ملاحظات نرخ‌گذاری سکه در طرح پیش‌فروش

ملاحظات نرخ‌گذاری سکه در طرح پیش‌فروش
تعیین قیمت در طرح پیش‌فروش سکه واکنش‌های مختلف و فراوانی را ایجاد کرده اما مهم این است که تحقق دو هدف جذب نقدینگی و تامین نیازهای خرد به گونه‌ای باید باشد که به مثابه چوب حراج‌ زدن به ذخایر کشور نیز نباشد.
از لحظه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی قیمت سکه‌های پیش‌فروشی را اعلام کرد، اظهار نظرهای مختلفی در این باره مطرح شد.
روز گذشته این خبر به بر بحث‌ترین اخبار خبرگزاری فارس تبدیل شد و نظراتی بود که پشت سر هم برای این خبر ارسال می‌شد.  عده‌ای معتقدند با این قیمت‌ها، استقبال چندانی از طرح نمی‌شود و عده دیگری هم این نظر را داشتند که بانک مرکزی قیمت مناسبی را تعیین کرده است.
فارغ از این نظرات، ابتدا بهتر است کمی به گذشته برویم و پیش‌فروش سکه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم.
بانک مرکزی از 29 آذر ماه سال گذشته این طرح را آغاز کرد و سکه‌ها در اردیبهشت ماه به متقاضیان عرضه شد. در این طرح قیمت سکه در بازار قبل از پیش‌فروش حدود 900 هزار تومان بود در حالی که طبق برآوردها قیمت واقعی سکه در آن زمان حدود 600 تا 650 هزار تومان بود. یکی از دلایل این فاصله شدید قیمتی پایین بودن نرخ سود سپرده ها نسبت به نرخ تورم و حرکت نقدینگی به سمت بازار سکه بود.
پس از آنکه پیش‌فروش آغاز شد مدتی بعد، با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود به 20 درصد افزایش یافت و همین عاملی شد برای کاهش قیمت سکه به 800 هزار تومان. در زمان عرضه هم قیمت سکه به 700 تا 650 هزار تومان کاهش یافت اما چند ماه بعد به دلیل افزایش قیمت ارز و تا حدودی اونس، قیمت سکه هم رشد کرد.
در دوره قبل 9 میلیون و 600 هزار سکه به متقاضیان تحویل و 56 هزار میلیارد ریال نقدینگی جمع‌آوری شد.
در همین باره یک کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت‌گذاری پیش‌فروش سکه و مقایسه آن با دوره قبل گفت: در واقع در دوره قبل، فاصله قیمتی سکه پیش‌فروشی با نرخ بازار به دلیل وجود حباب زیاد بود و بانک مرکزی کمتر از قیمت واقعی سکه و طلا، آن را در بازار عرضه نکرد؛ بنابراین قیاس پیش‌فروش سکه در دوره قبل با دوره فعلی منطقی نیست.
این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: در کنار این مسائل، بانک مرکزی نمی‌تواند و نباید قیمت سکه را کمتر از قیمت واقعی آن عرضه کند زیرا طلا به نوعی جزو ذخایر کشور محسوب می‌شود و ارزان‌فروشی به زیان کشور و مردم و به سود عده‌ای خاصی خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نباید به خاطر کسب سود عده‌ای خاص قیمت سکه را با قیمتی غیر واقعی عرضه کرد که این کاملا به زیان کشور خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی هم روز گذشته در واکنش به انتقادات مطرح شده در مورد قیمت بالای سکه پیش‌فروشی، گفت: پیش‌فروش سکه برای تامین نیازهای خرد و جمع‌آوری نقدینگی است؛ این طرح برای سفته‌بازی عده‌ای اجرا نمی‌شود.
به گزارش فارس، به هر ترتیب باید پذیرفت که طرح پیش‌فروش سکه باید به نوعی باشد که تقاضا برای خرید ایجاد کرده و دو هدف بانک مرکزی که همان تامین نیازهای خرد و جذب نقدینگی را محقق کند.
در همین باره روز گذشته با انتشار خبر قیمت یک میلیون و 250 هزار تومانی سکه تمام بهار در طرح پیش‌فروش و 632 هزار تومانی نیم سکه، کاربران فارس، نظرات مختلفی نسبت آن داشتند.
یکی از کاربران نوشته: قیمت سکه گرون نیست چیزی که باید پیش فروش بشه دلاره تا قیمتش شکسته شه
در بازار های جهانی قیمت دلار تغییری نکرده اما در کشور ما 3 برابر شده. پس به جای پیش فروش سکه قیمت دلار کنترل بشه تا طلا هم قیمتش بیاد پایین‌تر.
کاربر دیگری گفته: عزیز من سکه جهانی است و پشتوانه پول مملکت است اگر قرار باشه ارزون بدهند که قاچاق می شود الان قیمت سکه ایران نسبت به جهانی خیلی ارزان‌تر است برای همین است که قاچاق می شود.
اما «ق ر» معتقد است: با این سیاست بانک مرکزی شهریور سال 92 سکه به دو میلیون پانصد هزار تومان خواهد رسید.
برخلاف نظر فوق، یونش نوشته است: خسته نباشید آقای بهمنی ناراحت این حرفایی که می‌زنند نباشید چند ساله دیگه قدر شما رو می‌دونند همه یک ماشین حساب دستشونه و دارن قیمت سکه رو حساب می‌کنند ولی نمی‌دونند با چه سختی توی این تحریما و محدودیت انتقال ارز دارید کشور رو اداره می‌کنید بذار هر چی می‌خوان بگن ولی اگه کسی تونست توی این هجوم جهانی بانک مرکزی رو بهتر اداره کنه بانک رو بدید دستش و خودتونو راحت کنید بهر حال خسته نباشید.
احمدی: این طرح به گرانی طلا دامن می‌زند لطفا متوقفش کنید.
امید هم گفته: با قیمتی که اعلام شد کاملاً تصمیم نابجایی بود.
نظرات در مورد نحوه قیمت سکه بسیار متفاوت بوده اما دو نکته اساسی را نباید فراموش کرد. اول اینکه قیمت سکه باید در اندازه‌ای تعیین شود که علاوه بر چوب حراج نزدن به ذخایر کشور، به‌گونه‌ای باشد که برای متقاضیان جذاب باشد. در صورت رعایت این دو مولفه که در نظر گرفتن توأمان آن بسیار سخت خواهد بود، می‌تواند اهداف اجرای طرح که همان جذب نقدینگی و تامین نیازهای خرد را محقق کند.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد