بازگشت رونق به معاملات فرابورس

 بازگشت رونق به معاملات فرابورس
در چهار روز کاری هفته گذشته شاخص کل فرابورس ۱/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد و روی عدد ۳ هزار و ۹۲۸ واحد قرار گرفت. بزرگان فرابورسی چنان فشاری بر شاخص کل آوردند که تقویت قیمت سهام بنگاه‌های کوچک‌تر مجال انعکاس در نماگر بازار را نیافت. چنین آرایشی را می‌توان در میزان تحرکات فعالان فرابورسی دید که در مقیاس هفتگی رشد قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت.

در چهار روز کاری هفته گذشته شاخص کل فرابورس ۱/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد و روی عدد ۳ هزار و ۹۲۸ واحد قرار گرفت. بزرگان فرابورسی چنان فشاری بر شاخص کل آوردند که تقویت قیمت سهام بنگاه‌های کوچک‌تر مجال انعکاس در نماگر بازار را نیافت. چنین آرایشی را می‌توان در میزان تحرکات فعالان فرابورسی دید که در مقیاس هفتگی رشد قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت.

حجم و ارزش معاملات کل بازارهای فرابورسی در این هفته تقریبا سه برابر شد. در بازار بدهی نیز علاوه بر رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها، ارزش معاملات تقویت بیش از دو برابری را تجربه کرد. اوراق وام مسکن نیز در این هفته با وجود افت متوسط قیمت، با افزایش چشمگیر ارزش معاملات به کار خود پایان دادند.
سهم هر تابلو از جریان پول‌ها

فرابورس ایران در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی حدود ۳ هزار میلیارد تومان سهم، اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار بود که در مقیاس هفتگی ۱۹۱ درصد رشد داشت. تعداد دفعات و حجم معاملات هم در همین حدود افزایش یافت. ۵۱ درصد از کل جریان نقدینگی فرابورس متعلق به بازار اول و دوم بود. حدود ۳۳ درصد از ارزش کل معاملات در بازار ابزارهای نوین دست به دست شد و مابقی به تابلوهای سه رنگ بازار پایه و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص یافت.
قدرت‌نمایی خریداران خرد

سهامداران خرد در این هفته حضور پررنگ و موثری در سمت خرید سهام از خود نشان دادند و مالکیت ۵۸ میلیارد تومان از سهام بازارهای اول و دوم را طی معاملات این هفته به نام خود تغییر دادند. اگر چه این دسته از فعالان فرابورسی در سهم‌های بزرگ و کالایی عمدتا فروشنده بودند، اما پرتفوی خود را از سهام صنایع کوچک‌تر انباشتند. معامله‌گران خرد در موج اصلاحی حاکم بر کل بازار سهام(تا هفته اول آبان) غالبا در نقش فروشنده سهم ظاهر می‌شدند اما در این هفته به‌طور پیوسته بر ارزش سهام خود افزودند تا بازگشت دوباره سرمایه‌های خرد به فرابورس را اعلام کنند.

بخش عمده مشارکت‌ها به سهام شرکت‌های کوچک‌تر اختصاص یافت. نمادهای گروه دارو، عنوان پرمعامله‌گرترین صنعت در بین صنایع مختلف فرابورسی را طی این هفته به نام خود ثبت کردند. صنعت بزرگ فلزات در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت. قرارگیری گروه‌های انبوه‌سازی و صنعت تک‌سهمی محصولات کاغذی این بازار در رتبه‌های بعدی این جدول نشان‌دهنده میزان استقبال سرمایه‌گذاران از سهام غیرکالایی است. بازار بدهی نیز همانند سهام طی این هفته معاملات پررونقی را پشت سر گذاشت. در این هفته حدود ۹ میلیون ورقه بدهی - اعم از اوراق خزانه، مشارکت و اوراق اجاره –  به ارزش ۷۶۰ میلیارد تومان بین فعالان فرابورس دست به دست شد که به ترتیب، رشد ۱۹۰ و ۲۰۰ درصدی را در مقیاس هفتگی نشان می‌دهد.

 

قیمت اوراق خزانه در این هفته نوسان نسبتا بیشتری را تجربه کردند. این را می‌شود از روند تغییرات نرخ سود موثر در این بازار به خوبی دریافت. میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها از اواخر مهرماه به کانال ۱۹ درصد تنزل کرد و تا شنبه این هفته در همین محدوده مانده بود؛ اما طی معاملات روزهای یکشنبه و دوشنبه با کاهش قیمت اوراق یک بار دیگر، میانگین نرخ سود به کانال ۲۰ درصد ارتقا یافت تا اینکه در نهایت طی دادوستدهای آخرین روز کاری این هفته یک بار دیگر نرخ به کانال ۱۹ درصد برگشت و روی عدد ۶/ ۱۹ درصد جا خوش کرد.

از اتفاقات مهم این هفته عرضه یک سررسید دیگر از اوراق خزانه در فرابورس بود. «اخزا۸۱۴» در روز شنبه هفته گذشته عرضه اولیه و با قیمت ۶۱ هزار تومان کشف قیمت شد. نرخ سود موثر این سررسید در اولین روز کشف قیمت عدد ۹/ ۲۰ درصد و در روزهای بعد بالای ۲۱ درصد رقم خورد. میانگین قیمت «تسه»ها در این هفته به رقم ۳۸ هزار و ۳۲۰ تومان رسید که نسبت به هفته منتهی به ۸ آبان کاهشی ۱/ ۲ درصدی را ثبت کرده است. با وجود این، میزان جابه‌جایی اوراق وام در این هفته به شدت افزایش یافت. رکود چشمگیر بازارها طی دو هفته قبل به «تسه»ها نیز سرایت کرده و ارزش هفتگی معاملات را به رقم بسیار پایین ۵ میلیارد تومان تنزل داده بود؛ این عدد در معاملات هفته اخیر ۱۶۵ درصد افزایش یافت و به ۱۴ میلیارد تومان رسید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد