آه بلند سهامداران از کاهش شدید سهام پالایشی‌ها

آه بلند سهامداران از کاهش شدید سهام پالایشی‌ها
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به کاهش شدید قیمت نماد پالایشی یکم گفت: هجوم مردم برای خرید یونیت‌ صندوق‌های پالایشی یکم به دلیل فراخوان دولت بود و سرمایه‌گذاران را به خطا انداخت.

نوسان و افت شدید قیمت نماد پالایشی یکم طی ماه‌های گذشته، بسیاری از سهامداران را با دردسرهای فراوانی مواجه ساخته است. سهامداران و سرمایه‌گذاران خردی که به دلیل تبلیغات گسترده دولت برای خرید این سهام وارد بازار سرمایه شده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های خود را در این مسیر هزینه کرده‌اند، هفته‌ها است که با افت قیمت این نماد مواجه هستند و انتظارشان از دولت این است که با به کار بستن تدابیری، زمینه را برای جبران ضرر و زیان آنها فراهم کند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سهامدارانی که به دلیل تبلیغات گسترده دولت اقدام به خرید نماد پالایشی یکم کردند، اکنون با افت حدود ۲۵ درصد ارزش سهام خود مواجه شده‌اند. اگرچه باید توجه داشت که این فراز و فرودها، طبیعت بازار سرمایه است، اما به هر حال هیجانات تزریق شده و تبلیغات گسترده‌ای که دولت برای فروش این یونیت‌های سرمایه‌گذاری صورت داد، بسیاری از مردم را ترغیب به خرید سهام و ورود به سرمایه‌گذاری در این بخش کرد.

افشین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افت ارزش سهام گروه پالایشی ظرف هفته‌های گذشته گفت: اگرچه باید توجه داشت که هر گونه سرمایه گذاری در بورس اعم از خرید و فروش سهام دولتی و غیردولتی یا گروه پالایشی و غیرپالایشی، حتماً دارای دو جنبه سود و زیان است؛ اما سرمایه‌گذاران هم باید توجه داشته باشند که اگر بازه زمانی شخص سرمایه‌گذار در بازار سرمایه، کوتاه‌مدت باشد و ماهانه و روزانه، سود و زیان خود را شناسایی کند، با فهرست و ادبیات اصل سرمایه‌گذاری منافات پیدا کرده است.

وی افزود: اعتراض سهامداران بخش پالایشی از این منظر است که آن دسته از افرادی که در بورس، بر روی یونیت‌های صندوق‌های پالایشی ورود کرده بودند، نباید ضرر می‌کردند و به همین دلیل، اکنون از بورس دلخور هستند؛ البته این حس آنها کاملاً طبیعی است؛ چراکه متأسفانه به آنها القا شده است که اگر این یونیت‌ها را خریداری کنید، مثل دو صندوق قبلی، حتماً و در هر شرایطی سود خواهید کرد؛ متأسفانه، این سوءتفاهمی است که دولت برای سهامداران به وجود آورده و باعث شده تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، احساس نارضایتی از بورس داشته باشند؛ چراکه این تبلیغ دولت، موجب ضرر و زیان آنها شده است.

آقابزرگی گفت: به هر حال هجوم مردم برای خرید یونیت صندوق‌های پالایشی به دلیل فراخوانی بوده که دولت انجام داد؛ و این یکی از اشتباهات دولت بود که سرمایه‌گذاران را به خطا انداخت و ریسک‌های مترتب بر امر سرمایه‌گذاری را برای آنها تشریح نکرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز این سهام ادامه داد: به نظر من از لحاظ عمومی و نه صرفاً در مورد صنعت پالایشی بلکه در مورد کل صنایع، وضعیت بورس بسیار خوش‌بینانه است؛ این در شرایطی است که در ابتدای سال ۹۹ بورس با یک رشد شارپی مواجه بوده و یک بخش عمده‌ای از پتانسیل‌های این صنعت در ابتدای سال ۹۹ بر روی قیمت نمود یافته و بیش از این قیمت‌هایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، رشد را تجربه کرده‌اند؛ آنچنان که اگر کسی تصور کند که بورس رشد کمی داشته در تناقض آشکار با ارزش ذاتی و پتانسیل‌های سودآوری این شرکت‌ها عمل کرده است؛ اکنون هم بحث واکسن کرونا و چشم‌انداز رشد تقاضا در بازار سرمایه شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که این سهام سودآور خواهند بود؛ اما این چشم‌انداز حکم بر این نمی‌کند که ریسک بورس را هم نادیده بگیریم.

وی اظهار داشت: متوسط پی به ای بورس ۲۰ است و در تیر به ۳۴ رسیده بود و رشد غیرقابل تصوری در بازار سرمایه شکل گرفت و الان در مسیر اصلاح این قیمت‌ها قرار داریم.

آقابزرگی معتقد است، کاری که در شرایط کنونی از دست دولت برمی‌آید، جبران ضرر و زیان سهامداران یا جلوگیری از سود یا زیان شخص خاصی نیست بلکه بهترین و تنها کاری که می‌بایست سیاست‌گذار انجام دهد، اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم است تا انتظارات آنها را واقعی کند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۵:۴۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد