صعود ۵/ ۶ درصدی فرابورس در آغاز سال

 صعود ۵/ ۶ درصدی فرابورس در آغاز سال
شاخص کل فرابورس مانند دماسنج اصلی بورس تهران و برخلاف روند تغییر قیمت سهام در بورس‌های خارجی، با آغاز سال جدید به حرکت در مدار صعودی ادامه داد و ۵/ ۶ درصد رشد کرد. پیش از این رکورد تاریخی نماگر اصلی فرابورس ایران در روز ۱۴ اسفند ماه با گذر از مرز ۷۱۰۰ واحدی به ثبت رسیده بود.

 شاخص کل فرابورس مانند دماسنج اصلی بورس تهران و برخلاف روند تغییر قیمت سهام در بورس‌های خارجی، با آغاز سال جدید به حرکت در مدار صعودی ادامه داد و ۵/ ۶ درصد رشد کرد. پیش از این رکورد تاریخی نماگر اصلی فرابورس ایران در روز ۱۴ اسفند ماه با گذر از مرز ۷۱۰۰ واحدی به ثبت رسیده بود. بعد از این تاریخ اما متوسط قیمت سهام فرابورسی عقب‌نشینی کرد تا جایی که ارتفاع این شاخص در ۲۷ اسفند به کمتر از ۶۵۰۰ واحد رسید. اما از آخرین جلسه معاملاتی فرابورس در سال گذشته، قیمت‌ها به مسیر صعودی بازگشتند و دماسنج اصلی فرابورس ایران طی ۶ جلسه معاملاتی حدود ۲/ ۸ درصد به ارتفاع خود افزود تا فاصله‌اش از قله تاریخی به کمتر از ۲/ ۱ درصد برسد.

چنین رشدی درحالی رقم خورد که با شیوع بیماری کووید-۱۹ آینده اقتصاد جهان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و اغلب بازارها با افت‌های شدیدی مواجه شده‌اند. نکته جالب توجه در معاملات ابتدای سال جدید، ارزش معاملات خرد بالای سهام بود. طبق الگوی سنتی بازار سهام، ارزش معاملات روزانه در ایام نوروز افت شدیدی دارد. اما در نوروز امسال شاهد رشد چشمگیر ارزش معاملات در پی هجوم معامله‌گران حقیقی بودیم. در ایام نوروز بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌های مهمی را در سامانه کدال منتشر کردند. در این بین می‌توان به شفاف‌سازی «بمپنا» اشاره کرد. طبق اطلاعیه شرکت تولید برق عسلویه، این شرکت در اولین روزهای سال جاری موفق به سنکرون اولین واحد از سه واحد بخش بخار نیروگاه شده است. به این ترتیب به ظرفیت «بمپنا» ۱۵۹ مگاوات افزوده خواهد شد. طبق این اطلاعیه شرکت پیش‌بینی کرده که عملیات بهره‌برداری و تحصیل درآمد از اولین واحد بخش بخار نیروگاه از ابتدای خرداد ماه رقم خواهد خورد. «چکاپا» نیز در اطلاعیه‌ای خبر از شروع مجدد فعالیت شرکت بعد از وقفه ۱۷ روزه به علت شیوع ویروس کرونا داد. همچنین «غدیس» در اطلاعیه‌ای خبر تولید و فروش مواد ضدعفونی‌کننده را تایید کرد. طبق این اطلاعیه، تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۰ هزار لیتر از این محصول در شرکت پاکدیس تولید شده که ۳ هزار لیتر آن فروخته شده است. «زبینا» نیز اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس خبری خود را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه کشت و دامپروری بینالود فعلا قصدی برای افزایش سرمایه ندارد. «زبینا» در پاسخ به سوالی مبنی بر قصد شرکت برای فروش ۲۱۰۰ هکتار زمین نیز توضیح داد: با توجه به ضوابط برنامه و بودجه بنیاد مستضعفان، تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای از طریق فروش دارایی‌های کم‌بازده پیش‌بینی شده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۹:۲۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد