مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه ضریب خسارت بیمههای درمان رشد قابلملاحظهای دارد و کنترل هزینههای آن از دست بیمهگران خارج است، افزود: صنعت بیمه، سرمایهگذاریهای زیادی انجام داده است؛ اما حتی یک بیمارستان ندارد که بتواند هزینههای درمان را کنترل و مدیریت کند. وی با یادآوریحادثه پلاسکو و اینکه در هفته اول پس از آن، فروش بیمههای آتشسوزی در بیمه ایران 150 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت، یادآورشد: متاسفانه مردم ما وقتی حادثهای رخ میدهد به فکر خرید بیمه نامه هستند و پس از آن موج خرید بیمه فروکش میکند. مدیرعامل بیمه ایران گفت: 160 بیمه نامه با حق بیمه 60 میلیون تومان برای اصناف پلاسکو صادر شده بود که درمقابل بیمه ایران مبلغ 33 میلیارد و 500 میلیون تومان تعهد داشت.
پورکیانی افزود: از 160 بیمه گذار پلاسکو 125 نفر بیمه گذار مستقیم بودند و 36 نفر بهدلیل دریافت تسهیلات بانکی موظف به خرید پوشش بیمهنامه شده بودند، تاکنون خسارت 72 پرونده پرداخت شده و 6 مورد باقی مانده است. پورکیانی درپاسخ به پرسشی مبنیبر اینکه «چرا بهرغم اخطار شهرداری به مالکان ساختمان پلاسکو، بیمه ایران همچنان برای پوشش ریسک این مجموعه ورود کرد»، یادآور شد: بیمه ایران هم میدانست ساختمانهای قدیمی مانند پلاسکو ریسک بالایی دارند و نرخ حق بیمهها را متناسب با این ریسک محاسبه کرده بود، به همین دلیل نرخ حق بیمه این ساختمان برخلاف سایر ساختمانهای تجاری که یک در هزار است، 81/ 1 در هزار لحاظ شده بود. مدیرعامل بیمه ایران درباره ارزیابی توانگری مالی این شرکت متذکرشد: ارزیابی توانگری مالی شرکت بیمه ایران در سازمان حسابرسی 83 درصد بود؛ اما مواردی مانند عدم ارزیابی داراییهای شرکت به قیمت روز و مغایرت آییننامه 28 با آییننامه 58 شورایعالی بیمه، بیمه مرکزیتوانگری مالی بیمه ایران را از 83 درصد به 40 درصد تقلیل داد.