سبزپوشی بورس در آغاز هفته

 سبزپوشی بورس در آغاز هفته
 در حالی برآیند معاملاتی هفته گذشته در بورس تهران از ریزش ۲/ ۶ درصدی شاخص کل حکایت داشت که کاهش چشم گیر فشار فروش در ۲۶ آذر در واقع نویددهنده بازگشت بازار به روند منطقی بود.

 در حالی برآیند معاملاتی هفته گذشته در بورس تهران از ریزش ۲/ ۶ درصدی شاخص کل حکایت داشت که کاهش چشم گیر فشار فروش در ۲۶ آذر در واقع نویددهنده بازگشت بازار به روند منطقی بود. به این ترتیب در روز شنبه معامله‌گران توانستند همزمان با پایان مثبت بازارهای جهانی در شامگاه جمعه، رشد ۲/ ۲ درصدی دماسنج بازار سهام را رقم بزنند و در پی این افزایش نماگر اصلی که از دقایق ابتدایی شروع بازار با فشار خرید در اغلب نمادهای معاملاتی همراه بود، توانست رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحدی را به خود اختصاص دهد.

در نخستین روز معاملاتی این هفته، گردش نقدینگی شرایط متفاوتی را در بازار سهام رقم زد به‌طوری که شاخص هم وزن که از تمام نماد‌های معاملاتی به یک اندازه تاثیر می‌پذیرد نیز با افزایش حدود ۲ درصدی همراه شد که این مهم در جای خود نشان از بازگشت اقبال به اغلب سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی در بازار سهام کشور دارد. در بازار روز شنبه جدال بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نیز به اوج خود رسید و اغلب فروشندگان سهام در چند روز معاملاتی اخیر، دیروز با تشکیل صف‌های خرید طولانی مسیر جریان داد و ستد‌های بازار را به سمت مثبت تغییر دادند؛ به‌طوری که ارزش معاملات خرد در بورس تهران نیز در پی این رویداد به رقم ۱۱ هزارو ۱۴۰ میلیارد تومانی رسید.

در واقع با استناد به آمار خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در این روز، سهامداران خرد حضور فعالی در سمت خرید سهام رقم زدند؛ به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها به ۱۱۹۵ میلیارد تومان رسید. در این بین به ترتیب گروه‌هایی اعم از فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه فلزی مورد استقبال حقیقی‌های بازار قرار گرفتند. در نقطه مقابل نیز صنایعی اعم از سرمایه‌گذاری ها، بانک‌ها و مخابرات در پرتفوی سرمایه گذاران حقوقی جای گرفتند و به نوعی خالص خرید حقوقی‌ها در روز شنبه به ترتیب در این ۳ گروه صورت گرفت. در حالی طی معاملات روز گذشته، شاهد بازگشت بزرگان بازار که غالبا در گروه صنایع و شرکت‌های شاخص ساز و کامودیتی‌محور قرار می‌گیرند، بودیم که نرخ دلار محدوده ۲۵ هزار و۵۰۰ تومانی را (تا لحظه تنظیم این گزارش) ترک کرد و به اعتقاد کارشناسان در صورت ثبات شرایط فعلی و عدم بروز ریسک سیاسی جدید این نرخ مستعد ریزش بیشتری است. در این میان اما روند مثبت پایان هفته بازارهای جهانی مورد توجه بورس‌بازان قرار داشت. جایی که مس به ۸هزار دلار بر هر تن رسید و هر بشکه نفت برنت نیز از مرز ۵۲ دلار عبور کرد.

تمدید مهلت بررسی «FATF»، لوایح «پالرمو» و «CFT» از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله موارد حائز اهمیتی بودند که معامله‌گران در محاسبات روز کاری گذشته خود این ریسک سیاسی را تا حدودی نادیده گرفتند. در واقع کلیت بازار با توجه به پارامترهایی اعم از پتانسیل بنیادی صنایع با توجه به ارزندگی قیمت سهام در محدوده فعلی و میزان اثرگذاری افزایش قیمت‌های جهانی در سهام شرکت‌های فعال بازار سرمایه کشور به مسیر صعودی خود ادامه دادند. رفتارشناسی سهامداران نشان می‌دهد، در حالی سایه بودجه ۱۴۰۰ همچنان در محاسبات فعالان بازار وجود دارد که این ریسک در اذهان معامله‌گران اکنون تا حدودی کمرنگ شده است و بورس بازان در انتظار اصلاحات جدید مجلس هستند. این تغییر رویکرد در فضای معاملاتی به اعتقاد کارشناسان در حالی شکل گرفت که اکنون سهامداران به غیر واقعی بودن بودجه دولت و اعلام ضرورت‌های اصلاح آن از سوی نمایندگان مجلس پی بردند. بنابراین با طولانی شدن پروسه تغییرات در بودجه ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای فعالان بازار سرمایه کشور در راستای کسب سود از دید برخی تحلیلگران وجود خواهد داشت.

در حالی که روز گذشته حشمت الله فلاحت پیشه فضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را نسبت به FATF مثبت ارزیابی نکرد، که گشایش‌های احتمالی در حوزه «FATF» می‌تواند در کنار بهبود وضعیت تبادلات بانکی زمینه توسعه و تسهیل فرآیند صادرات و واردات را در حوزه پولی فراهم سازد. به اعتقاد فعالان بورسی عدم ایجاد گشایش در این حوزه می‌تواند به رشد تورم انتظاری نیز در کلیت فضای اقتصادی کشور نیز منجر شود که در این صورت برخی از شرکت‌های صادراتی و غالبا دلار محور منتفع خواهند شد و سایرین رفتار متفاوت و گاه غیر منتظره‌ای را از خود نشان می‌دهند.
روایت آماری

در جریان دادوستدهای دیروز از ۳۳۳ نماد بورسی معامله شده، ۱۵۱ نماد (معادل ۳/ ۴۵ درصد) صف خرید به ارزش ۱۶۶۰ میلیارد تومان داشتند و ۲۹ نماد (معادل ۹ درصد) صف فروش به ارزش ۱۹۷ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این بین نماد تازه‌وارد «وبوعلی» با حجم ۹۸ میلیون سهم بیشترین حجم خرید و «وسخراج» با حجم فروش ۶۵ میلیون سهمی بیشترین حجم صف فروش را داشت. در معاملات فرابورس (بازار اصلی فرابورس) از ۱۳۳ نماد معامله شده، ۶۷ نماد (معادل ۳/ ۵۰ درصد) صف خرید به ارزش ۹۴۸ میلیارد تومان و تنها ۶ نماد صف فروش ۷/ ۱۶ میلیارد تومانی داشتند. نماد تازه‌وارد «وکبهمن» بیشترین حجم صف خرید و «مادیرا» بیشترین حجم صف فروش را در این بازار تجربه کردند.

در بازار پایه فرابورس نیز از ۱۲۵ نماد فعال، بازار پایه ۷۰ نماد (معادل ۵۶درصد) صف خرید به ارزش ۳۵۱ میلیارد تومان و ۳۰ نماد (معادل ۲۴ درصد) صف فروش ۵۴۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند که روز شنبه «شپترو» بیشترین حجم صف خرید و «فوکا» بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند. از مجموع کل بورس و فرابورس حدود ۶/ ۷۰ درصد از نمادها با قیمت پایانی مثبت و ۵/ ۲۵ درصد از نمادها با قیمت پایانی منفی معاملات دیروز را پایان دادند. در این بین سه نماد بورسی «فملی»، «فولاد» و «فارس» و سه نماد فرابورسی «آریا»، «مارون» و «میدکو» بیشترین اثر مثبت بر دو شاخص کل بورس و فرابورس را داشتند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد