خروج از این وضعیت پیچیده گفت: 12 PSP فعال در این صنعت میتوانند نقشی موثر و محوری در حل مشکلات یاد شده ایفا کنند به این ترتیب که در قالب یک تشکل با یکدیگر همکاری متقابل داشته باشند و از رقابتهای منفی دست بکشند.وی ادامه داد: راهکار بعدی در دست مراجع قانونگذاری است، آنها میتوانند با تصویب یک سلسله قوانین از رفتارهای غیرقانونی در این عرصه جلوگیری کنند. در این میان بانکها نیز چه با پشتیبانی از مشتریان و چه با احترام گذاشتن به استقلال PSPها نقش بسزایی دارند.