ارتقاي اشتیاق و تعهد به کار در کارمندان

ارتقاي اشتیاق و تعهد به کار در کارمندان
هنگامي‌که کارمندان مستعد مشتاقانه کار خود را انجام مي‌دهند، آنها قادرند عملکرد چشمگیری داشته باشند و به کسب و کار شما رونق ببخشند.
هنگامي‌که کارمندان مستعد مشتاقانه کار خود را انجام مي‌دهند، آنها قادرند عملکرد چشمگیری داشته باشند و به کسب و کار شما رونق ببخشند.
آیا تیم کاری شما همیشه نهایت سعی خود را مي‌کند بهترین کار را ارائه دهد؟ طی پژوهشی که شرکت بین‌المللی مشاوره منابع انسانی Towers Watson در سال 2010 انجام داد، مشخص شد که تنها کمتر از 21 درصد کارمندان مورد بررسی خود را بسیار مشتاق و متعهد به کار مي‌دانستند، در حالی که‌اين میزان در سال 2009، 31 درصد بوده است. 8 در صد از کارمندان نیز اظهار داشتند که نسبت به کار خود کاملا بی‌تفاوت و بی‌علاقه هستند.
اینکه تنها یک پنجم از کارمندان شما نسبت به کار خود بسیار متعهد و مشتاق باشند، نشانه یک کسب و کار موفق نیست. بررسی‌های دیگر نشان مي‌دهد که تعهد و اشتیاق افراد نسبت به کار از سه عامل مهم نشات مي‌گیرد:
1. همسو بودن کارمندان با اهداف و چشم انداز شرکت.
2. اعتقاد کارمندان به صلاحیت مدیریت و تعهد آنها به تحقق یافتن اهداف و چشم انداز.
3. اعتماد زیردستان به سرپرست مستقیم خود در حمایت و کمک به آنها برای رسیدن به موفقیت.
اغلب گفته مي‌شود که کارمندان شرکت‌ها را ترک مي‌کنند اما در واقع باید گفت کارمندان با ترک شرکت، مدیران خود را ترک مي‌گویند. مارک هربرت، مشاور امور مدیریتی که کار خود را روی اشتیاق و تعهد به کار متمرکز کرده مي‌گوید: «شعله اشتیاق و تعهد به کار در خط مقدم کسب و کار شما روشن مي‌شود و در همان جا نیز رو به خاموشی مي‌رود.»
افزایش رفتارهای مثبت مدیریتی و کاهش رفتارهای منفی مدیریتی منجر به ارتقاي اشتیاق و علاقه کارمندان به شغل‌شان مي‌شود. هنگامي ‌که کارمندان مستعد شما مشتاقانه کار خود را انجام مي‌دهند، آنها قادرند عملکرد چشمگیری داشته باشند و به کسب و کارتان رونق ببخشند. در‌اينجا به برخی از شیوه‌هایی اشاره شده که مدیران و سرپرستان بتوانند قدم در راه ارتقاي اشتیاق و تعهد به کار کارمندان خود بردارند و همین طور بتوانند مدیران بهتری باشند:
1. عصبانی نشوید.
«عصبانی شدن کار آسانی است.هر کسی از عهده آن بر مي‌آید، اما عصبانی شدن در زمان مناسب، به شیوه‌اي صحیح و به میزانی مناسب کار دشواری است.» (مارک تواین) عصبانیت نباید در میان ابزارهای مدیریتی شما وجود داشته باشد.
2. سعی کنید رفتار سرد، گستاخانه و غیردوستانه را از خود دور کنید.
کارمندان به ویژه در مواقع دشوار از مدیران خود الگو مي‌گیرند و نیاز دارند از طرف آنها مورد توجه قرار بگیرند.
قاعدتا تیم کاریتان، شما را از روی اعمال، رفتار و حالاتی که دارید قضاوت مي‌کنند و نه از روی قصد و نیتی که دارید.
3. به کارمندان خود پیام‌های نامفهوم و مبهمي ‌ندهید به طوری که آنها هرگز متوجه منظور شما نشوند.
سعی کنید اطلاع‌رسانی‌تان به گونه‌اي باشد که حاوی پیام‌های ساده، متمرکز و اولولیت‌بندی شده باشد. پیام‌های متعدد و پی‌درپی تنها افراد شما را گیج و سردرگم مي‌کند.
4. از دروغ گویی و کتمان حقایق خودداری کنید.
از بیان مطالبی که به آن اعتقاد ندارید پرهیز کنید. از پنهان کردن اطلاعات و دروغ گویی نیز دوری کنید. چرا که کارمندان قادر به تشخیص دروغ‌گویی و مهمل گویی شما هستند.
5. بدون‌اينکه حقایق را بررسی کنید سریع به قضاوت و نتیجه‌گیری نپردازید.
اگر اشتباه یا کوتاهی از کارمندان شما سر زده، ابتدا علت آن را جویا شوید بعد به قضاوت بپردازید. به عنوان مثال، چند سال پیش یکی از همکارانم سر کارمند خود فریاد مي‌کشید که چرا امروز صبح سر جلسه‌اي بسیار مهم حاضر نشده است. بعد از چند دقیقه، کارمند پاسخ داد: «عذرخواهی مي‌کنم باید با شما تماس مي‌گرفتم. اما من به علت ابتلاي مادرم به نوعی سرطان پیشرفته تازه از بیمارستان برگشته‌ام.»
حال آنچه یک مدیر برای حفظ انگیزه کارکنان باید انجام دهد:
6. به تعهدات خود پایبند باشید.
اگر اعلام مي‌کنید قصد انجام کاری را دارید حتما آن را عملی کنید و به تعویق نیاندازید. در برابر وعده‌ها و قول‌هایی که مي‌دهید مسوول و پاسخگو باشید.‌اين بهترین شیوه برای ارسال‌اين پیام به کارکنان است که در سازمان شما همه افراد باید مسوولیت پذیر و پاسخ گو باشند.
7. نسبت به تماس‌ها، تلفن‌ها و ‌ايمیل‌های دریافتی پاسخگو باشید.
به عنوان یک مدیر، کارمندان شما مي‌توانند به مانند مشتریان شما در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال اگر از گروه فروش خود مي‌خواهید به درخواست‌های مشتریان سریع و دقیق پاسخ دهند، شما هم باید همین گونه عمل کنید.
8. از گروه کاری خود در جمع حمایت کنید.
مخالفت‌ها و اختلافات خود را با کارمندان جلوی جمع کنار بگذارید و مسائل موجود را به طور خصوصی با آنها مطرح کنید. هیچ چیز زیان بارتر از آن نیست که چنین به نظر رسد که شما تلاش مي‌کنید از کارمندان خود‌ ايراد بگیرید و آنها را مورد سرزنش قرار دهید.
9. اشتباهات خود را بپذیرید.
اگر اشتباه یا کوتاهی از جانب شما رخ داد، آنها را بپذیرید و سرزنش‌های متعاقب آن را نیز قبول کنید.
10. از کارمندان خود قدردانی کنید.
هرگز نمي‌توان تاثیر فراوان یک قدردانی ساده به دلیل عملکرد خوب را دست کم گرفت. تشکر و قدردانی از افراد لایق، نیروی فزاینده‌اي به آنها مي‌بخشد.
11. گاهی اوقات لبخند بزنید و بخندید.
خوب است که در مواقع مناسب شوخی کنید و بخندید.‌اين کار در روحیه کارمندان تاثیر مي‌گذارد و شما را خوش‌اخلاق نشان مي‌دهد، اما شوخی‌ها و خنده‌های مصنوعی موثر نخواهند بود. هر زمان که مناسب بود به خود نیز بخندید،‌ اين کار رابطه انسانی شما با کارکنان را تسهیل مي‌کند.
منبع: www.entrepreneur.com 
مترجم: زهره همتیان
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۰:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد