رفت و برگشت سکه آتی در محدوده یک درصد

رفت و برگشت سکه آتی در محدوده یک درصد
تا قبل از ریزش بهای اونس در روز جمعه، انتظار می‌رفت که طلا با افزایش قیمت هفته را تمام کند، اما این طور نشد چراکه انتشار آمار نرخ بیکاری آمریکا و نشانه‌هایی از توقف سیاست‌های انبساطی پولی این کشور، ارزش دلار را افزایش داده و منجر به کاهش 32 دلاری قیمت جهانی طلا شد که به این ترتیب اونس جهانی طلا در این روز بیشترین افت روزانه خود طی سه هفته اخیر را تجربه کرد.
تا قبل از ریزش بهای اونس در روز جمعه، انتظار می‌رفت که  طلا با افزایش قیمت هفته را تمام کند، اما این طور نشد چراکه انتشار آمار نرخ بیکاری آمریکا و نشانه‌هایی از توقف سیاست‌های انبساطی پولی این کشور، ارزش دلار را افزایش داده و منجر به کاهش 32 دلاری قیمت جهانی طلا شد که به این ترتیب اونس جهانی طلا در این روز بیشترین افت روزانه خود طی سه هفته اخیر را تجربه کرد.
این روزها، پیش‌بینی‌های متفاوتی از بازار طلا به گوش می‌رسد؛ اما همه آنها یک روند نه چندان امیدوارکننده کلی را نشان می‌دهند. به طور مثال برای هفته جاری، کیتکو هم افزایش هم کاهش قیمت را محتمل دانسته، اما بلومبرگ خوش بین تر بوده و به افزایش رای داده است؛ چراکه شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز به شدت کاهش داشته و به پایین ترین سطح خود در سه ماه اخیر رسیده و قیمت جهانی طلا در هفته گذشته نیز برای سومین هفته متوالی افزایش داشته تا بهترین عملکرد خود را از ماه مارس به ثبت برساند. اما از سوی دیگر برخی موسسات مالی از جمله کردیت سوئیس، نظر میان مدت دیگری دارند و پیش بینی کرده اند که با افزایش رشد اقتصادی جهان، قیمت جهانی هر اونس طلا تا یک سال آینده به کمتر از 1100 دلار برسد.
در بازار تهران روزشنبه بهای سکه نسبت به روزدوشنبه گذشته که در واقع آخرین روز کاری این بازارها در هفته قبل بود، افزایش محسوسی داشت. پنج‌شنبه گذشته قیمت سکه نوسان چندانی نداشت، اما بهای دلار در بازار آزاد در این روز نسبت به دوشنبه افزایش یافته بود که دیروز کمی ریزش را تجربه کرد. اما اتفاقی که طی هفته کم رونق گذشته برای قیمت سکه نقدی رخ داد، کوچک شدن چشمگیر حباب سکه بود. البته سکه گرمی، نیم سکه و سکه ربع، همچنان دارای حباب هستند.
از سوی دیگر به گفته برخی کارشناسان بورس، بازار سهام در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری، بازده مثبت چندانی ندارد و در شرایط فعلی گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاران نیست، اما در این میان کارگزاران بازار آتی سکه - که این روزها شاهد کاهش شدید حجم معاملات هستند – بر این باورند که با توجه به رکود نسبی در بازارهای سهام و مسکن و با نگاهی به روال نزولی اونس طلا، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که به سرمایه گذاری در دلار روی بیاورند. از سوی دیگر نیز اگر قرار باشد بین بازار آتی سکه و سکه نقدی یکی را انتخاب کنند، در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند که سکه نقدی بخرند چراکه به چند دلیل رغبتی برای سرمایه گذاری در بازار آتی سکه ندارند؛ اول اینکه ساعت معاملات برای معامله‌گران در این بازار در مقایسه با بازار آزاد که معمولا از 10 صبح تا 8 شب فعال است، جذابیتی ندارد. دوم اینکه کاهش اهرم از 10 به 2 از هیجان بازار به میزان چشمگیری کاسته است. دلیل سوم این است که در گذشته حجم بسیار زیادی از معامله گران این بازار، آربیتراژورها بودند که در این شرایط دلیلی برای حضور در بازار آتی ندارند. از سوی دیگر بیمه نبودن فعالان این بازار در برابر نوسانات از دیگر عوامل دلسردی فعالان این بازار است. در چنین شرایطی تحلیلگران بازار قراردادهای آتی، امیدوار به اصلاح برخی قوانین و مقررات این بازار هستند تا بلکه رونق به معاملات بازار آتی سکه بازگردد.
از دیگر سو، با وجود ثبات نسبی در بازار آزاد ارز، هنوز صحبت‌هایی از تک نرخی شدن ارز شنیده می‌شود؛ چراکه به گفته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نرخ ارز که در حال حاضر در مرکز مبادلات ارزی توسط دولت تعیین می‌شود با نرخ ارز بازار آزاد تفاوت قابل توجهی دارد. اما با این وجود به گفته ممبینی تا عرضه و تقاضا متعادل نشود، ارز تک نرخی نمی‌شود. به گفته وی در شرایط فعلی تقاضا بیش از میزان عرضه است و در عرضه محدودیت وجود دارد. این همه در شرایطی است که به دلیل کاهش موجودی ارز در بازار در پی توقف صادرات محصولات پتروشیمی، در آینده انتظار افزایش بهای دلار به دلیل اختلاف زیاد ایجاد شده در میزان عرضه و تقاضا وجود دارد. اما در این میان در گزارش اخیر رییس کل بانک مرکزی در مجمع عمومی این بانک اشاره شد که اتفاقات اخیر از جمله اجرای تحریم‌های جدید، توان مداخله بانک مرکزی در بازار ارز را کاهش داده است. به اعتقاد برخی کارشناسان به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی اقدام موثری برای ایجاد تعادل در بازار ارز در برنامه‌های خود داشته باشد. به هر حال با نگاهی به پارامترهایی که در بازار ارز وجود دارد، کارشناسان افزایش قیمت دلار در آینده نزدیک را دور از انتظار نمی‌دانند که این مساله در صورت وقوع، پتانسیل اثرگذاری در بازار معاملات آتی سکه را نیز دارد؛ بازاری که رکود بر آن سایه افکنده و گویا در انتظار رخداد مهمی برای رونق مجدد است.
در همین راستا روز گذشته قیمت سکه در بازار قراردادهای آتی بورس کالا با کاهش مواجه شد؛ مسیری که بر خلاف حرکت افزایشی سکه نقدی در روز شنبه و هم جهت با روند بهای اونس طلا در آخرین ساعات کاری بازارهای بین‌المللی در روزجمعه بود. حدود دو هفته از نوسانات بسیار اندک بازار معاملات آتی سکه می‌گذرد، نوساناتی که بعد از گذشت این مدت هنوز نتوانسته است بیش از یک درصد افزایش یا کاهش را تجربه کند. روز گذشته نیزسکه سررسید خرداد ماه با کاهش 55/0 درصد، سررسید تیر با 66/0 درصد افت و سکه سررسید مرداد ماه با 62/0 درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 306 هزار تا یک میلیون و 309 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 338 هزار تا یک میلیون و 346 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 373 هزار تا یک میلیون و 380 هزار تومان معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد