طلا و آلیاژ طلا چیست و رنگ‌های طلا کدام است؟

طلا و آلیاژ طلا چیست و رنگ‌های طلا کدام است؟
در این مقاله بخوانید: رنگ طلا در طبیعت به چه رنگی است؟آلیاژ طلا چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟عیار طلا (قیراط طلا) چیست؟انواع عیار طلا کدام است؟مقدار خلوصیت هر عیار طلا به چه میزان است؟آلیاژ طلا چیست و از چه فلزاتی تشکیل شده است؟رنگ‌های طلا چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چگونه ساخته می‌شوند؟رنگ‌های پرکاربرد طلا در صنعت طلا و جواهر کدام است؟

طلا به‌خاطر زیبایی و قابلیت پذیری آن، در صنعت طلا و جواهرسازی بسیار ارزشمند می‌باشد و یکی از اولویت‌های اصلی برای ساخت جواهرات است. از خواص اصلی طلا این است که از باقی فلزات قابل انعطاف تر بوده و به علت نرمی بیش از حد آن نمی‌توان در خالص‌ترین شکلش برای جواهرات بکار برده شود.

رنگ طلا در طبیعت:

رنگ طلا در طبیعت رنگ زرد می‌باشد، بنابراین طلای زرد برای تأثیر بر رنگ آن به عناصر اضافی نیاز ندارد. بااین‌حال، برای افزایش دوام به آلیاژهای اضافی نیاز دارد. طلای خالص (100 درصد) یا طلای 24 عیار برای فلز خیلی نرم است. این نرمی قابلیت انعطاف‌پذیری طلا (قابلیت سیم کشیدن) و قابلیت انعطاف‌پذیری (قابلیت چکش زدن به ورق) را فراهم می‌کند. در واقع، طلا قابل انعطاف‌پذیرترین فلزی است که در طبیعت وجود دارد.

رنگ طلا در طبیعت به چه رنگی است؟


متداول‌ترین رنگ‌های طلا: طلای زرد، طلای سفید و طلای رزگلد است، درحالی‌که می‌توانید طلای سبز و خاکستری را نیز پیدا کنید. در این مقاله به بررسی نحوه به‌دست‌آوردن رنگ طلا می‌پردازیم پس با ما همراه باشید:

آلیاژ طلا چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

بسیاری از افراد سؤالات زیادی در مورد رنگ‌های مختلف و عیار طلای دارند؛ بنابراین بگذارید با گفتن اصول اساسی در مورد آلیاژها این کار را ساده کنم.

بنابراین چگونه می‌توان حلقه‌هایی ساخت که بتوانیم از آن استفاده کنیم؟ جواب این سؤال استفاده از آلیاژها می‌باشد.

آلیاژها با مخلوط کردن فلزات مختلف با طلای خالص ایجاد می‌شوند تا نسخه قوی‌تری از خود ایجاد کنند.

آلیاژ واژه‌ای فرانسوی است و به معنای ترکیب کردن است، به ترکیب دو یا چند فلز یا عنصر با هم، آلیاژ می‌گویند؛ همچنین تعداد عناصری که با یک فلز ترکیب می‌شوند بسیار مهم است و براین‌اساس آلیاژها را دوتایی و سه‌تایی و… می‌خوانند.

آلیاژ طلا - سایت زر

جالب است بدانید که ساخت آلیاژ و ترکیب فلزات و عناصر با فلزات از گذشته تا به امروز مرسوم بوده تاحدی‌که می‌توان گفت ساخت آلیاژ به زمانی برمی‌گردد که بشر فلز را شناخت. 
انسان‌ها در طول تاریخ زندگی خود همواره به فکر پیشرفت و بهبود محیط پیرامون خود بوده‌اند، آن‌ها با ساخت آلیاژ توانسته‌‌اند نقاط قوت یک فلز را تقویت کنند و همچنین نقاط ضعف آن را از بین ببرند.
علاوه‌برآن مهم است بدانید در ساخت آلیاژ، فلزی که از همه بیشتر در ترکیب به کار می‌رود را فلز پایه می‌نامند. در قسمت بعدی به شناخت آلیاژ طلا و اینکه برای ساخت آلیاژ طلا از چه فلزاتی بهره می‌برند، می‌پردازیم.

عیار طلا (قیراط طلا) چیست؟

اندازه‌گیری استاندارد طلا عیار است. واژه عیار بیانگر میزان خلوص آن در 24 قسمت می‌باشد. طلای خالص ۲۴ عیار است و این به این معنی است که ۲۴ بخش از ۲۴ قسمت آن طلا است. بهترین طلای تجاری که در ساخت زیورآلات به کار می‌رود 22-14 عیار است. برای اینکه خیلی راحت متوجه شوید از چه عیاری در طلای شما استفاده شده است، می‌توانید حکاکی داخل طلا را نگاه کنید تا عدد عیار را ببینید.

انواع عیار طلا کدام است؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، طلا به‌خودی‌خود بسیار نرم و شکل‌پذیر و قابل انعطاف می‌باشد پس بهتر است برای افزایش قدرت طلا، طلا با دیگر آلیاژهای فلزی ترکیب می‌شود تا استحکام آن افزایش یابد.
به‌عنوان‌مثال در زیر چند نمونه از عیارهای طلا را برای درک بهتر مطلب می‌آوریم:
- طلای 18 عیار شامل 18 بخش طلا و ۶ قسمت دیگر از باقی فلزهاست 
- طلای 14 عیار شامل ۱۴ بخش طلا و ۱۰ قطعه دیگر از آلیاژهای دیگر 
- طلای 10 عیار شامل 10 بخش طلا و 14 بخش از دیگر آلیاژهای بادوام است. 

مقدار خلوصیت هر عیار طلا به چه میزان است؟

باتوجه‌به مطالب گفته شده به جمع‌بندی زیر در مورد مقدار خلوصیت عیار طلا می‌رسیم:
- طلای 10 عیار حاوی 41٪ طلای خالص 
- طلای 14 عیار حاوی 3/58 درصد طلای خالص 
- طلای 18 عیار حاوی 75٪ طلای خالص است 
- طلای 22 عیار حاوی 7/91 درصد طلای خالص است 
- طلای 24 عیار حاوی 99/99 درصد طلای خالص می‌باشد.
لازم به ذکر است طلای مورد قبول و مورداستفاده در ایران طلای 18 عیار می‌باشد.

عیار طلا -سایت زر

آلیاژ طلا چیست و از چه فلزاتی تشکیل شده است؟

رنگ طلا در طبیعت یا همان طلای خالص به رنگ طلای زردرنگ می‌باشد. طلای سفید و رزگلد در واقع فلزاتی هستند که با فلزات آلیاژ می‌شوند و به آنها رنگ می‌بخشد. در مورد طلای زرد این مخلوط با مقدار کمی روی، قطعات مساوی نقره و مس است.

طلای رزگلد، مانند طلای زرد، با نقره، مس و روی آلیاژ می‌شود. بااین‌حال، نسبت به ترکیب بیشتر مس و نقره کمتر منتقل می‌شود و در نتیجه رنگ گرم‌تری ایجاد می‌شود.

آلیاژ طلا می‌توانند طیف رنگی را ارائه دهند. برای مثال رنگ طلای هلویی (این رنگ طلا یک رنگ طلای منحصربه‌فرد می‌باشد و فقط برای طلا و جواهر مورداستفاده قرار می‌گیرد، این رنگ از طلا در ایران مرسوم نمی‌باشد) درست در بین آلیاژهای مشترک زرد و گل رز قرار می‌گیرد. 
طلای سفید: پالادیوم ترکیبی از طلای خالص، مس، نقره و پالادیوم است. رنگ این گزینه نسبت به طلای سفید حاوی نیکل کمی مایل به خاکستری است. 

رنگ‌های طلا چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چگونه ساخته می‌شوند؟

با تغییرات لازم در میزان درصد طلا و عناصر آلیاژی دیگر رنگ‌های متنوعی از طلا به دست می‌آید . آلیاژهایی که با طلای زرد استفاده می‌شوند، مس و نقره هستند. طلای رزگلد یا همان طلای مسی رنگ با ترکیب کردن طلا با مقادیر زیادی از مس ایجاد می‌شود، درحالی‌که طلای سبز حاصل مخلوط کردن طلا با مس، نقره و روی است. هنگام ایجاد طلای سفید، طلای خالص با مس، روی و نیکل و یا پالادیوم ترکیب می‌شود . 
درهرصورت با تغییرات لازم در میزان درصد طلا و عناصر آلیاژی دیگر رنگ‌های متنوعی از طلا به دست می‌آید. آلیاژ طلا و مس با 75 درصد طلا و 25 درصد مس به رنگ‌به‌رنگ زرد مایل به سرخ در سکه سازی کاربرد دارد.

رنگ‌های پرکاربرد طلا در صنعت طلا و جواهر کدام است؟

از زمان باستان، بیشتر از رنگ زرد برای ساخت طلا استفاده می‌شد. طلای سفید یک مکمل زیبا برای الماس بسیار سفید و روشن است. همچنین جواهرات طلای سفید با رادیوم فلزی براق که سفیدی و مقاومت طلا را افزایش می‌دهد، آبکاری می‌شود. گاهی اوقات، طلای سفید با پلاتین اشتباه گرفته می‌شود، باوجوداینکه فلزات کاملاً متفاوتی هستند. از تفاوت‌های بارز این دو فلز می‌توان به مقاومت طلای سفید و پلاتین در برابر خراش و سایه‌های سفید اشاره کرد.

رنگ‌های طلا در طلا و جواهر سازی


در ساخت برخی از طلا و جواهرات، طلای سفید و زرد در کنار هم زیبایی بیشتری به نمایش می‌گذارند و ظاهری زیبا و دورنگ ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توانید برای مصنوعات طلا، قطعات طلای زرد، طلای سفید و رزگلد پیدا کنید.
 

سوالات متداول:

آلیاژ طلا چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟
S ChevronDown 18 N

بسیاری از افراد سؤالات زیادی در مورد رنگ‌های مختلف و عیار طلای دارند؛ بنابراین بگذارید با گفتن اصول اساسی در مورد آلیاژها این کار را ساده کنم. بنابراین چگونه می‌توان حلقه‌هایی ساخت که بتوانیم از آن استفاده کنیم؟ جواب این سؤال استفاده از آلیاژها می‌باشد. آلیاژها با مخلوط کردن فلزات مختلف با طلای خالص ایجاد می‌شوند تا نسخه قوی‌تری از خود ایجاد کنند. آلیاژ واژه‌ای فرانسوی است و به معنای ترکیب کردن است، به ترکیب دو یا چند فلز یا عنصر با هم، آلیاژ می‌گویند؛ همچنین تعداد عناصری که با یک فلز ترکیب می‌شوند بسیار مهم است و براین‌اساس آلیاژها را دوتایی و سه‌تایی و… می‌خوانند.

عیار طلا (قیراط طلا) چیست؟
S ChevronDown 18 N

اندازه‌گیری استاندارد طلا عیار است. واژه عیار بیانگر میزان خلوص آن در 24 قسمت می‌باشد. طلای خالص ۲۴ عیار است و این به این معنی است که ۲۴ بخش از ۲۴ قسمت آن طلا است. بهترین طلای تجاری که در ساخت زیورآلات به کار می‌رود 22-14 عیار است. برای اینکه خیلی راحت متوجه شوید از چه عیاری در طلای شما استفاده شده است، می‌توانید حکاکی داخل طلا را نگاه کنید تا عدد عیار را ببینید.

انواع عیار طلا کدام است؟
S ChevronDown 18 N

همان‌طور که در بالا اشاره شد، طلا به‌خودی‌خود بسیار نرم و شکل‌پذیر و قابل انعطاف می‌باشد پس بهتر است برای افزایش قدرت طلا، طلا با دیگر آلیاژهای فلزی ترکیب می‌شود تا استحکام آن افزایش یابد. به‌عنوان‌مثال در زیر چند نمونه از عیارهای طلا را برای درک بهتر مطلب می‌آوریم: - طلای 18 عیار شامل 18 بخش طلا و ۶ قسمت دیگر از باقی فلزهاست - طلای 14 عیار شامل ۱۴ بخش طلا و ۱۰ قطعه دیگر از آلیاژهای دیگر - طلای 10 عیار شامل 10 بخش طلا و 14 بخش از دیگر آلیاژهای بادوام است.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۸:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد