بیمه عمر و زندگی ، اولویت نخست بیمه گرانی است که می خواهند ریسک های آینده را مدیریت کنند و راحتی زندگی و اطمینان به آینده خود و فرزندان و خانواده را افزایش دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ برخی صاحبنظران در صنعت بیمه معتقدند که خدمت درخشان در این حوزه را به بیمه عمر و زندگی اختصاص دهیم و دستاورد
در این صنعت برای مردم و جامعه را هم باید بیمه عمر و زندگی بدانیم.
بیمه های عمر و زندگی در جوامع پیشرفته درای تنوع زیادی است و بیشترین سهم خدمات بیمه را تا 60 درصد به خود اختصاص می دهد و ضریب نفوذ زیادی دارد.
متقاضیان بیمه عمر و زندگی کسانی هستند که به اندازه کافی نسبت به آینده خود و فرزندانشان ریسکپذیر و حساسند و برنامهریزی بلند مدتی برای آینده دارند.
صاحب بیمه عمر در کمترین فاصله زمانی بین خرید بیمه عمر و حادثه احتمالی، حتی با پرداخت اولین قسط از حق بیمه، میتواند از سرمایه خود استفاده کند در حالی که در صورت پسانداز در بانک از چنین امتیازی برخودار نخواهد بود.
خوشبختانهبیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایرانهم به اهمیت این خدمت درخشان پی برده است.
رئیس کل بیمه مرکزی از رشد 28 درصدی بیمه عمر در سال جاری خبر داده است اما هنوز با وضع ایده ال فاصله داریم.
عبدالناصر همتی با اشاره ظرفیت بالای بیمه عمر در کشور و با تاکید بر اهمیت بیمه عمر و نقش آن در رفاه و آتیه مردم گفته است: استراتژی ما باید به سمت تحول در سیاست گذاری، بازاریابی و سرمایه گذاری باشد.
وی افزود : سرمایه گذاری در صنعت بیمه به خصوص بیمه های عمر در تقسیم ریسک بسیار با اهمیت است و اگر به آن دقت نشود، پاشنه آشیلی برای این صنعت محسوب می شود. چرا که یک شرکت بیمه عمر علاوه بر کار فنی باید یک شرکت سرمایه گذاری بلند مدت خوب باشد.
همتی، افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و بازاریابی مناسب برای فرهنگسازی بیمه عمر در میان مردم را امری ضروری دانست و گفت: شرکت های بیمه باید به دنبال طرح های جدید بیمه عمر متناسب با همه اقشار جامعه و با هر درآمدی باشند تا بتوانند سطح وسیع تری از مردم را تحت پوشش قرار دهند.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از برنامه ریزی برای جدا سازی بیمه عمر از شرکت بیمه عمومی خبر داده است.
در کشورهای نوظهور 55 درصد سهم بیمه را بیمه های زندگی تشکیل می دهد و سرانه بیمه عمر در کشور های پیشرفته 1900 دلار است. این در حالی است که کل سرانه حق بیمه سالانه در کشور ما 100 دلار است و 14 دلار آن به بیمه های عمر اختصاص دارد که نیاز به یک کار اساسی در رشته های بیمه عمر را نشان می دهد.
در بیمه عمر و پس انداز علاوه بر بهرهای که طی قرارداد بیمهای که به بیمهگذاران پرداخت میشود، در صورت سرمایهگذاری شرکتهای بیمه از محل سرمایه به میزان 75 درصد از سود حاصله (نسبت به میزان حق بیمه پرداختی) علاوه بر 15 درصد به بیمهگذاران پرداخت میشود؛ در صورتی که در سیستم پسانداز بانکها چنین جریانی وجود ندارد.
دولت ها نیز با تصویب قوانین و اطلاع رسانی به مردم تلاش می کنند با تبلیغات ، برنامه ها و قوانین مختلف ، هر فرد از سن 5 سالگی به خرید این بیمهنامهها تشویق شود.
به همین خاطر رشته بیمه عمر از مهمترین انواع بیمههای اشخاص محسوب و به سه دسته کلی بیمه عمر تأمین خطر فوت، بیمه عمر به شرط حیات و بیمه عمر مختلط (پس انداز) تقسیم می شود.
بیمه عمر در واقع نوعی سرمایه گذاری است که افراد با پرداخت حقبیمههای اندک ، برای خود پسانداز میکنند.
گاهی که والدین در کودکی اقدام به خرید این بیمهنامه نمایند بعد از 20 سال به صورت اتوماتیک فرزند میتواند به صورت ماهانه یا سالانه از آن برداشت کند.
البته خود شرکتهای بیمه نیز با آشنا کردن مردم با انواع بیمهنامههای عمر و زندگی و تبیین مزایای آن، آموزش کارشناسان بیمه، تبلیغات و مکاتبات با سایر سازمانهای مختلف میتوانند ضریب نفوذ این بیمه را در سطح کشور گسترش دهند.
در بیمه عمر و پسانداز افراد با تنظیم الگوی مصرف خود سعی میکنند مبلغی را برای مقابله با حوادث آینده پسانداز کنند و در واقع نوعی برنامهریزی هزینهها بر زندگی فردی و اجتماعی افراد حاکم خواهد شد.
با این پوشش بیمهای امنیت خاطر برای افراد به وجود میآید و در صورت بروز حوادث با مشکلات و هزینههای زیادی مواجه نخواهند شد.
اما این خدمت بیمه متأسفانه در ایران جایگاه بالایی ندارد در حالی که در کشورهای پیشرفته و حتی ژاپن بیمه عمر و پسانداز 75 درصد از رشتههای بیمهای را تشکیل میدهد این نوع بیمه تا چندی پیش در ایران فقط 10 درصد از بیمهها را شامل میشد که باید بیشتر شود.
مردم به دلیل کمبود اطلاعات و آشنایی با بیمه عمر و آثار مترتب بر آن، فقر تبلیغات برای شناساندن بیمه عمر به مردم، سطح پایین درآمد مردم و نبود امکان پسانداز از بیمه عمر استقال خوبی نمی کنند.
کارشناسان عمدهترین دلایل توسعه نیافتگی بیمه عمر را شامل عامل ساختاری، اقتصادی، رویکرد شرکتهای بیمه، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل مربوط به دولت و سیاستگذاری می دانند.
خوشبختانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر ، افزایش ضریب نفوذ و توسعه بیمه های عمر را از محورهای اساسی فعالیت خود قرار داده است.
بیمه مرکزی می خواهد برای ترویج بیمه های عمر و بویژه بیمه های گروهی مشوق هایی را ارایه کند تا جذابیت لازم برای توجه به بیمه عمر فراهم شود و ایجاد شرکت های بیمه عمر تخصصی در دستور کار است.
در حال حاضر چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی بیمههای زندگی در ایران تداعی گر فوت و حادثه هستند در حالی که باید بیمه عمر در جهت زندگی هر چه بهتر طراحی شود.
اطلاع رسانی ، حیات محور کردن خدمات ؛ تاسیس شرکتهای تخصصی بیمههای زندگی، تاسیس نمایندگیهای تخصصی بیمه های زندگی، ایجاد بیمههای خرد بیمههای زندگی، ارائه امتیازاتی به خریداران بیمههای زندگی، تشدید در شرایط جذب نمایندگی بیمههای زندگی از طریق نظارت بیمه مرکزی، انتقال دانش بیمهای به کشور، تاسیس صندوقهای بیمه زندگی و راهاندازی تعاونیهای فروش بیمههای زندگی بخشی از مواردی است که می تواند به گسترش نفوذ بیمه های عمر و زندگی کمک کند.
البته اگر بیمه های عمر و همچنین سایر رشته های بیمه ای با هدف پاسخگویی به نیاز مصرف کننده ارایه شود ؛ رشد می کند و از 10 درصد سهم بازار بیمه بیشتر خواهد شد.
سقف بیمه های عمر برای سرمایه گذاری باید جذابیت داشته باشد چون در همه دنیا رقم سرمایه گذاری بیمه های عمر سقف ندارد و محدود نیست.