تداوم ریزش شاخص سهام؟

 تداوم ریزش شاخص سهام؟
شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز ۱/ ۳ درصد افت کرد. حالا سهامداران خرد بیشتر از هر زمان دیگری دست به عصا که نه، با ترس و لرز قدم برمی‌دارند. از طرف دیگر هم فعالان بازار سرمایه و افرادی که از گذشته در این بازار فعالیت داشته‌اند، درباره نگرانی‌هایشان و غیرقابل پیش‌بینی بودن روزهای آینده می‌نویسند.

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز ۱/ ۳ درصد افت کرد. حالا سهامداران خرد بیشتر از هر زمان دیگری دست به عصا که نه، با ترس و لرز قدم برمی‌دارند. از طرف دیگر هم فعالان بازار سرمایه و افرادی که از گذشته در این بازار فعالیت داشته‌اند، درباره نگرانی‌هایشان و غیرقابل پیش‌بینی بودن روزهای آینده می‌نویسند.

مساله‌ای که این افراد در نوشته‌هایشان مطرح می‌کنند از این قرار است که مجموعه اتفاقات سیاسی و بین‌المللی در حال حاضر بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس و اعتماد سهامداران به این بازار گذاشته است و بعید است که تا قبل از ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا به کاخ سفید اوضاع بورس سامان بگیرد. اما در شبکه اجتماعی توییتر و در چنین وضعیتی، تحولات بین‌المللی از یک طرف و واکسن کرونا از سمت دیگر دو موضوع تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برای وضعیت بورس است. برخی از آنها معتقدند شایعه اقدامات نظامی و تحولات منطقه‌ای دلیل افت شاخص بورس در روزهای گذشته است. از سمت دیگر عده‌ای این نظریه را مردود می‌دانند و می‌گویند که تمام اینها شایعه است و هیچ خبری در منطقه نیست. اما این دسته با عنوان کردن ورود واکسن کرونا به ایران و همچنین عرضه واکسن تولید داخل کشور، روزهای خوبی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنند. این دسته البته در مقابل این سوال که چرا بورس به چنین وضعی افتاده است، پاسخ درستی نمی‌دهند و همه حرف‌هایشان روی حدس و گمان می‌گردد. آنها در نوشته‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام بیان می‌کنند که ریزش شاخص این روزهای بورس، ادامه روند اصلاحی است. یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز، فعالان شبکه اجتماعی در حوزه بورس درباره آن صحبت می‌کردند، اظهارنظرهای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

 او در صحبت‌های خود بیان کرده است که ضرر سهامداران، عرضه محصولات در بازار آزاد به قیمت گزاف و سرازیر شدن درآمدهای کلان به جیب واسطه‌ها از پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری در بورس است و بر همین اساس نهادهای بالادستی برای مقابله با چنین روندی در فرآیندهای بازار رقابتی دخالت نکنند. برخی از کاربران چنین صحبت‌هایی را درست می‌دانستند و نسبت به آن نظر مثبتی داشتند اما در مقابل عده‌ای دیگر با نگاه انتقادی نسبت به چنین صحبت‌هایی واکنش نشان می‌دادند. نظر این افراد این بود که مسوولان صرفا به صحبت‌درمانی روی آورده‌اند و به جای اینکه به وعده‌های خود عمل کنند یا برای مشکلات و ضعف‌هایی که خود آنها نسبت به آن واقف هستند، اقدامی انجام دهند، صرفا با نوشتن یک توییت، انجام یک گفت‌وگو یا کارهایی از این دست، سعی می‌کنند که سایه انتقادها و کم‌کاری‌ها را از سر خود بردارند، در صورتی که وضعیت سهامداران و اتفاقی که در بورس در حال افتادن است با گفتاردرمانی حل نمی‌شود. غیر از مسائلی که به آنها پرداختیم، از دیگر موضوعاتی که صدای سهامداران و فعالان بازار سرمایه را درآورده است، کم‌ارزش شدن سهام عدالت است. مساله‌ای که خیلی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر درباره آن خطاب به دولت دوازدهم می‌نویسند و انتقادهای تند و تیزی نسبت به رویه در پیش گرفته شده از سوی دولت درباره این سهام عنوان می‌کنند. روز گذشته همچنین خبری در این رابطه در شبکه اجتماعی توییتر دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه روند کاهشی ارزش سهام عدالت تحت‌تاثیر روند کاهشی بازار سرمایه کماکان ادامه‌ دارد، به گونه‌ای که نسبت به بالاترین رکورد، حدود ۱۷ میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰:۱۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد