به گزارش شبکه اخبار پولی مالی، دکترامیر صفری با اعلام این مطلب گفت: باوجود تاکید برنامه پنجم توسعه و همچنین کارشناسان و خبرگان، شاهد وضعیت مناسبی در زمینه تکنولوژی اطلاعات و استفاده از نرمافزارهای روز دنیا نسبت به رقبای خارجی و حتی بانکهای داخلی در صنعت بیمه نیستیم و پژوهشکده بیمه باید نقشی تسهیلکننده در انتقال تکنولوژی جدید ایفا کند.صفری ادامه داد: در زمینه تولید یا گردآوری و ثبت دادههای معتبر و لازم برای تحلیل، سیاستگذاری و تصمیمگیری تا حدی در ابتدای راه هستیم.
وی با بیان اینکه بخشی از دادههای لازم برای تصمیمگیری ازسوی شرکتها و سیاستگذاران در داخل شرکتهای بیمه تولید میشود و بخشی نیز باید از خارج شرکت از جمله از بازار و مشتریان گردآوری شود، اظهار کرد: فعالیتهای پژوهشی پژوهشکده بیمه به میزان قابل توجهی به وجود و دسترسی به دادههای کافی، صحیح، به موقع و معتبر در حوزه بیمه بستگی دارد و درصورت ثبت یا گردآوری این دادهها به شکل صحیح، معتبر و به موقع، پژوهشکده میتواند بر کیفیت و وسعت پژوهشهای خود بیفزاید.صفری در پاسخ به این پرسش که چگونه «فینتک» میتواند به تقویت بازار بیمه کشور کمک کند، گفت: همانگونه که میدانیم فینتک (Financial Technology: FinTech) ورود تکنولوژی به بازار مالی و به بیانی دیگر بهرهگیری از توان نرمافزاری و سختافزاری در ارائه خدمات مالی نوآورانه است.صفری تصریح کرد: درخصوص نقش تکنولوژی در صنعت بیمه و تاثیر بسزایی که بر فرآیندها، کاهش هزینهها، صرفهجویی در زمان، ارائه محصولات جدید و بسیاری موارد دیگر بحثهای بسیار زیادی شده و این مهم تبدیل به یک امر بدیهی شده است که متاسفانه کشور ما بهخصوص صنعت بیمه به آن توجه درخور و لازم را نکرده است.وی با اشاره به اینکه استارتآپهای فینتک با سه روش اساسی، صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل میدهند؛ در این باره افزود: روش اول این است که بازیگران عرصه فینتک، هزینهها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویسهای مالی را افزایش میدهند که مسلما استفاده از این خصوصیت فینتک در صنعت بیمه در کاهش هزینههای خدماتی و بهبود خدمات بهخصوص در زمینه هزینه نمایندگان و کارگزاران بیمه بسیار موثر خواهد بود.صفری ادامه داد: همچنین توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسکهای احتمالی، در ارزیابی اعتبار مشتریان در صنعت بیمه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.وی تاکید کرد: استارتآپهای فینتک که اغلب مبتنیبر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحتتاثیر محدودیتهای اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار میگیرند و به این دلیل میتوانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند و این خصوصیت، فعالیت صنعت بیمه در عرصه بینالمللی را تسهیل میکند.