گامي ديگر به سوي بانكداري الكترونيك

گامي ديگر به سوي بانكداري الكترونيك
شعب 24ساعته بانك تجارت

چرا بانكداري الكترونيك؟
انجام يك پژوهش آماري گسترده نشان مي‌دهد كه بيش از 60درصد مردم تنها براي پرداخت قبوض و واريز يا برداشت وجه به شعب بانك‌ها مراجعه مي‌كنند، در سال 1383 بيش از 400ميليون فقره قبض توسط سازمان‌هاي آب، برق، گاز، تلفن و تلفن‌همراه صادر شده است كه انجام امور مربوط به آنها هزينه‌اي بالغ‌بر چهار هزار ميليارد ريال براي نظام بانكي كشور به همراه داشته است.
اين مطالعه همچنين نشان مي‌دهد كه 66درصد مشتريان نظام بانكي علاقه‌مندند در اوقاتي غير از ساعات كار معمول بانك‌ها از خدمات استفاده كنند.
سالانه حدود 15ميليون دلار براي چاپ اسكناس در كشور هزينه مي‌شود و به طور متوسط يك ميليارد برگ اسكناس نيز امحاء مي‌رود.
هزينه‌هاي مربوط به چاپ، نگهداري، بيمه و حمل‌و‌نقل و ساير هزينه‌هاي مربوط به پول كاغذي به 6100ميليارد ريال در سال بالغ‌ مي‌شود كه معادل هزينه احداث 6كارخانه سيمان (با ظرفيت توليد 3000تن در روز) و يا پنج مجتمع بزرگ پتروشيمي است.
همچنين در كنار اين دو موضوع يك واقعيت تلخ ديگر نيز وجود دارد: آماري كه بانك جهاني از يك مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي شهرهاي بزرگ من‌جمله تهران ارائه كرده و هزينه‌هاي ناشي از آلودگي هوا سالانه به مبلغ 11750ميليارد ريال برآورد
نموده است.
اگر بدانيم هزينه متوسط ارائه يك خدمت بانكي به صورت الكترونيك كمتر از چهار درصد هزينه انجام آن همان خدمت از طريق دستگاه‌هاي ATM و معادل يك درصد انجام همان خدمت به روش فعلي است آن وقت اهميت بهتر مي‌توانيم متوجه شويم كه چرا توسعه بانكداري الكترونيك به مهم‌ترين رويكرد بانك تجارت تبديل شده است.
روند حركت به سمت بانكداري الكترونيك در بانك تجارت شتاب بيشتري گرفته است. البته اين روند از سال 83 با افتتاح شهرك‌هاي بانكداري الكترونيك در محيط‌هاي دانشگاهي آغاز شده بود و دانشگاه‌هاي مهم كشور با عقد تفاهمنامه با بانك تجارت از امكانات شهرك‌هاي بانكداري الكترونيك بهره‌مند شده‌اند. از آغاز سال‌جاري نيز بانك تجارت در ادامه راهبرد خود بر مبني نوسازي روش‌هاي ارائه خدمات با استفاده از ابزارهاي مبتني بر فناوري‌هاي الكترونيكي، ايجاد شعب سبا (سامانه بدون پرسنل الكترونيكي) در نقاط مختلف كشور را در دستور كار قرار داده است.
شعبه الكترونيك 24ساعته چيست؟
شعبه الكترونيك 24 ساعته شعبه‌اي است تمام مكانيزه كه مشتريان داراي كارت بانكي عضور شبكه شتاب مي‌توانند در تمامي ساعات شبانه روز از خدمات بانك تجارت استفاده نمايند. اين شعبه بدون پرسنل بوده و تمامي امور بانكي توسط خود مشتريان انجام مي‌پذيرد. از زمان افتتاح نخستين شعبه 24ساعته بانك در ميدان آرژانتين تا كنون 9شعبه ديگر در شهرهاي تهران، مشهد، كرمانشاه، شيراز، اصفهان، سنندج، گرگان، رشت، قزوين و سمنان افتتاح و راه‌اندازي گرديده است.
بر اساس دستور مدير عامل بانك تجارت تا پايان سال در هر استان حداقل يك شعبه 24ساعته افتتاح خواهد شد.
اهداف شعب 24ساعته عبارتند از:
- بسترسازي جهت توسعه بانكداري الكترونيك در كشور
- تكريم ارباب رجوع با ايجاد محيطي زيبا و در شان مشتري ارائه خدمات بانكي به صورت الكترونيك با تاكيد بر اصل تسريع‌  در امور و دقت در انجام خدمات
- ايجاد امكان دسترسي مردم در تمام ساعات شبانه روز به خدمات بانكي
- كاهش حجم مراجعات مردم به شعب و افزايش كارايي و سرويس‌دهي كاركنان بانك و ديگر مشتريان با خلوت شدن شعب و پشت باجه‌ها
خدمات قابل ارائه در شعب 24ساعته:
بانك‌هاي عضو شبكه شتاب: دارندگان كارت مي‌توانند با استفاده از دستگاه خودپرداز موجود در شعبه الكترونيكي 24 ساعته از حساب تجارت كارت و ساير حساب‌هاي موجود در بانك‌هاي عضو شبكه شتاب به ميزان حداكثر 2000000 ريال وجه نقد دريافت نمايند.
انتقال وجوه از حساب تجارت كارت به ساير حساب‌ها
- در بانك تجارت:
دارنده تجارت كارت مي‌تواند با استفاده از دستگاه خودپرداز شعبه الكترونيكي 24 ساعته موجودي حساب تجارت كارت خود را به حساب ديگري نزد بانك تجارت و به ميزان كل موجودي حساب خود انتقال نمايد.
پذيرش وجوه نقدي مشتري و واريز آن به هر حسابي
- در بانك تجارت:
دارنده تجارت كارت مي‌تواند با استفاده از دستگاه خود دريافت موجود در شعبه الكترونيكي 24 ساعته وجوه نقد همراه خود را به هر حساب ديگري نزد بانك تجارت واريز و رسيد دريافت نمايد.
ارائه اطلاعات در خصوص حساب‌ها و تسهيلات مختلف بانكي:
با استفاده از دستگاه WEB KIOSH موجود در شعبه الكترونيكي 24 ساعته كليه اطلاعات مربوط به چگونگي انواع حساب‌هاي بانكي شرايط و چگونگي اخذ تسهيلات مختلف بانكي و ساير اطلاعات مربوطه در اختيار دارنده دستيابي به آدرس و شماره تلفن شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز مختلف بانك در سطح ايران:
با استفاده از دستگاه Web Kiosk موجود در شعبه 24 ساعته آدرس و شماره تلفن تمامي شعب بانك تجارت در سراسر كشور و همچنين اسامي و آدرس نزديك‌ترين شعب مجهز به دستگاه ATM در اختيار دارندگان كارت قرار مي‌گيرد.
اعلام اسامي برندگان جوايز قرض‌الحسنه در هر دوره:
با استفاده از دستگاه Web Kiosk موجود در شعبه الكترونيكي 24 ساعته اسامي برندگان آخرين دوره قرعه‌كشي جوايز قرض‌الحسنه در اختيار دارندگان تجارت كارت قرار مي‌گيرد.
خدمات شعب 24 ساعته در طرح توسعه
- دريافت وجه نقد و واريز online در همان شعبه و به صورت online در ديگر شعب از طريق دستگاه خود دريافت.
- دريافت فرم درخواست دسته چك مشتريان از طريق وب كيوسك.
- دريافت فرم درخواست تسهيلات مشتريان و تعيين زمان مراجعه جهت پيگيري پروژه.
- اتصال به سايت اينترنت و اينترنت بانك.
وب‌كيوسك چيست؟
دستگاه وب‌كيوسك (كيوسك اطلاع‌رسانِ) نصب
كه از آن جمله مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:
- دريافت درخواست افتتاح حساب از سوي دانشجو بدون نياز به حضور در شعبه و ثبت اطلاعات شخصي دانشجو
- ارائه فرم‌هاي مربوط به  افتتاح حساب دانشجويان از طريق پرينتر نصب شده روي دستگاه
- ارائه اطلاعاتي كامل از گردش حساب مشتريان به دو صورت نمايشي و چاپي
- نمايش اطلاعات كاملي در خصوص بانك از جمله تاريخچه، تعداد شعب، معرفي مدير عامل و اعضاي هيات مديره و معرفي كليه خدمات و توانايي‌هايي بانك
- ارائه اطلاعات كاملي در خصوص نحوه افتتاح حساب، دريافت تسهيلات و اطلاعات موردنياز دانشجو در مورد بانك و سيستم بانكي
- جمع‌آوري نقطه‌نظرات دانشجويان در خصوص فعاليت‌هاي مختلف بانك
- توانايي اتصال به اينترنت و اينترانت
- ارائه اطلاعات ازنحوه انتخاب واحد، مقررات حذف و اضافه واحدها و كليه اطلاعات موردنظر دانشجويان
- توانايي پيش فروش غذا براي رستوران‌هاي دانشگاه
- معرفي دانشكده‌هاي مختلف دانشگاه و ارائه ليست استادان به همراه سوابق آنها
- راهنمايي دانشجويان براي يافتن مكان‌هاي مختلف دانشگاه و ارائه يك سيستم مسيرابي براي دانشجويان و مراجعان
- نمايش آخرين اطلاعيه، اخبار، تحقيقات، پژوهش‌ها و فعاليت‌هاي انجام شده در دانشگاه دانشجويان و بانك
تجارت‌كارت جوان بستري براي توسعه
طي دو سال گذشته كه پروژه موسوم به شهرك‌هاي بانكداري الكترونيك در بانك تجارت آغاز شده است تا كنون 20دانشگاه كشور مزاياي خدمات الكترونيك بانك ما بهره‌مند شده‌اند.
 دو سال پيش هنگامي كه براي نخستين بار آغاز اين طرح در دانشگاه تهران كليد خورد مديريت ارشد بانك دقيقا مي‌دانست كه از كجا شروع كرده و به كجا مي‌خواهد برسد.
 پروژه شهرك‌هاي بانكداري الكترونيك در پي تحقق چهار هدف اصلي بود:
- توسعه استفاده از فرهنگ پول مجازي
- ايجاد بازارهاي جديد در آينده براي بانك و جذب مشتريان جوان و نخبه كشور
- حمايت و ارتباط با بخش جوان جامعه
- ارائه تعريفي از يك بانك سازماني درون خانواده دانشجويان
در كنار اين هدف ايجاد فضا و بستر تبليغي مناسب براي بانك در شرايط رقابتي كنوني و جذب مشترياني ارزشمند از ميان فرهيخته‌ترين افراد جامعه در بلندمدت نيز مورد توجه مسوولان بانك قرار داشت.
اينك نزديك به550هزار نفر از دانشجويان كشور در مقاطع تحصيلي مختلف از تجارت كارت جوان استفاده مي‌نمايند .  

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد
  ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۷:۲۴:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد