يك جهان و چند صدا

يك جهان و چند صدا
در كشورهاي شبيه غنا و زامبيا، تقريبا نيمي از همه زنان جوان حتي پس از 6سال از گذراندن دوره ابتدايي نمي‌توانند حتي يك جمله ساده را بخوانند.

در كشورهاي شبيه غنا و زامبيا، تقريبا نيمي از همه زنان جوان حتي پس از 6سال از گذراندن دوره ابتدايي نمي‌توانند حتي يك جمله ساده را بخوانند.
اين يافته يكي از چالش‌هاي اصلي دولت‌هاي كشورهاي در حال توسعه است كه مي‌خواهند براي ارائه كيفيت آموزشي به جمعيت جوان خود برنامه‌ريزي كنند.
گزارش جديد بانك جهاني مي‌گويد: دولت‌ها در كشورهاي در حال توسعه بايستي براي جمعيت جوان سرمايه‌گذاري بيشتري كنند والا با خطر تنش‌هاي اجتماعي و عقب‌ماندن از قافله اقتصادي جهان روبه‌رو خواهند شد.
گزارش توسعه جهان 2007- گزارش توسعه و نسل آينده خاطرنشان مي‌كند كه اكنون بيش از 3/1ميليارد نفر از مردمان جوان در جهان افزايش يافته است. رقمي كه حتي در كل تاريخ سابقه‌ نداشته است.
اين گزارش همچنان مي‌افزايد: شمار مطلق جمعيت جوان مي‌تواند ظرفيت دولت‌ها، ارائه خدمات و اشتغال را توسعه دهد.
فرانكو بورگيوگنن، رييس اقتصادي بانك جهاني گفت: نسل جوان امروز جهان شايد از بزرگ‌ترين جمعيتي در جهان است كه تاكنون در پاره‌اي از كشورها ديده شده است و همين فرصت‌هاي جذابي براي كشورهاي جهان فراهم مي‌كند كه در بعضي از كشورها براي نسل جواني كه مسووليت آينده متعلق به اوست سرمايه‌گذاري كنند.
اما بور گيوگنن مي‌گويد: اگر حكومت‌ها قادر به كسب رضايت و برطرف كردن انتظارات جوانان نباشند پس احتمالا در آينده تنش‌هاي اجتماعي در بسياري از كشورها آشكار خواهد داشت.
گزارش جهاني توسعه2006- روند توسعه و نسل آينده متذكر مي‌شود كه فقدان كيفيت آموزشي تنها مانعي نيست كه جوانان امروز با آن روبه‌رو مي‌شوند.موانع ديگر بدين‌شرح‌ هستند:
- از منظر جهاني نيمي از بيكاران جمعيت جوان هستند.
- نرخ بيكاري براي جوانان 2 يا 3برابر بيشتر از بزرگسالان است.
- 500000 جوان زير 18سال در سازمان‌هاي ارتشي و شبه‌نظامي به خدمت گرفته مي‌شوند.
- در بيش از 30كشور جهان حدود 300000 جوان زير 18سال در جنگ‌هاي نظامي مشغول به نبردند.
- هر ساله 13ميليون دختر نوجوان صاحب فرزند مي‌شوند.
- تقريبا نيمي از مبتلايان به عفونت‌هاي HIV از جمعيت جوان هستند و همچنين ايمانوئل جيمز و ماتما مورتي، دو مولف گزارش 2007، در ميان تحقيقات وسيع و جامع با جوانان اطراف جهان به اين نكته دست يافته‌اند كه اكنون جمعيت جوان بيشتر از يك رسانه در آينده‌شان را مي‌پذيرند. مورتي همكار مولف در گزارش خود مي‌گويد: مردمان جوان اغلب احساس مي‌كنند كه با آنها به عنوان نماد يا عامل خطر رفتار مي‌كنند. مردماني كه ميل دارند به عنوان نمادهاي تغيير ديده شوند، نمايندگاني كه مي‌تواند انرژي عظيمي به همراه داشته باشد و با انگيزه‌اي كه كسب و كار بنيادهاي ملي را به دنبال دارد.
اما جيمز رييس گزارش مي‌گويد: كشورهاي در حال توسعه تنها يك فرصت طلايي دارند. آن هم اين است كه از اين استعداد بالقوه - سيل بي‌نظير جهت جوان در طول تاريخ - را جدي بگيرند.
جيمز مي‌گويد: جمعيت جوان زماني وارد بازار كار مي‌شوند كه مقدار كمي متكفل مي‌شوند. اين به اين معني است كه آنها وقتي ارتباط بيشتري با كسب و كار پيدا مي‌كنند عمدتا با آنهايي كه كار نمي‌كنند ارتباط برقرار مي‌كنند. اما اين روزنه اميد و فرصت تنها تا چهل سال براي بسياري از كشورها ادامه خواهد يافت، زيرا در پاره‌اي از نقاط جهان جمعيت‌ها در حال پير شدند.
جيمز مي‌گويد: اگر كشورهاي در حال توسعه مي‌خواهند جمعيت جوان را توسعه دهند چالش‌هايي را در اين فرآيند خواهند داشت. اين توسعه نمايانگر توانايي و ارائه يك فرصت دوم براي جمعيت جوان است.
اولين چالش اين است كه آيا جمعيت جوان فرصت كافي دارند كه يادگيري در زندگي را ادامه دهند؟ آيا آنها فرصتي دارند كه مزيت‌هاي انساني بازار اشتغال را توسعه دهند؟ دوم قابليت است. قابليت اينكه اين فرصت‌ها را انتخاب كنند. جيمز مي‌گويد: چالش سوم فرصت يا شانس دوم است در رويدادهايي كه اغلب به طور اجتناب‌ناپذيري در اثر تصميمات نادرست جوانان حاصل مي‌شود، بنابراين مردمان جوان نياز دارند به فرصت ديگر يا شانس دومي خود را بيازمايند.
بور گيوگنن مي‌گويد: آموزش به عنوان يك نياز حياتي چالشي است كه دولت‌ها براي توسعه كشورها با آن مواجه مي‌شوند. اولين چيز اين است كه بايد مطمئن شويم كه فرآيند آموزش در دوره ابتدايي به خوبي صورت گرفته است.
او گفت: 13ميليون جوان در دنيا وجود دارند كه مهارت پايه‌اي دانش را ندارند. مورتي مي‌گويد: تنها يك تعداد كمي دولت‌ها هستند كه واقعا مي‌توانند اين را به جوانان آموزش دهند.
جيمز مي‌گويد: كشورها نياز دارند كه فرصت‌هاي پس از مدارس ابتدايي را توسعه دهند ابتدا بايد، مكان‌هايي براي مدارس بيشتر در دوره راهنمايي و دبيرستان فراهم كنند اما همچنين اين مهم است كه كيفيت و بهره‌وري را به گونه‌اي تعبيه كنيم كه فارغ‌التحصيلان قادر باشند كه در بازار كار جهان رقابت كنند.
بور گيوگنن مي‌گويد: اين خيلي مشكل است كه بدون اقل استانداردهاي آموزشي مدارس، جوانان مهارت‌هايي را به دست آورند تا خوب زندگي كنند و به توسعه كشورهايشان ياري رسانند.
مورتي گفت: در حالي كه جهان پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي در مواجهه با نيازهاي كودكان كرده است اما اكنون نياز دارد كه روي مباحث و موضوعات آينده تمركز كند. اين حقيقت است كه چالش‌ها باقيمانده است اما ثبت‌نام در مدارس اوليه حالا بسيار بيشتر از 30سال پيش بوده است. اينك بيش از 85درصد كودكان در كشورهاي در حال توسعه در مدارس ابتدايي ثبت‌نام كرده‌اند. حالا ديگر كودكان بر اثر بيماري‌هاي مشابه 30سال گذشته نمي‌ميرند. اميد به زندگي به نحو قابل‌توجه‌اي افزايش يافته است.
اكنون جهان به يك مرحله‌اي رسيده است كه نسل دوم بحران‌ها فرا مي‌رسد. جوانان به مدرسه مي‌روند اما آنها چيزي ياد نمي‌گيرند وقتي كه آنها دوره ابتدايي را به اتمام مي‌رسانند آيا براي آنها مكاني در دوره راهنمايي ترتيب يافته است؟ آنها در آينده شغلي مي‌يابند؟
جمعيت جوان جهان اكنون با خطرهايي مواجه است كه با 30سال گذشته كاملا متفاوت است. در آن زمان هيچ بيماري ايدزي نبود. اما اكنون يكي از معضلات جدي عصر ما است. بنابراين موضوع گزارش به موضوعات و مسائل نسل آينده مشكلات معطوف شده است. موضوعاتي كه هم‌اكنون نيازمند توجه و تمركز بيشتر است.




مجيد يوسفي

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد
  ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۹:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد