جو روانی مثبت، آتی را ریزشی کرد

جو روانی مثبت، آتی را ریزشی کرد
بهای جهانی طلا در حالی در دومین روز از هفته کاری این بازارها با کاهش همراه بود که اغلب پیش‌بینی‌ها از روند قیمتی این فلز برای هفته جاری، افزایشی بود. روز دوشنبه هم در شروع معاملات بازارهای بین‌المللی، طلا افزایش قیمت گرفت؛ اما در ادامه روز، این روند جهت عکس پیدا کرد و ریزش قیمت روز گذشته در ادامه همان روند صورت گرفت.
بهای جهانی طلا در حالی در دومین روز از هفته کاری این بازارها با کاهش همراه بود که اغلب پیش‌بینی‌ها از روند قیمتی این فلز برای هفته جاری، افزایشی بود. روز دوشنبه هم در شروع معاملات بازارهای بین‌المللی، طلا افزایش قیمت گرفت؛ اما در ادامه روز، این روند جهت عکس پیدا کرد و ریزش قیمت روز گذشته در ادامه همان روند صورت گرفت.
بازار تهران روز سه‌شنبه با اونس طلا همراه شد و از بهای سکه و طلای خود کاست. در این روز دلار بازار آزاد نیز کاهش قیمت گرفت. ریزش محسوس قیمت دلار روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که بهای این ارز مدتی است در دامنه محدودی نوسان می‌کند، روندی که در یکی دو ماه گذشته تغییر چشمگیری در آن دیده نشده و تنها در موارد انگشت شماری، برخی اخبار مهم سیاسی توانست موجب نوسانات بیشتر دلار شود که البته این روند بسیار کوتاه مدت بود.
بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا که دو روز ابتدایی هفته جاری را با افزایش قیمت اندک از سر گذراند، دو روز گذشته در جهت کاهش قیمت پیش رفت. البته نوسانات این روزهای بازار آتی سکه، در دامنه محدود دنبال می‌شود؛ به‌طوری‌که به ندرت توانسته است به کاهش یا افزایش 2 درصدی برسد و اغلب در محدوده بالا یا زیر یک درصد نوسان می‌کند. از طرفی پس از اینکه فرآیند تحویل سکه مردادماه صورت گرفت، مجددا تابلوی معاملات آتی سکه با 4 سررسید دنبال می‌شود.
حجم معاملات این بازار که در هفته منتهی به 25 مرداد به 33 هزار و 63 قرارداد رسیده بود، در هفته جاری تا حدودی کاهش یافته است؛ به نظر نمی‌آید که دلیل این امر، خروج سکه سررسید مرداد از این بازار باشد؛ چراکه در هفته گذشته این سررسید توانست در نهایت 818 قرارداد معامله‌شده داشته باشد و بیشترین حجم قراردادها نیز همچنان متعلق به سررسید آبان ماه است. اما روز گذشته به دلیل نوسانات فراوان قیمتی، حجم کل معاملات رقم قابل ملاحظه‌ای و در حدود 12 هزار معامله بود.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، تمام سررسیدها با کاهش قیمت همراه بودند که این ریزش در ابتدای معاملات این روز کمتر از یک درصد بود؛ اما با گذشت زمان، چندین بار نوسانات قیمتی به زیر و بالای یک درصد رسید؛ با گذشت دو ساعت از آغاز معاملات این روز، کاهش قیمت هر چهار سررسید، نزدیک به سه درصد بود که البته به تدریج از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد. به اعتقاد برخی کارگزاران این بازار، ریزش‌های روز گذشته متاثر از کاهش بهای دلار روی داد. البته کاهش قیمت سکه نقدی هم روز سه‌شنبه نسبت به روزهای قبل از آن بیشتر بود.
ریزش‌های قیمتی دیروز تا حدودی متاثر از خبرهای متعددی بود که از تصمیم‌های جدید سیاسی و اقتصادی دولت به گوش رسید. از طرفی وزیر اقتصاد درخصوص کنترل تورم همزمان با تک نرخی کردن ارز خبر داد و گفت که تک نرخی و یکسان‌سازی نرخ ارز بعد از ایجاد آرامش نسبی در بازار پول و ارز کشور، قابل اجرا خواهد بود. طیب‌نیا همچنین به اصلاحات همه‌جانبه در بعضی حوزه‌های اقتصادی کشور از جمله مالیات، امور گمرکی و نظام پولی و بانکی اشاره کرد که به ترتیب اولویت زمانی اجرا خواهند شد.
از سوی دیگر اظهارنظر دکتر ولایتی در مورد مذاکرات هسته‌ای و امیدواری‌هایی که در مورد این مساله وجود دارد هم توانست تا حدودی جو روانی بازارهای پولی را تحت‌تاثیر قرار دهد. پیش از اینکه دولت جدید، سکان مدیریت اجرایی کشور را از دولت دهم تحویل بگیرد، برخی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازارهای طلا و ارز پیش‌بینی می‌کردند از آنجا که این بازارها تا سقف کاهش قیمت پیش رفته‌اند (قبل از مراسم تحلیف دکتر روحانی)، پس از روی کار آمدن دولت جدید، احتمال افزایش قیمت‌ها مخصوصا برای دلار وجود دارد و خریداران با حجم فراوان وارد بازار خواهند شد؛ اما در این مدت روند این بازارها نشان داد که میل بازارهای طلا و ارز به ثبات بیشتر است. هر چند که در روزهای اول پس از تحلیف رییس‌جمهور جدید، نوسانات فراوان بازارها منجر به بالا رفتن چشمگیر حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی سکه شده بود؛ اما این روند نیز در روزهای اخیر تا حدودی تعدیل شده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد