استراتژی بازار آتی تا تحلیف رییس‌جمهور

استراتژی بازار آتی تا تحلیف رییس‌جمهور
در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات رییس فدرال رزرو آمریکا در کنگره بودند، قیمت جهانی طلا در معاملات روز چهارشنبه با ۶ دلار کاهش به ۱۲۸۴ دلار در هر اونس رسید؛ این البته در حالی بود که قیمت آن تفاوت زیادی با کمترین قیمت در طول سه هفته گذشته نداشت.
در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات رییس فدرال رزرو آمریکا در کنگره بودند، قیمت جهانی طلا در معاملات روز چهارشنبه با ۶ دلار کاهش به ۱۲۸۴ دلار در هر اونس رسید؛ این البته در حالی بود که قیمت آن تفاوت زیادی با کمترین قیمت در طول سه هفته گذشته نداشت.
به گزارش رویترز، بهای جهانی طلا با وجود کاهش، روز گذشته در نزدیکی بالاترین سطح قیمت در سه هفته گذشته باقی ماند و این در حالی بود که دیروز ارزش دلار در آستانه حضور برنانکه در کنگره، افزایش داشت. این در شرایطی است که قیمت جهانی این فلز در چند روز گذشته نوسان چندانی نداشته است و سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نشست روز گذشته بودند تا سرنخ‌هایی از زمان کاهش سیاست محرک اقتصادی به دست آورند. به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، به دلیل نامعلوم بودن وضعیت سیاست‌های انبساطی دولت آمریکا، نوسانات اونس طلا در حال حاضر از تغییرات بهای دلار پیروی می‌کند. این در شرایطی است که خرید اوراق قرضه فدرال رزرو موجب افزایش نقدینگی در بازار شده و به نفع بازار طلا و سایر کالاها تمام شده است. افزایش نقدینگی در این بازارها همچنین افزایش ارزش دلار را مهار کرده و خرید کالاها با استفاده از سایر ارزها را افزایش داده است. به هر حال، عدم شکسته شدن سطح مقاومتی 1300 دلاری برای هر اونس طلا، نشانگر ادامه نااطمینانی سرمایه‌گذاران
بین‌المللی است.
از سوی دیگر در حالی که اختلاف نظر بین مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا در خصوص ادامه برنامه محرک پولی همچنان ادامه دارد، رییس فدرال رزرو کانزاس سیتی، خواستار متوقف شدن این برنامه شده و تاکید کرده است که بانک مرکزی آمریکا باید روند متوقف کردن برنامه محرک پولی را از شش ماه نخست سال آینده آغاز کند. وی بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را بهترین دلیل برای توقف برنامه محرک پولی از سوی فدرال رزرو و کاهش برنامه 85 میلیارد دلاری خریداری اوراق قرضه دانسته است.
روز چهارشنبه، بازارهای دیگر از جمله سکه و طلا نیز از روند اونس طلا تبعیت کردند، البته نوسانات این بازارها در کنار تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد، مدتی است که کاهش پیدا کرده و در دامنه‌های محدودی افزایش یا کاهش را تجربه می‌کنند.
بهای سکه در بازار معاملات آتی سکه بورس کالا نیز از ابتدای هفته تقریبا تابع همین روند بوده است. قیمت‌های روز گذشته این بازار، با شیبی تندتر از روزهای قبل از آن ریزش را تجربه کردند، به نحوی که سکه‌های تمام سررسیدها، بیش از یک درصد و در برخی سررسیدها نزدیک به دو درصد کاهش قیمت داشتند. در این روز همچنین بعد از گذشت کمتر از دو ساعت از شروع معاملات، حجم کل قراردادهای معامله شده بیش از 3000 قرارداد بود؛ در حالی که روز سه‌شنبه این حجم در انتهای روز معاملاتی، به 3545 قرارداد رسیده بود؛ بنابراین مشهود بود که حجم قراردادها به دلیل افزایش نوسانات و دامنه نوسانی در این روز، افزایش خواهد داشت. در نهایت همین طور هم شد و حجم کل معاملات به حدود 7000 قرارداد رسید.
در حالی که بانک مرکزی تلاش می‌کند نرخ واحدی را برای ارز دولتی اعلام کند، برخی نهادهای دولتی خواستار پرداخت ارز 1226 تومانی که در واقع دیگر وجود خارجی ندارد توسط این بانک هستند؛ البته بانک مرکزی تاکنون توجهی به این درخواست‌ها نداشته است، اما در صورتی که چنین امری محقق شود، موجب بروز مشکلات دیگری از جمله کاهش درآمدهای دولت و افزایش کسری بودجه شده و برای جبران آن دولت مجبور است یا بودجه عمرانی را کاهش دهد یا اینکه با ارائه متمم بودجه، حجم نقدینگی را در اقتصاد افزایش دهد که هر دو اقدام به ضرر کشور است و در شرایطی که بازارها مدتی است روی آرامش را به خود می‌بینند، می‌تواند مجددا تلاطم را به بازارهای پولی بازگرداند. البته روند فعلی قیمت دلار در بازار آزاد، نشان از کنار ایستادن معامله گران (خریداران عمده) ارز از بازار تا زمان تحلیف رییس جمهور جدید و مشخص شدن روند بازارها دارد.
در طرف دیگر، یکی از دلایل ریزش قیمت در بازارهای سکه و دلار طی روز گذشته، اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص ادامه یافتن مذاکرات با گروه 1+5 بود. وی در این مورد اعلام کرد که این مساله به زمان تعیین گروه مذاکره‌کننده توسط رییس دولت یازدهم موکول خواهد شد. این در حالی است که کاترین اشتون نیز از ابراز تمایل این گروه برای برگزاری هرچه زودتر این نشست خبر داده است. با این خبر در کنار خبرهای خوش دیگر در حوزه سیاست و از آنجا که پارامتر اقتصادی مهمی در شرایط کنونی برای ایجاد نوسانات شدید در بازارهای پولی و مالی به چشم نمی‌خورد، به نظر می‌رسد بازارهای ارز و طلا و در کنار آنها، بازار قراردادهای آتی سکه، روزهای آرامی را در پیش داشته باشند. تنها عاملی که در شرایط فعلی می‌تواند موجبات نوسان نه چندان شدیدی را در این بازارها فراهم کند، تغییرات بهای جهانی طلا است که در پی اعلام نتایج نشست فدرال رزرو، برای معاملات امروز پیش‌بینی می‌شود.
روز گذشته آخرین روز معاملاتی سکه تیرماه بود و از امروز سکه مرداد به عنوان اولین و نزدیک‌ترین سررسید بر تابلوی معاملات آتی سکه نقش می‌بندد. سکه تیر ماه در میانه معاملات روز گذشته، کمی از شدت کاهش قیمت خود کاست و نوسانات آن زیر محدوده یک درصد دنبال شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۷:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد