بازار سرمایه؛ بهترین محل سرمایه گذاری در یک سال آینده خواهد بود

بازار سرمایه؛ بهترین محل سرمایه گذاری در یک سال آینده خواهد بود
یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد بازار سرمایه بهترین محل سرمایه گذاری در یک سال آینده خواهد بود.

آقای رضا علوی گفت: اصلاح برخی قوانین معاملاتی در بازار سرمایه، گشایش در مذاکرات بین المللی، رفع شرایط نااطمینانی در اثر کرونا، تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ و ورود برخی نامزد‌های انتخاباتی سبب شده تا ابهامات موجود در بازار سرمایه تا حدودی رفع شده و این بازار بهترین محل سرمایه گذاری تا یک سال آینده باشد.

وی در خصوص شرایط به وجود آمده در بازار سرمایه افزود: هر چند سال یک بار بر اثر رشد تورمی که در دارایی‌های شرکت‌ها اتفاق می‌افتد؛ قیمت دارایی‌های شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و به دنبال آن قیمت سهام نیز افزایش پیدا می‌کند.

علوی ادامه داد: این افزایش قیمت‌ها سبب ایجاد جهش در شاخص بورس شده و این اتفاق در سال‌های گذشته هر چند سال یک بار اتفاق افتاده؛ به عنوان مثال در سال ۸۲، ۹۰، ۹۱ و از اواخر سال ۹۷ تا مرداد ۹۸ شاهد افزایش شاخص در بازار سرمایه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت سهام در بازار تا یک جایی منطقی بود، اما از مرحله‌ای به دلیل محدودیت در بازار سرمایه و افزایش تقاضا در این بازار در مقابل کاهش عرضه ها، سهام بیشتر از ارزش ذاتی خود افزایش قیمت داشتند.

علوی افزود: به دلیل هیجاناتی که پول‌های سرگردان در بازار ارز، سکه، خودرو و... ایجاد کردند و سرازیر شدن این سرمایه‌ها به بازار سرمایه و محدودیت‌های این بازار باعث شد تا بورس نتواند جوابگوی پول مردم باشد.

وی گفت: عوامل ذکر شده سبب شد، قیمت سهام از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته و بازار نیاز به اصلاح پیدا کرد.

علوی گفت: وقتی اصلاح در بازار سرمایه شروع شد، تصور افرادی که تازه به این بازار وارد شده بودند و تا به حال تعدیل و اصلاح را در این بازار ندیده بودند، خراب شد و این افراد با بحران روبرو شدند.

وی ادامه داد: این افراد که با بحران روبرو شده بودند در روند طبیعی بورس دخالت کرده و به همین دلیل در آن شرایط اصلاح لازم در بازار انجام نشد و کاهش ارزش شاخص در بورس ادامه پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در نیمه سال ۹۹, سهامداران با چند متغیر مبهم نیز روبرو شدند که این شرایط مبهم، به روند نزولی بازار دامن زد.

علوی افزود: ابهامات موجود در بازار سرمایه؛ بحث انتخابات در سال ۱۴۰۰ و تغییر سیاست‌های اقتصادی، بودجه سال ۱۴۰۰، تغییر قوانین معاملات بورسی، کرونا و نااطمینانی در سطح بین المللی و همچنین مذاکرات بین المللی از جمله مهمترین شرایطی بود که به روند نزولی بازار دامن زد.

وی گفت: در این شرایط مبهم، مدیریت در سطح کلان نیز به درستی انجام نشد و همه افرادی که مردم را تشویق به ورود به بازار سرمایه می‌کردند به جای آرامش دادن به آنها، دیگر حضور مؤثری نداشته و برخی از آن‌ها هم با صحبت‌های غیرکارشناسی سبب پر رنگ شدن عدم اطمینان مردم شدند.

علوی ادامه داد: این شرایط در کنار تغییر قوانین معاملاتی که فقط سعی در بهتر کردن ویترین معاملات داشت سبب شد اصلاحات در بازار سرمایه طولانی شده و بسیاری از سهامداران تازه وارد دل زدگی پیدا کنند.

وی گفت: در این شرایط، یک عامل مهم در بورس که نقد شوندگی بود با تغییر قوانین دچار مشکل شد و بسیاری از سهامداران در حال حاضر به دلیل این مشکل، فقط درصدد فروش و خروج از بازار سرمایه هستند و دیگر به ارزندگی سهام نیز توجهی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پس از اصلاحاتی که اتفاق افتاد، بازار در شرایط کنونی در ۵۰ درصد سهام حالت تعادلی دارد و اگر قوانینی مانند رفع گره معاملاتی به درستی اجرا شود بازار به سمت شرایط بهتری نیز حرکت خواهد کرد.

علوی با اظهار امیدواری نسبت به یک سال آینده بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه از یک مسیر سخت گذر کرده، زیرا برخی از مسائلی که ایجاد ابهام در این بازار می‌کرد برطرف شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ که جزو بهترین بودجه‌ها برای بازار سرمایه به شمار می‌رود به تصویب رسیده، ادامه داد: شرایط پاندمی کرونا در دنیا و ایران در حال مهار شدن است و به همین دلیل خبر‌های امیدوارکننده‌ای از بازار‌های جهانی شنیده می‌شود.

وی گفت: روند خوبی در خصوص مذاکرات در پیش گرفته شده، و در چند روز اخیر ما شاهد گشایش در فروش نفت بودیم و همچنین داوطلبان مطرحی برای ریاست جمهوری نام نویسی کردند که همه این عوامل، باعث شده روز‌های پیش رو در بازار سرمایه، امیدوارکننده باشد.

علوی افزود: بازار‌هایی مثل ارز و سکه به دلیل مذاکرات مثبت بین المللی شرایط خوبی ندارد، بازار ملک به گفته کارشناسان وارد رکود سه ساله شده و با توجه به قوانین مالیاتی که برای بازار ملک به تصویب رسیده، رکود در این بازار شدیدتر شده، بازار خودرو نیز به دلیل قیمت‌های بالا، حباب دارد که در صورت کاهش نرخ ارز؛ این حباب تخلیه خواهد شد، به همین دلیل در یک سال آینده بازار سرمایه می‌تواند رشد بسیار خوبی را تجربه کند.

وی گفت: گذر از بحران‌های ذکر شده مثل کرونا و همچنین رونق شرکت‌ها بعد از مذاکرات، بازار سرمایه بعد از ترمیم نااطمینانی ها، بهترین محل برای نقدینگی مردم است، البته باید متولیان با عملکرد خود این اطمینان را به مردم برگردانند.

علوی اضافه کرد: برخی از اصلاحات در قوانین بازار سرمایه مثل متقارن کردن دامنه نوسان، اجرای قوانین رفع گره معاملاتی و اختیار دادن به شرکت‌های حقوقی جهت اصلاح پرتفوی، این امیدواری را ایجاد کرده که ظرف یک سال آینده مجدداً رونق به بورس برگردد.

منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۰:۲۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد