آتی توان کافی برای سبز ماندن نداشت

آتی توان کافی برای سبز ماندن نداشت
آنقدر ماندن اونس طلا در سراشیبی قیمت به طول انجامید تا برخی تحلیلگران که تا پیش از این اعتقاد به افزایش بهای جهانی اونس داشتند، پیش‌بینی خود را از قیمت طلا کاهش دادند. روز گذشته هر اونس طلای جهانی با حدود 29 دلار کاهش نسبت به سه‌شنبه، به 1248 دلار رسید.
آنقدر ماندن اونس طلا در سراشیبی قیمت به طول انجامید تا برخی تحلیلگران که تا پیش از این اعتقاد به افزایش بهای جهانی اونس داشتند، پیش‌بینی خود را از قیمت طلا کاهش دادند. روز گذشته هر اونس طلای جهانی با حدود 29 دلار کاهش نسبت به سه‌شنبه، به 1248 دلار رسید. به اعتقاد اغلب کارشناسان بازارهای بین‌المللی، این ریزش‌ها ناشی از هدف‌گذاری آمریکا برای یک الگوی تقویت رشد اقتصادی است - که می‌تواند منجر به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور شود - و ارزش دلار را نیز افزایش داده است.
در همین حال روز گذشته بازار سکه و طلای تهران نیز به تبع اونس طلا، با کاهش قیمت رو به رو شد. این در حالی بود که سه شنبه بهای سکه و طلا در کنار قیمت دلار در بازار آزاد، افزایش یافته بودند. قیمت دلار روز گذشته، اما روندی خلاف جهت سکه و طلا در پیش گرفت و بهای آن در این روز به 3255 تومان رسید. دلار پس از یک ریزش قابل‌توجه در اوایل این هفته، مسیری عکس را طی می‌کند که البته در جهت پیش‌بینی‌های صورت گرفته و در حال اصلاح کاهش‌های شدید خود است.
دکتر پدرام سلطانی در بخشی از یادداشتی که برای «دنیای اقتصاد» ارسال کرده، پیش‌بینی کرده است که بازار ارز در انتهای این هفته به ثبات برسد و نرخ‌ دلار در حدود 3300 تومان ثابت شود. سلطانی بر این باور است که در واقع از این به بعد است که بازار به تصمیمات و فعل و انفعالات سیاسی در عرصه بین‌الملل حساس می‌شود؛ به گفته او یکی از این عوامل جلسه گروه 1+5 است. این گروه از انتخاب حسن روحانی به‌ عنوان رییس‌جمهور استقبال کرده است و به همین دلیل انتظار می‌رود که گروه 1+5 همسویی و همگرایی بیشتری در حوزه اجرایی از خود نشان داده و از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.
در همین زمینه محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که از آنجا که بانک مرکزی طی چند روز اخیر (که بازار ارز شاهد کاهش‌های شدید قیمتی بوده است) غیر‌از رویه معمول خود طی ماه‌های اخیر، اقدام خاص دیگری برای کاهش قیمت دلار انجام نداده، بنابراین به گفته وی کاهش حدود 600 تومانی نرخ ارز، تحت‌تاثیر عوامل سیاسی بوده است. دکتر سلطانی در این زمینه بر این باور است که بانک مرکزی در چنین مواقعی باید برای کنترل بازار ارز وارد عمل شده و نوسانات را کنترل کند؛ اما این نهاد در دو سه سال گذشته به کرات نشان داده است که قادر به اتخاذ تصمیم‌های بهنگام نیست به همین دلیل این بار نیز به همان شیوه گذشته، عمل کرد. به هر روی از آنجا که نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر غیر‌قابل‌انکاری بر بازارهای دیگر از جمله تغییرات قیمتی بازار معاملات آتی سکه طلا دارد، فعالان این بازار منتظرند تا ببینند دلار بالاخره در چه نقطه‌ای به ثبات می‌رسد. روز گذشته سکه‌های سررسید تیر و شهریور با کاهش بیش از 2 درصد و سکه مرداد با افت کمتر از 4 درصد روبه رو شدند.
از سوی دیگر نوسانات اخیر دلار بر بازار سهام نیز بی تاثیر نبوده است به گونه‌ای که روز گذشته شاخص بورس تحت‌تاثیر نوسان ارز رشد کرد. به گفته کارشناسان بازار سهام، یکسری از دارایی‌ها از بازار طلا و دلار به سمت بورس سرازیر شده است. از دیگر سو به عقیده رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور، با توجه به اینکه قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسانات زیادی مواجه بوده، این امر در نرخ‌گذاری بازار طلا نیز موثر واقع شده است؛ کشتی آرای همچنین بر این باور است که نرخ دلار در طول روزهای اخیر ۴ تا ۵ بار تغییر می‌کند و همین امر سبب شده تا روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا نیز کند شود.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسید تیر با کاهش قیمت 51/2 درصدی، سررسید مرداد با افت 09/3 درصدی و سکه سررسید شهریور با 61/2 درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی
(پایین ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 103 هزار تا یک میلیون و 124 هزار تومان، سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 133 هزار تا یک میلیون و 166 هزار تومان و سکه سررسید شهریور در محدوده یک میلیون و 161 هزار تا یک میلیون و 192 هزار تومان معامله شد.
حجم معاملات در ساعات پایانی این روز بیش از 9000 معامله بود در حالی که روز قبل از آن این میزان به 11 هزار و 190 معامله رسیده بود. حجم معاملات در این بازار در پی نوسانی شدن بازارهای ارز و سکه نقدی و همچنین پس از کاهش میزان وجه تضمین اولیه این بازار، چند روزی است که به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۹:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد