مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در گفتوگو با شبکه خبری «ایبِنا» با اشاره به رشد فیشینگ در طول سالهای اخیر گفت: فیشینگ و کلاهبرداریهای اینترنتی موضوعی جدی است که در طول سالیان اخیر رشد زیادی داشته است؛ باید با یک روشی علمی به جلو گام برداریم تا بتوانیم مشکلات را در این زمینه مدیریت کنیم و حواشی آن را همهجانبه ببینیم تا موضوع جلوگیری از فیشینگ را به سرانجام برسانیم که امید داریم تا رمز دومیکبار مصرف بتواند امنیت تراکنشهای اینترنتی را افزایش دهد. وی ادامه داد: کلاهبرداریهای اینترنتی فضای بسیار بدی را ایجاد کرده و با مراجعه به دفاتر پلیس فتا میتوان فشار و رنج شهروندانی که قربانی شدهاند را مشاهده کرد؛ برخی افراد که شکایت میکنند حتی با پیگیری به مبالغی که از آنها برداشت غیرمجاز شده نمیرسند و این موضوع به مساله جدی تبدیل شده است.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با اشاره به لزوم اجرای رمز دوم یکبار مصرف از سوی سیستم بانکی اظهار کرد: برای اجرای اجباری رمز دوم یکبار مصرف دیگر نمیتوان صبر کرد. بر همین اساس تاکید بانک مرکزی اجرای رمز دوم یکبار مصرف بهصورت اجباری برای تمامی تراکنشهای مبتنی بر رمز دوم حتی پرداخت قبوض یا خرید شارژ با هر مبلغی از ابتدای دیماه سالجاری است و در این زمان دیگر رمز دوم ایستا (ثابت) غیرفعال خواهد شد.
شبکه بانکی آماده ارائه رمز دوم پویا به مشتریان است
محرمیان تاکید کرد: شبکه بانکی آماده ارائه رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان است و بانکها زیرساخت رمز یکبار مصرف را ایجاد کردهاند و موظف هستند تا ابتدای دیماه اقدامات لازم برای ارائه این خدمت به مشتریان را انجام دهند؛ هماکنون بانکها اقداماتی را برای اطلاعرسانی در زمینه نحوه فعالسازی رمز یکبار مصرف آغاز کردهاند. وی افزود: ما ارتباط بسیار خوبی نیز با بانکها برقرار کردهایم و بهنظر نمیرسد که هیچ بانکی در این زمینه عقب بماند. معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی تاکید کرد: رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دیماه بهصورت اجباری برای تمامی تراکنشهای «بدون حضور کارت» اجرایی خواهد شد و این زمان به هیچ عنوان به تاخیر نخواهد افتاد. محرمیان درخصوص روشهای ارائه رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان گفت: بانک مرکزی یک سامانه متمرکز مبتنی بر پیامک راهاندازی کرده است که در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته تا شهروندانی که تلفن همراه غیر هوشمند دارند بتوانند از رمز یکبار مصرف استفاده کنند؛ البته بانکها اپلیکیشنهایی را ایجاد کردهاند که صاحبان تلفنهای هوشمند با نصب و فعالسازی آنها نیز میتوانند این خدمت را دریافت کنند.