بهانه‌ای برای تغيير روند بازار

بهانه‌ای برای تغيير روند بازار
معامله 17 درصد از سهام بزرگ‌ترين شركت بورس بهانه‌اي شد براي بازگشت اميدواري و رونق به بازار سهام.
معامله 17 درصد از سهام بزرگ‌ترين شركت بورس بهانه‌اي شد براي بازگشت اميدواري و رونق به بازار سهام.
روز گذشته فعالان بازار سرمايه در حالي روز معاملاتي خود را آغاز كردند كه در دقايق نخست معاملات، بلوك 17 درصدي هلدينگ خليج فارس در بورس معامله شد و مجموعه صندوق بازنشستگي نفت موفق به خريد اين بلوك مديريتي شد.
اهميت انجام اين معامله از دو زاويه است. از يك طرف هلدينگ خليج فارس با ارزش بازاري بالغ بر 24 هزار ميليارد تومان بزرگ‌‌ترين شركت حاضر در بازار سرمايه به شمار مي‌رود و خريد بلوك 17 درصدي آن ارزش يك كرسي از هيات مديره را دارد. اما از طرفي ديگر با ورود سهامدار جديد به تركيب سهامداران شركت اصل چهل و چهاري هلدينگ، مي‌توان به شفافيت هرچه بيشتر «فارس» اميدوارتر بود.
به هر ترتيب صندوق نفت اين بلوك 17 درصدي را از آن خود كرد تا مالكيت خود در هلدينگ خليج فارس را به نزديك 18 درصد برساند. اما معامله هلدينگ خليج فارس كه به ارزش بيش از 5 هزار و 500 ميليارد تومان انجام شد، صرف نظر از تاثيرگذاري مثبت بر روي بازار حاشيه‌هاي زيادي را هم به دنبال داشت. تا جايي كه يكي از كارگزاران حاضر در اين رقابت نسبت به عدم امكان ادامه حضور در اين معامله بلوكي اعتراض كرد.
مدير کارگزاري بانک دی که به عنوان خریدار در گردونه رقابت هلدینگ خلیج فارس شرکت کرده بود در گفت‌وگو با «ایسنا» از ممانعت بورس برای ورود این کارگزاری در سومین روز رقابت هلدینگ خلیج فارس خبر داد و گفت: در جریان سومین روز رقابت از ورود کارگزاری بانک دی به جریان رقابت هلدینگ ممانعت شد و در نهایت کارگزاری رقیب موفق به خریداری این بلوک برای صندوق نفت شد.
وی افزود: ديروز بدون اطلاع و در زمان قانونی انجام معامله، سیستم کارگزاری بانک دی بسته شده و اجازه رقابت به خریداران داده نشد و در شرایطی که بنیاد شهید یکی از خریداران جدی هلدینگ خلیج فارس بود، در نهایت بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس به صندوق نفت رسید.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: با این حال بنیاد شهید به صورت جدی موضوع را پیگیری کرده و به مراجع قانونی و سازمان بورس شکایت می‌کند.
سلامتي كامل معامله «خليج فارس»
در مورد این معامله دیروز علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران ضمن رد شايعات موجود و برخي اظهارنظرهاي مطرح شده گفت: بعد از سه روز رقابت بالاخره ١٧ درصد از سهام «فارس» با قیمت هر سهم ١٣ هزار و ١۴٣ ریال به فروش رفت، اما اين معامله در روال قانون در سلامت كامل انجام شده است.
وی در ادامه افزود: این سهام از سه روز پیش با حضور سه متقاضی روی تابلوی معاملات شرکت بورس قرار گرفت و هر روز در پایان معاملات یک خریدار از صحن رقابت دور شد تا بالاخره روز دوشنبه پس از کنار کشیدن دو رقیب، خریدار نهایی توانست در ساعت ٩ و ٣٩ دقیقه بلوک ١٧ درصدی این سهام را به قیمت هر سهم ١٣ هزار و ١۴٣ ریال از آن خود کند.
مصطفی امید‌قائمی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر (بازوي اجرايي صندوق بازنشستگي نفت در بورس) نیز در مورد این معامله عنوان کرد: شرکت صندوق بازنشستگی نفت با توجه به ارزیابی هایی که پیرامون ارزندگی بلوک 17 درصدی «فارس» انجام داده بود، طی روز جاری به قیمت هر سهم 13 هزار و 143 ریال اقدام به خرید آن کرد.
مصطفی امیدقائمی در خصوص آینده «فارس» و اثرات این واگذاری بر قیمت سهام شرکت مذکور گفت: به طور قطع با انتقال بزرگ‌ترین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی، انتظار بهبود وضعیت شرکت و رشد آن با اعمال تغییرات و مدیریت مناسب، انتظاری بدیهی و به جاست.
وی در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به آینده «فارس» اظهار كرد: امیدواریم از این پس با حمایت های مناسب از سهام هلدینگ خلیج فارس، بتوان ارزش این شرکت بورسی را به جایگاه واقعی و ارزش ذاتی آن ارتقاء داد.
اما در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی رقابت‌های انتخاباتی با حرارت ادامه دارد و با نزدیکی زمان برگزاری انتخابات همچنان بازار در انتظار شناسایی ريیس‌جمهوری جدید خود است. این امر باعث شده است به‌رغم اصلاح نسبی قیمت‌ها در بازار همچنان جو انتظاری حاکم باشد. در بازار دیروز چرخش روند معاملات موجب شد تا شاخص رشد اندکی را تجربه کند.
پتروشيمي‌ها ساز خود را مي‌زنند
افزون بر اين، دیروز با انجام معامله بزرگ هلدينگ خليج‌فارس جو گروه پتروشیمی رو به مثبت شدن گذاشت، هر‌چند که همچنان نمادهای این گروه هر یک ساز خود را می‌زنند و در حالی که هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی پردیس با افت قیمت همراه شدند، نمادهای پارسان و خارک و زاگرس رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. در نتيجه اين معاملات صف فروش پتروشيمي پرديس جمع شد. در این گروه خبرهای اولیه در مورد تخفیف خوراک مایع هر چند با تردیدهای جدی مواجه است، اما در صورت تحقق می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی‌هایي نظیر مارون بگذارد.
در این گروه، پتروشیمی شیراز دیروز در حالی متوقف شد که انتظار می‌رود این شرکت بیش از هزار ریال سود در مجمع تقسیم کند.
در گروه معدنی دیروز مجمع صبا نور با تقسیم سود 260تومانی مواجه شد. سهامداران صبانور همچنین افزایش سرمایه 332درصدی را تصویب کردند.
در گروه شرکت‌های تايرسازان، گزارش فوق‌العاده لاستیک کرمان باعث شگفتی شده است، این شرکت پس از 25درصد افزایش سرمایه سود 674ریالی خود را به 799ریال افزایش داده است.
با این تعدیل، سود سرمایه‌گذاری بانک ملی «وبانك» به عنوان سهامدار عمده «پكرمان» نیز از یک هزار و 215ریال به یک هزار و 321ریال افزایش یافت.
در گروه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، خبرهاي رسيده از برنامه افزايش تقسيم سود بوعلي در مجمع پيش‌رو از 10 درصد به 70 درصد حكايت دارد.
در گروه دارویی، دارو‌سازی اکسیر با صدور شفاف‌سازی بر ابهامات افزود. این شرکت در گزارش خود هیچ برآوردی از تغییر نرخ ارز و نرخ دارو ارائه نکرده است.
در گروه غذایی به نظر می‌رسد پس از افزایش سرمایه بانک‌ها و بیمه‌ها از محل تجدید ارزیابی احتمالا قند قزوین نیز شاهد افزایش سرمایه خواهد بود. در صورت رخداد این مساله راه برای تجدید ارزیابی شرکت‌هایي نظیر ذوب‌آهن اصفهان نیز باز خواهد بود.
در گروه مخابرات، ريیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرد: واگذاری مخابرات جزو موضوعات قابل دخالت هیات تجدید نظر نیست.
جمشید پژویان در خصوص کناره‌گیری شورای رقابت از موضوع تجدید نظر در واگذاری شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: رای هیات تجدید نظر شورای رقابت در مورد لغو واگذاری مخابرات مربوط به چندین ماه پیش است و شورای رقابت این طور تشخیص داد که این موضوع از موارد ماده 61 که هیات تجدید نظر شورای رقابت می‌تواند در آن دخالت کند، نیست.
ريیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که مگر در جلسه 153 شورای رقابت مقرر نشده بود تصمیم شورا در جلسه بعدی اعلام شود، پس چرا پس از جلسه، شورای رقابت اطلاعیه‌ای در مورد کناره‌گیری از پرونده صادر کرد؟ گفت: چنین قراری نبود؛ سازمان بازرسی کل کشور چندي پیش نامه‌ای را برای پیگیری این موضوع به شورای رقابت ارسال کرده و پیگیر این موضوع بود.
وی در ادامه افزود: بنابراین نامه سازمان بازرسی کل کشور جزو دستور جلسه شورای رقابت بود و در جلسه 153، براساس نامه سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت تصمیم نهایی را گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری رو به تعادل بود که در آن 117میلیارد تومان سهام معامله شد که 4/15 درصد آن را معامله 5/18 میلیون سهم خلیج فارس تشکیل داد. از 238نمادی هم که به روی تابلو رفتند، 95نماد با کاهش قیمت و 137نماد با رشد قیمت مواجه شده‌اند و ساير نمادها بدون تغيير بودند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد