الكترونيكی شدن اوراق مشاركت بدون كاغذ و با نام

الكترونيكی شدن اوراق مشاركت بدون كاغذ و با نام
رييس‌كل بانك مركزي خبر داد كه در آينده نزديك اوراق مشاركت بدون كاغذ به صورت الكترونيكي و با نام منتشر خواهد شد.
محمود بهمنی در اولین همایش بین‌المللی بانكداری الكترونیكی و نظام‌های پرداخت با بیان این‌كه انتشار اوراق مشاركت كاغذی همواره این چالش را به همراه داشت كه نظام بانكی را به پولشویی متهم می‌كرد، گفت: با انتشار اوراق مشاركت الكترونیكی در آینده نزدیك این اتهام از نظام بانكی برطرف خواهد شد. 
وی همچنین به تحولات چند سال اخیر در حوزه فن‌آوری در سیستم بانكی اشاره كرد و با بیان این‌كه استفاده از فن‌آوری از 40 سال پیش در نظام بانكی كشور در دستور كار قرار خواهد گرفت، گفت:‌ رشد جهشی در كاربری ابزارها و تجهیزات مبتنی بر فن‌آوری در دهه 80 رخ داد. 
بهمنی با اشاره به اینكه هم اكنون مسیرهای خدمت رسانی الكترونیك مستقیما در اختیار مشتری قرار گرفته و بخش بزرگی از خدمات بانكی بدون نیاز به مراجعه به متصدیان بانكی قابل انجام است، گفت: با این وجود بانكداری الكترونیكی چالش‌های جدیدی را برای نظام بانكی پدید آورده است. 
رییس كل بانك مركزی در تشریح چالش اول با اشاره به این كه افزایش اثر بخشی زیرساخت‌ها و امكانات در حال حاضر ایجاد شده است گفت:‌ با وجود این كه در سال‌های گذشته سرمایه گذاری‌های سنگینی در مقوله فن‌آوری در حوزه بانكی ایجاد شده است اما برآیند فعالیت‌ها با موانع جدی در ساختار و شیوه عملكرد سنتی روبرو شده است به گونه‌ای كه در بخش بزرگی از فعالیت‌ها، كاربرد فن‌آوری به جای تحول در فرآیندها صرفا به بهبود كارآیی آن‌ها منجر شده است. 
او ادامه داد: اگر در حال حاضر تعبیر از كارمند بانك به عنوان متصدی عملیات دریافت و پرداخت در ذهن عموم مردم نقش بسته در آینده این مفهوم به مشاور مالی برای اخذ خدمات مالی و پولی استحاله می‌شود. 
به گفته بهمنی حفاظت و مراقبت از مشتریان و نظام بانكی در مقابل تهدیدات بالقوه كاربری فن‌آوری چالش دوم در عرصه بانكداری الكترونیك است. 
رییس كل بانك مركزی این تهدید را مخاطره‌ای سیستمی برای مشتریان بانك‌ها دانست و تاكید كرد كه آموزش و راهنمای مشتریان برای كاربری ابزارهای فن‌آوری و ارتقای سطح آگاهی آن‌ها باید در دستور كار قرار گیرد. 
وی همچنین گردش سریع وجوه و افزایش حجم مبادلات بین بانكی از طریق بانكداری الكترونیك را چالشی را پیش روی بانك مركزی اعلام و خاطرنشان كرد: این چرخش سریع چشم ناظر سنتی كه به روش‌های قدیمی خو گرفته را كور كرده است. بنابراین فن‌آوری نوین، ناظر نوین هم می‌طلبد چرا كه در غیر این صورت كاربری فن‌آ‌وری در نظام حساس بانكی می تواند تیغی در دست زنگی مست باشد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: ایسنا
  ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۷:۵۱:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد