کاهش قیمت بازخريد سکه در بانک ملی

کاهش قیمت بازخريد سکه در بانک ملی
قیمت بازخرید سکه‌های پیش‌فروش شده با 8 هزار تومان کاهش به 628 هزار تومان می‌رسد.
قیمت بازخرید سکه‌های پیش‌فروش شده با 8 هزار تومان کاهش به 628 هزار تومان می‌رسد. یک مقام آگاه در بانک مرکزی با اعلام این خبر افزود: قیمت سکه در مسیر نزولي قرار دارد و بانک مرکزی با کاهش دادن قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروش شده در تلاش است تا زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت سکه فراهم کند.
وی تعیین این نرخ را مکانیسمی برای تعیین قیمت کف در بازار سکه اعلام کرد و گفت: می‌خواهیم منابع پیش خرید شده برای سکه را پس از متعادل کردن قیمت آن، به سمت تولید و امور مولد سوق دهیم. این مقام آگاه خارج شدن سکه از شرایط سفته بازی را هدف این برنامه اعلام کرد و افزود: پيش‌بيني مي‌شود قیمت سکه با عرضه بیشتر در آینده با کاهش بیشتري مواجه ‌شود. بنابراين امكان كاهش مجدد قیمت بازخرید سکه توسط بانک مرکزی در آينده وجود دارد. كارشناسان معتقدند: بانك مركزي با نوسان قيمتي در بازار به دنبال مديريت بازار و تغيير نگاه خريداران از تحويل فيزيكي سكه به سوي گزينه‌هاي ديگر است. به گفته آنان، گرچه اين اقدام مي‌تواند به مديريت بازار كمك كند؛ اما بانك مركزي بايد به قاچاق طلا و تنظيم بازار با متغيرهاي قيمتي جهاني توجه داشته باشد.
استقبال از گزينه مكمل تحويل نقدي
با گذشت حدود 16 روز از تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش شده گزارش بانك مركزي از افزايش انتخاب گزينه‌هاي جانشين تحويل نقدي سكه طلا خبر داد. پيمان قرباني، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از سه برابر شدن تقاضای گواهی سپرده در هفته منتهی به 13 اردیبهشت نسبت به هفته قبل از آن خبر داد. به گفته او میزان فروش نقدی سکه به بانک مرکزی نيز 12 برابر افزايش داشته است. دریافت اوراق بهادار سکه (پته) نيز دو برابر هفته قبل بوده است. بر اساس گفته‌های قربانی در هفته گذشته متقاضیان خرید گواهی سپرده با نرخ 24 درصدی در سررسید 2 سال دیگر، 3 برابر شده‌اند. در همین راستا تعداد کسانی که از دریافت فیزیکی سکه انصراف داده و سکه‌های خود را به بانک مرکزی فروخته‌اند، 12 برابر شده‌اند. تعداد کسانی نیز که به جای گرفتن سکه پته دریافت کرده تا در پایان سال 91 سکه آن را دریافت کنند، نسبت به هفته قبل از 13 اردیبهشت 2 برابر شده است.
مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی با ترغیب ثبت‌نام‌كنندگان به استفاده از ابزارهای جایگزین به جای دریافت سکه، نسبت به افت بیشتر قیمت سکه هشدار داد.
قرباني معتقد است: بانک مرکزي به منظور رعايت حقوق و منافع ثبت‌نام‌کنندگان در طرح پيش خريد سکه و با هدف اجتناب از بروز شوک منفي قيمتي و کاهش شديد قيمت‌ها در فرآيند عرضه تعداد قابل توجهي سکه به بازار، ابزارهاي جايگزين و جذابي تدارک ديده که هر يک از آنها مي‌تواند جوابگوي ترجيحات بخشي از ثبت‌نام‌کنندگان باشد.
پيمان قرباني مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي اعلام کرد: يکي از اين ابزارهاي جايگزين که در مقايسه با فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود، فرصتي استثنايي محسوب مي‌شود، اوراق گواهي سپرده با نرخ سود 24 درصد است که سود متعلق به اين اوراق از زمان ثبت‌نام محاسبه مي‌شود و امکان تبديل سکه‌هاي پيش‌خريد شده به گواهي سپرده بدون توجه به سررسيد آنها وجود دارد.
مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي درهمین رابطه افزود: اين ويژگي‌ها باعث مي‌شوند استفاده از اوراق گواهي سپرده براي افراد واجد شرايط در قياس با قيمت‌هاي کنوني سکه در بازار از مزيت بسيار بالايي برخوردار باشند. استفاده از گواهي سپرده براي ثبت‌نام‌کنندگان با قيمت‌هاي 598 هزار تومان و 627 هزار تومان حتي در قياس با قيمت‌هاي به مراتب بالاتر از قيمت‌هاي کنوني نيز از مزيت قابل توجهي برخوردار است.
وی در مورد ‌تمهیدات بانک‌مرکزی برای خرید سکه از متقاضیانی که خواهان فروش سکه خود هستند، افزود: به منظور تامين سليقه آن عده از ثبت نام‌کنندگان سکه که مايل به دريافت سکه و فروش آن در بازار هستند اين امکان فراهم شده تا بدون مراجعه به بازار و تحمل صرف زمان و ريسک‌هاي ناشي از نوسانات روزانه و لحظه‌اي قيمت در بازار با دريافت مبلغي نزديک به قيمت خريد سکه در بازار از دريافت سکه انصراف دهند.
قربانی‌ خاطر‌نشان ساخت: اين افراد درصورت انصراف از دريافت سکه، از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند؛ در حالی که به هنگام دریافت سکه بايد ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت نمايند ‌و آن را با نرخ خريد بازار که معمولا چندين هزار تومان زير قيمت فروش بازار است (قيمت درج شده در رسانه‌ها و سايت‌ها) به فروش رسانند.
وی‌افزود: در روزهاي اخير افرادي که در ازاي انصراف از دريافت سکه از مبلغ پرداختي بانک استفاده کرده‌اند، به مراتب سود بيشتري نسبت به کساني دريافت کرده‌اند که سکه‌هاي خود را دريافت و در بازار فروخته‌اند.
مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک‌ ‌مرکزي در رابطه با تمایل برخي از افراد که به هر دليل قصد دارند سکه‌هاي خود را حفظ نمايند، گفت: به منظور پاسخگويي به تقاضاي اين افراد، ابزاري به نام «گواهي طلا » يا « پته» طراحي شده که ضمن برخورداري از ضرايب امنيتي بالا، ريسک نگهداري آن به مراتب کمتر از نگهداري سکه است. اين اوراق بي‌نام بوده و از قابلیت خريد و فروش در بازار ثانويه برخوردارند. دارنده اين اوراق صاحب آن محسوب مي‌شود و‌هر‌ زمان که بخواهد، مي‌تواند با مراجعه به بانک و تحويل اوراق مزبور، سکه‌هاي خود را دريافت نمايد.
وی‌افزود: با توجه به مزاياي مترتب بر ابزارهاي جايگزين پيشنهادي و به رغم اختياري‌بودن کامل استفاده از ابزارهاي موجود، آمار و ارقام حاکي از آن است هر روز بر تعداد کساني که مايلند به جاي سکه از ابزارهاي جايگزين استفاده نمايند، افزوده مي‌شود. به گونه‌اي که در هفته منتهي به 13 ارديبهشت به طور ميانگين ميزان استقبال روزانه افراد از گواهي سپرده، دريافت وجه نقد در ازاي انصراف از دريافت سکه و اوراق گواهي طلا (پته) به ترتيب بيش از 3 برابر، 12 برابر و 2 برابر هفته قبل بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه هرچه از زمان آغاز واگذاري سکه مي‌گذرد، بر حجم سکه‌هاي انباشته شده نزد تحويل گيرندگان سکه افزوده مي‌شود، گفت: با فرض ثبات ساير شرايط، شاهد فشار بيشتري از سمت عرضه در بازار سکه خواهيم بود و اين امر کاهش بيش از پيش قيمت سکه را در بازار به دنبال خواهد داشت. به اعتقاد وي در چنين شرايطي، جذابيت ابزارهاي جايگزين بانک مرکزي رو به فزوني خواهد گرفت، به ويژه آنکه بخش اعظم ثبت‌نام‌کنندگان مبلغي به مراتب بالاتر از 546 هزارتومان براي ثبت نام هر قطعه سکه پرداخت کرده‌اند. همين امر ايجاب مي‌کند درصورت دريافت سکه ماليات بيشتري نيز پرداخت كنند. قربانی ضمن اشاره به محدودیت امکان‌ استفاده از ابزارهاي جايگزين به ويژه اوراق گواهي سپرده در دوره زمانی محدود و مشخص‌، پیشنهاد کرد به منظور پرهيز از ضرر و زيان‌هاي احتمالي در آينده، افرادي که مايل به استفاده از اين ابزارها هستند از فرصت مطلوب فعلي استفاده كنند.
نگران قاچاق سکه هم باشیم
با نرخ 1710 تومانی دلار در بازار داخلی و قیمت اونس 1650 دلاری ظهر روز پنج‌شنبه قیمت واقعی طلای موجود در سکه، تقریبا 664 هزار تومان بود. براین میزان اگر مالیات، کارمزد و حق الضرب و غیره را اضافه کنیم این میزان از 700 هزار تومان به مراتب بیشتر است. از این منظر افت قیمت بازار داخلی حتما راهی به سوی قاچاق سکه و خروج سکه‌های ذوب شده با عیار 6/21 را در هر شکلی فراهم خواهد آورد. نگرانی که پیش‌تر از زبان یک عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده بود. عزت‌الله یوسفیان ملا در مورد ریسک‌های کاهش بیش از اندازه قیمت سکه در بازار گفته بود که افت پایین‌تراز قیمت‌های جهانی امکان قاچاق و خروج سکه را از کشور فراهم خواهد کرد.
قیمت سکه در بازار
عصر چهارشنبه بانک کارگشایی سکه بهار آزادی را به طور متوسط 669 هزار و 400 تومان فروخت. قیمت سکه در همان روز در بازار تقریبا 670 هزار تومان بود. روز پنج‌شنبه نیز قیمت در همین حد باقی ماند. نیم سکه البته با 5000 تومان کاهش 340هزار تومان فروخته شد. ربع سکه هم با 3000 تومان کاهش به قیمت 182 هزار تومان عرضه شد.
بانک کارگشایی همزمان با تحویل سکه‌ها از تعداد جلسات خود کاسته است و بر خلاف قیمت 636 هزار تومانی بازخرید سکه‌های پیش‌فروش شده قیمت بانک کارگشایی 33 هزار تومان بالاتر بوده است. لذا تا زمانی که قیمت پایه سکه در بانک کارگشایی تعیین می‌شود، ادعا برای تعیین کف قیمت سکه توسط نرخ‌های بازخرید صحیح نیست. در بازار ارز روز پنج‌شنبه قیمت دلار در سطح 1710 تومان باقی ماند، اما نرخ سایر ارزها در بازار داخلی رو به کاهش گذاشت.
طلا در بازارهای جهانی
روز پنج‌شنبه قیمت طلا تا محدوده 1650 دلار افت کرد و تا دیروز به سطح 1636دلار رسيد که در این سطح نسبت به نرخ روز چهارشنبه 18دلار كاهش داشته است.
نوسان قیمت‌ها در بازار به دلیل نگرانی نسبت به اعلام برخی شاخص‌های اقتصادی آمریکا بود. گزارش مشاغل در آمریکا اعلام شد و شرایط مطلوبی از آن در بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد. گزارش ماهانه اشتغال در ماه آوریل نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده کمتر از حد انتظار بوده است.
در عین حال نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در اروپا ادامه دارد و شاخص بازارهای سهام در این قاره سر به زیر دارند.
در آمریکا نیز نگرانی برای افت تقاضای مصرف نفت بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار داده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۰:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد