طلا سفید چیست و چگونه طلای سفید را تشخیص دهیم؟

طلا سفید چیست و چگونه طلای سفید را تشخیص دهیم؟
طلا سفید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و هم‌چنین چگونه طلای سفید را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی و شناخت طلا سفید و هر نوع ویژگی آن می پردازیم من جمله اینکه برای مرد ضرر دارد یا خیر و یا چند عیار است؟

طلا سفید چیست؟ طلا سفید در ابتدا برای تقلید از پلاتین (یک فلز سفید طبیعی) ساخته شد. طلای سفید معمولاً آلیاژی است که حدود 75 درصد طلا و حدود 25 درصد نیکل و روی دارد. اگر طلای سفید 18 عیار باشد 75 درصد طلای خالص خواهد بود. در حال حاضر بخش زیادی از طلا و جواهرات موجود در بازار بر پایه طلا سفید ساخته و عرضه می‌شوند و این رنگ طلا درخشان و جذاب طرفداران بسیاری نیز دارد. اما طلا سفید چیست و رنگ سفید این نوع طلا چگونه ایجاد می‌شود؟

طلا سفید چیست

راه‌های تشخیص طلا سفید و نگه‌داری از آن به چه صورت است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و نکات دیگری درباره طلا سفید با این مقاله همراه باشید.

طلا سفید چیست؛ تاریخچه و قدمت طلا سفید

در طبیعت طلای سفید وجود ندارد و طلا تنها به رنگ زرد یافت می‌شود. بنابراین طلا سفید اساسا ساخته دست بشر است و با اهدافی از جمله تنوع در رنگ فلز طلا برای جلوه و جلای زیورآلات در قرن 19 میلادی به وجود آمده است. علاقه بسیاری از افراد به فلز پلاتین با رنگ سفید و جذابی که دارد و محدویت استفاده از آن در ساخت زیورآلات در آن زمان، موجب شد که سازندگان طلا و جواهر به فکر ساخت رنگ سفید طلا بیفتند و این کار را با ساخت آلیاژی از طلا انجام دادند.

طلا سفید چیست؛ تاریخچه و قدمت طلا سفید

طلا سفید با مخلوط کردن فلز نیکل، پالادیوم یا روی با طلا به وجود آمد. درواقع در اثر ترکیب فلزات یادشده با طلا، رنگ زرد طلا به اندازه کافی سفید می‌شود و ظاهر یک فلز سفید را پیدا خواهد کرد. در نتیجه از اواسط قرن نوزدهم به بعد به جای به کار بردن فلز پلاتین به عنوان یک فلز سفید که ارزش زیادی نیز دارد، از طلای سفید برای ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌شود که هم از پلاتین مقرون‌به‌صرفه‌تر است و هم درخشش و رنگی مشابه آن دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف طلا پیشنهاد می‌شود مقاله طلا و آلیاژ طلا چیست و رنگ‌های طلا کدام است را نیز مطالعه نمایید.

به چه چیزی طلای سفید می گویند؟

طلای سفید یکی از انواع طلاست که در ساخت آن از طلای زرد و بعضی از فلزات نظیر روی، پالادیوم، مس، نیکل، منگنز و نقره استفاده می‌شود و پس از شکل‌گیری این آلیاژ طلا، روی آن را با رودیوم آبکاری می‌کنند تا ظاهر سفید این نوع طلا ایجاد شود. درواقع طلا سفید با رودیوم آبکاری می شود تا سفیدترین رنگ ممکن حاصل شود.

به چه چیزی طلای سفید می گویند؟

به‌علاوه رودیوم به حفاظت از این فلز در برابر سایش و ضربه کمک می‌کند و این پوشش رودیوم احتمال بروز آلرژی را نیز کاهش می‌دهد. اگر از نقره در آلیاژ استفاده شود، ممکن است طلا سفید به مرور زمان در معرض هوا کدر شود و رودیوم در این‌جا نقش محافظتی ایفا می‌کند.

شماره کد طلا سفید روی زیورآلات به چه صورت است؟

همان‌طور که می‌دانید در بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر طلا زنانه و مردانه، کدهایی حک می‌شود که درباره مشخصات قطعه طلا از عیار آن گرفته تا مبدا سازنده آن اطلاعاتی را به مصرف‌کننده می‌دهد. یکی از کدهایی که روی زیورآلات دیده می‌شود مربوط به رنگ طلا است که حرف مربوط به طلا سفید، W است که حرف اول کلمه White است و چنانچه این حرف را در کنار عدد مربوط به عیار طلا دیده شود، به معنای این است که فلزی که در دست دارید طلای سفید است و نقره یا پلاتین نیست.

طلای سفید چند عیار است؟

همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، طلا سفید با درصد غالب طلای زرد و تعدادی فلز سفیدرنگ دیگر ساخته می‌شود و برای پیدا کردن ظاهری سفیدتر و درخشان‌تر با روکشی از رودیوم پوشیده می‌شود. عیار طلای سفید با توجه به سهم طلای زرد و سایر فلزات به‌کاررفته در آن مشخص می‌شود.

طلای سفید چند عیار است؟

به طور مثال طلا سفید 18 عیار دارای 75 درصد طلا و 25 درصد از دیگر فلزات نظیر پالادیوم، روی و... است. البته باید گفت طلای سفید با عیار 12 و 14 نیز ساخته می‌شوند که این نوع طلا سفید به دلیل وجود میزان بیشتری از فلزاتی غیر از طلا در آن، از استحکام بیشتری برخوردارند اما نسبت به طلای سفید 18 عیار، ارزش کمتری دارند.

مشخصات طلا سفید چیست؟

همان‌طور که گفته شد، طلا سفید آلیاژی از فلز طلا است و به طور خام وجود ندارد و به دلیل وجود فلزات دیگر در ترکیب آن، مشخصات فیزیکی آن از جمله رنگ، استحکام و... با طلای زرد متفاوت است. طلا سفید ظاهری مشابه پلاتین دارد اما قیمتی کمتر از آن دارد و از این فلز چکش‌خوارتر است. رنگ سرد و خنثی این نوع طلا آن را برای هم‌راهی با بسیاری از جواهرات رنگی و بدون رنگ، بسیار مناسب کرده است.

مشخصات طلا سفید چیست؟

معمولا در ساخت طلا سفید از فلز نیکل استفاده می‌شود که موجب دوام آلیاژ می‌شود اما وجود این فلز در طلا ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. وجود فلز روی در طلا سفید نیز آن را درخشان‌تر و مستحکم‌تر می‌کند. استفاده از پالادیوم نیز به همین منظور و برای کاهش اثر نیکل در تهیه طلا سفید رایج است. ارزش طلای سفید بسته به خلوص طلا به‌کاررفته در آن، وزن قطعه و قیمت روز بازار طلا متفاوت است.

چگونه طلا سفید را تشخیص دهیم؟

در پاسخ به این سوال که طلا سفید از کجا بشناسیم باید گفت اولین راه برای خرید طلا سفید اصل و با عیار مناسب، مراجعه به فروشگاه‌های عرضه طلا و جواهر معتبر است. اما چنانچه بخواهید طلای سفید را تشخیص دهید، می‌توانید به کد حک‌شده روی طلا توجه کنید که شامل حرف W باشد. راه دیگر این است که از روش‌های تست مربوط به تشخیص نقره، استیل و پلاتین از طلا سفید استفاده کرد.

چگونه طلا سفید را تشخیص دهیم؟

به عنوان مثال برای تشخیص طلا سفید از نقره می‌توان به عدد حک‌شده روی کار توجه کرد، طلا 18 عیار معمولا با عدد 725 یا خود عدد 18 نشان داده می‌شود و چنانچه روی قطعه‌ای که قصد شناسایی آن را دارید این اعداد وجود داشته باشند، به معنی طلا بودن آن است و اگر عدد 925 روی آن حک شده بود، باید بدانید این یک قطعه از جنس نقره است. 

درمورد تشخیص طلای سفید از پلاتین نیز باید به این موضوع توجه داشت که پلاتین از طلا سفید چگال‌تر است و نسبت به طلا سفید به مرور زمان کمتر کدر می‌شود. تفاوت قیمت پلاتین و طلا سفید و ضدحساسیت بودن پلاتین نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. فرق طلا سفید و استیل نیز معمولا در نگاه اول مشخص است اما برای تست می‌توان از آهنربا استفاده کرد. به این ترتیب که استیل برخلاف طلا به سرعت جذب آهنربا می‌شود. برای اطلاع بیشتر در مورد تشخیص طلا سفید از پلاتین می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

طلا سفید بهتر است یا زرد؟

درباره این که کدام یک از انواع طلا بهتر هستند، باید گفت این مورد هنگام انتخاب طلا و جواهر، بیش از هر چیز یک موضوع سلیقه‌ای است. افرادی که به طلای زرد و نمای کلاسیک آن علاقه دارند، می‌توانند به سراغ این نوع طلا بروند و کسانی که به رنگ سفید طلا و جلوه مدرن آن و قابلیتی که در هماهنگ شدن با انواع استایل‌ها دارد توجه دارند، می‌توانند طلا سفید را انتخاب کنند. قیمت طلای سفید مشابه طلای زرد است و از این نظر با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

طلا سفید بهتر است یا زرد؟

علاوه ‌بر تفاوت‌های ظاهری بین طلای زرد و سفید، این دو رنگ طلا، از جنبه‌های دیگری نیز با یکدیگر فرق دارند از جمله این که طلای زرد به دلیل ترکیب خالصی که دارد، نسبت به طلا سفید که شامل فلزات دیگر نیز است، نرم‌تر است و طلای سفید از استحکام بیشتری برخوردار است. حساسیتی که ممکن است طلا سفید در بعضی افراد ایجاد کنند نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت. برای آشنایی بیشتر با این دو رنگ طلا می‌توانید به مقاله تفاوت طلای سفید و طلای زرد چیست؟ بررسی قیمت طلای سفید و زرد نیز سر بزنید.

آیا طلا سفید برای مرد ضرر دارد؟

با توجه به این که طلا سفید بر پایه طلا زرد ساخته می‌شود اثرات آن نیز تابع فلز طلا است. درباره این که طلا برای مردان ضرر دارد یا خیر تاکنون جز تعدادی پژوهش درخصوص تاثیر استفاده از طلا روی قوای جنسی مردان، تحقیقات دقیقی صورت نگرفته است و بنابراین مضر بودن طلا برای مردها، چندان ثابت‌شده نیست و استفاده نکردن از طلا برای مردان بیشتر جنبه اعتقادی و مذهبی دارد. بنابراین درباره ضرر طلا سفید برای مرد باید گفت این نوع طلا از لحاظ اثراتی که می‌تواند داشته باشد، هیچ تفاوتی با طلای زرد ندارد.

آیا طلا سفید برای مرد ضرر دارد؟

طلا سفید با چی تمیز میشه؟

طلای سفید مانند طلا یا سایر فلزات ممکن است به مرور زمان به دلیل تماس با محیط، دچار آلودگی شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشد. چربی حاصل از قرار گرفتن طلا سفید در کنار مواد آرایشی و یا هنگام آشپزی، موجب کدر شدن طلا می‌شود. اگر قطعه طلا هرگونه کثیفی سطحی را جمع کرد، می توان آن را با آب ولرم و یک شوینده ملایم شستشو داد و چنانچه چربی‌های روی قطعه طلا به تمیز شدن بیشتری نیاز داشته باشد، می‌توان به مدت کوتاهی، طلا را در ظرف آبی قرار داد و سپس اقدام به شستشوی آن نمود.

طلا سفید با چی تمیز میشه؟

پس از این کار لازم است طلا سفید به آرامی با یک حوله نرم خشک شود. نکته دیگر درباره تمیز کردن طلا سفید، توجه به نگین آن است. به این معنی که چنانچه زیورآلات ساخته شده با طلای سفید نگین‌دار باشد، باید با توجه سختی و حساسیت سنگ آن، تمیز کردن طلا انجام شود. چراکه بسیاری از جواهرات در تماس با آب یا مواد شوینده جلا و یا خاصیت خود را از دست می‌دهند.

تغییر رنگ طلا سفید

طلا سفید به مرور زمان ممکن است رنگ سفید و جلای خود را از دست بدهد و پوشش رودیومی آن دستخوش تغییر شود. به همین منظور لازم است با نشانه‌های تغییر ظاهر طلا سفید و راهکارهای جلابخشی به آن آشنایی پیدا کرد. در ادامه به پاسخ پرسش‌هایی مربوط به تغییر رنگ طلای سفید و روش‌هایی برای سفید کردن طلا اشاره خواهد شد.

آیا طلا سفید زرد میشود؟

این که طلا سفید پس از مدتی به شکل طلای زرد دربیاید، معمولا اتفاق نمیفتد، اما ممکن است به دلیل از بین رفتن روکش رودیوم روی طلا سفید، ظاهری زردمانند بگیرد و رنگ سفید خود را از دست بدهد که این موضوع تاثیری روی ارزش طلا ندارد و تنها لازم است روکش طلا سفید ترمیم شود.

آیا طلا سفید زرد میشود؟

آیا طلا سفید سیاه میشود؟

امکان سیاه شدن طلا سفید نیز وجود دارد به ویژه اگر عیار طلا کمتر از 18 باشد و درصد زیادی از فلزات دیگر در ساخت آن به کار رفته باشند. درصورت از بین رفتن پوشش رودیومی طلا و در اثر تماس آن با اکسیژن ممکن است رنگ قطعه طلا سفید به تیرگی گرایش پیدا کند که این موضوع نیز قابل حل است.

آیا طلا سفید سیاه میشود؟

برای سفید شدن طلا چه کنیم؟

در پاسخ به این که برای بازگرداندن جلای طلا سفید و رنگ آن چه باید کرد، می‌توان گفت اولین و بهترین راه مراجعه به متخصص طلا و جواهر است تا دوباره طلای سفید را آبکاری کند. اگر به طور دائم از طلا سفید استفاده کنید، سالی یک یا دو بار به این کار ممکن است نیاز باشد و اگر تنها در مواقع خاصی از زیورآلات طلای سفید خود که در شرایط مناسب نگه‌داری می‌شوند، استفاده می‌کنید شاید هرچند سال یکبار نیاز به آبکاری مجدد آن با رودیوم باشد.

روش‌های تشخیص طلا سفید از نقره در خانه

با توجه به این که طلا سفید و نقره بسیار مشابه یکدیگر هستند و افراد غیرحرفه‌ای شاید نتوانند به راحتی تفاوت آن‌ها را تشخیص دهند، راهکارهایی برای شناسایی طلا سفید از نقره وجود دارد که در خانه نیز قابل انجام هستند. اولین مورد توجه به عدد حک شده روی قطعه است، عدد 18 و 925 در کنار حرف K مربوط به طلا 18 عیار است و 925  در کنار حرف S، فلز نقره را نشان می‌دهد.

روش‌های تشخیص طلا سفید از نقره در خانه

سفیدی و ظاهر طلا سفید تا حد زیادی به روکش رودیوم آن بستگی دارد و ممکن است به مرور زمان کمتر شود، اما این موضوع درباره نقره صادق نیست. به‌علاوه طلا سفید در برابر خراش بسیار مقاوم‌تر از نقره است. مورد دیگر توجه به رنگ قطعه است، طلا سفید معمولا خوش‌جلوه‌تر و درخشان‌تر از نقره است. توجه به سنگ روی کار نیز در تشخیص نقره یا طلا سفید بودن آن کمک‌کننده است، چراکه معمولا روی نقره، جواهرات گران‌قیمت کار نمی‌شود. به‌علاوه وجود لکه‌های کدر روی قطعه فلز نیز می‌تواند نشان‌دهنده نقره بودن آن باشد. در زمینه تشخیص طلا از بدل می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

سخن پایانی درباره تشخیص طلا سفید

در این مقاله درباره این موضوع که طلا سفید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و هم‌چنین درباره راه‌های تشخیص این آلیاژ طلا از سایر فلزات مطالبی مطرح شد. با وجود این راهکارها، بهترین راه برای خرید زیورآلاتی با طلا سفید اصل بدون نگرانی از کیفیت ساخت و دوام آن، مراجعه به فروشگاه‌های طلا و جواهر معتبر است. یکی از مراکز فروش جواهرآلات بر پایه طلا سفید و سایر فلزات گران‌بها، گالری آنلاین زر است که به‌روزترین زیورآلات را با بهترین کیفیت ارائه می‌کند.

سوالات متداول:

طلا سفید چیست؟
S ChevronDown 18 N

در طبیعت طلای سفید وجود ندارد و طلا تنها به رنگ زرد یافت می‌شود. بنابراین طلا سفید اساسا ساخته دست بشر است و با اهدافی از جمله تنوع در رنگ فلز طلا برای جلوه و جلای زیورآلات در قرن 19 میلادی به وجود آمده است.

طلای سفید چند عیار است؟
S ChevronDown 18 N

طلا سفید با درصد غالب طلای زرد و تعدادی فلز سفیدرنگ دیگر ساخته می‌شود و برای پیدا کردن ظاهری سفیدتر و درخشان‌تر با روکشی از رودیوم پوشیده می‌شود. عیار طلای سفید با توجه به سهم طلای زرد و سایر فلزات به‌کاررفته در آن مشخص می‌شود.

چگونه طلا سفید را تشخیص دهیم؟
S ChevronDown 18 N

چنانچه بخواهید طلای سفید را تشخیص دهید، می‌توانید به کد حک‌شده روی طلا توجه کنید که شامل حرف W باشد. راه دیگر این است که از روش‌های تست مربوط به تشخیص نقره، استیل و پلاتین از طلا سفید استفاده کرد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۶:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد