بازشدن قفل فرسوده پتروشیمی دهدشت با تدبیر دولت یازدهم

بازشدن قفل فرسوده پتروشیمی دهدشت با تدبیر دولت یازدهم
طرح پتروشیمی دهدشت کهگیلویه وبویراحمد که جواز تاسیس آن از سال 1385 در دولت وقت گرفته شده بود، اجرای آن پس از 11 سال وقفه در هاله ای از ابهام قرار داشت که با تلاش مسئولان و متولیان امر در استان و نگاه ویژه دولت یازدهم از بلاتکلیفی خارج شد.

کلنگ این طرح یک بار توسط نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مقامات کشوری و استانی در دولت گذشته به زمین زده شد که هم اینک کار اجرایی آن آغاز می شود.
آن زمان قرار بر این بود که این طرح هزار روزه به بهره برداری برسد اما هنوز پس از گذشت سالها انتظار تنها تابلویی در محل آن خودنمایی می کند.
عملیاتمجتمع پتروشیمی دهدشت در زمینی به مساحت ‎110هکتار در منطقه دشت کلاچو در پنج کیلومتری کهگیلویه آغاز ولی بعد از گذشت سالها انتظار تاکنون به تجهیز کارگاه هم نرسیده است.
اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی که از مصوبات دور نخست سفر هیات دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بود تنها در حد فنس کشی و دیوارچینی اولیه پیش رفته است.
با بهره برداری از این مجتمع، 300 هزار تن پلی اتیلن را در 11 گرید مختلف تولید می کند و لیسانس آن قرار است پس از نهایی شدن مذاکرات با شرکتLyondel Basel (آلمان) گرفته شود.
خوراک این مجتمع بزرگ صنعتی شامل 305 هزار تن اتیلن، پنج هزار تن بوتن یک و 20 هزار متر مکعب گاز در سال است که باید از طریق پتروشیمی گچساران تامین شود.
البته به نوعی سرنوشت سه پتروشیمی بید بلند، گچساران و دهدشت با هم گره خورده اند و تامین خوراک این مجتمع ها به صورت زنجیر وار بهم وابسته هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مجتمع پتروشیمی دهدشت در سال 1384 در هیات دولت وقت به تصویب رسید.
داریوش دیودیده اظهار داشت: این مجتمع در آبان سال 85 جواز تاسیس گرفت و در تاریخ 21 فرودین سال 86 با حضور محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آن وقت، غلامحسین نجابت معاون وزیر نفت آن زمان در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه وبویراحمد نیز کلنگ زنی شد.
وی تصریح کرد: بیش از110 هکتار زمین مجتمع پتروشیمی صحرای کلاچو دهدشت حدود 11 سال است بلاتکلیف رها شده و حتی زمین محل اجرای آن به کشت هندوانه و پیاز در سال های اخیر تبدیل شده بود.
وی گفت: سرنوشت این طرح بزرگ اقتصادی با تلاش مسئولان امر به ویژه سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویر احمد، نقش آفرینی عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی و نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به سرانجام خوبی نزدیک شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: سرنوشت مجتمع پتروشیمی دهدشت به دلیل آنکه تامین مواد اولیه آن باید از طریق پتروشیمی گچساران تامین شود به نوعی بستگی به زمان بهره برداری این طرح است.
وی بیان کرد: این در حالی است که خوراک مواد اولیه پتروشیمی گچساران نیز باید از طریق پتروشیمی بید بلند 2 در شهرستان بهبهان تامین شود.
به گفته دیودیده در صورت بهره برداری از مجتمع پیروشیمی دهدشت سود حاصل از آن سالانه افزون بر 100 میلیون دلار خواهد بود.
وی با اشاره به تعیین تکلیف شدن این طرح مهم اقتصادی در شهرستان کهگیلویه، گفت: اعتبار مورد نیاز این مجتمع از طریق فاینانس خارجی تامین می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویر احمد سرمایه گذار و سهامدار اصلی این مجتمع نیز شرکت هلدینگ خلیج فارس است و تمهیدات و زیرساخت های اولیه برای آغاز عملیات اجرایی آن فراهم شده است.
نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 400 میلیون دلار هزینه ارزی برای احداث این مجتمع برآورد شده است.
عدل هاشمی پور اظهار داشت: اعتبار فاز نخست این طرح به مبلغ 320 میلیارد ریال از سوی شرکت هلدینگ خلیج فارس تامین شده است.
وی گفت: مناقصه این طرح در یک هفته آینده برگزار و برنده آن مشخص خواهد شد.
هاشمی پور گفت: فاز نخست این طرح شامل عملیات خاکبرداری و اجرای ساختمانهای صنعتی پتروشیمی خواهد بود که به زودی آغاز می شود.
وی اظهار کرد: بیش از دهها شرکت خارجی در فاز دوم این طرح نیز برای اجرای عملیات ساختمان های صنعتی مشارکت خواهند داشت.
دهدشت مرکز شهرستان 132 هزار نفری کهگیلویه بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۳:۴۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد