تفاوت طلای سفید و طلای زرد چیست؟ بررسی قیمت طلای سفید و زرد

تفاوت طلای سفید و طلای زرد چیست؟ بررسی قیمت طلای سفید و زرد
در این مقاله می خوانیم: طلای سفید چیست، طلای زرد چیست، آیا طلای سفید طلای واقعی است؟ طلای سفید چگونه ساخته می‌شود؟ طلای سفید گران‌تر است یا طلای زرد؟

تفاوت طلای سفید و طلای زرد در حالت کلی به رنگ این دو بر می گردد. طلای زرد و طلای سفید دو نمونه از رنگ‌های پراستفاده در صنعت طلا و جواهرسازی می‌باشد. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ طلای زرد چیست؟ طلای سفید چیست؟ و دقیقاً تفاوت طلای سفید و طلای زرد چیست؟ با هم نگاهی به پیشینه این فلز گران‌بها می‌اندازیم، عیار طلا یکی از مواردی است که در تولید رنگ‌های طلا نقش زیادی دارد.

نکته مهم: برای اینکه با رنگ‌های طلا آشنا شوید می‌توانید مقاله زیر را بخوانید

طلا و آلیاژ طلا چیست و رنگ‌های طلا کدام است؟

 

طلای زرد چیست؟ 

طلای زرد یا به طور ساده، طلا یک فلز گران‌بها است که به طور طبیعی وجود دارد. طلای زرد یک فلز بسیار نرم است و در خالص‌ترین شکل خود به‌راحتی خم می‌شود و از حالت خارج می‌شود. به همین دلیل است که طلای مورداستفاده در جواهرات باید با فلزات آلیاژی سخت‌تر مخلوط شود تا دوام بیشتر و همچنین تن رنگ موردنظر حاصل شود.

طلای زرد چیست؟ 

طلای سفید چیست؟ 

طلای سفید از مخلوطی از طلای خالص و فلزات سفید مانند نیکل، نقره و پالادیوم، معمولاً با روکش رودیوم ساخته می‌شود. طلای سفید، طلایی واقعی هست درصورتی‌که تماماً از طلا ساخته نشده است. فلزات دیگر به تقویت طلا و افزایش دوام آن برای جواهرات کمک می‌کنند.
طلای سفید نوعی آلیاژ می‌باشد که در حدود ۷۵ درصد آن از طلا و حدود ۲۵ درصد از فلز نیکل و روی تشکیل شده است. درصورتی‌که طلای سفید ما ۱۸ عیار باشد ۷۵ درصد آن طلای خالص خواهد بود.

تفاوت طلای سفید و طلای زرد و نوع ساختار آنها

طلای زرد و سفید شباهت‌های ساختاری مشابهی با هم دارند و بر روی هر نوع رنگ طلا می‌توان جواهر موردعلاقه را استفاده کرد. تفاوت طلای سفید و طلای زرد و حتی رزگلد، نوع عیار کردن آن است و به عبارتی رنگ طلا بسته به فلزی که با طلا ترکیب شده می‌تواند تغییر کند. برای عیار کردن طلا، متداول‌ترین فلزات عبارت‌اند از: مس، نقره، نیکل، پالادیوم و روی. بسته به نوع فلز مورداستفاده و درصدی که از آنها استفاده می‌شود، این سه رنگ رایج تشکیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال طلای سفید، نیکل و روی بیشتری دارد، درحالی‌که طلای زرد، حاوی مس بیشتری است.

تفاوت طلای سفید و طلای زرد


در این جا شاید دچار شبهه شوید که طلای خالص آنها چه تفاوتی با هم دارند، در واقع این شماره عیار است که به ما درصد خالص بودن طلا را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال طلای زرد 18 عیار و طلای سفید 18 عیار به میزان هم درصد طلا را دارند، به‌علاوه 6 قسمت از "فلزات دیگر" (مجموعاً 24 عیار).
اگر انگشتری پیدا کنید که طلای آن 24 عیار باشد، 100٪ خالص است. بااین‌حال، ازآنجاکه طلا فلزی نرم و چکش‌پذیر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که
برای یک حلقه نامزدی و یا ازدواج، حلقه‌ای با طلای 24 عیار خریداری نکنید.

آیا طلای سفید طلای واقعی است؟

آیا طلای سفید طلای واقعی است؟ بله! جواب این سؤال مثبت بوده و طلای سفید طلای واقعی است. اما، همان‌طور که در بالا ذکر شد، هنگام انتخاب نوع فلزی، باید عیار آن را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار از آن خالص است. معمولاً در نقاط مختلف جهان از طلای 14 عیار و 18 عیار به‌عنوان طلای مورداستفاده در حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود. هرچند در ایران استاندارد کلی عیار طلا، طلای 18 عیار می‌باشد، چراکه دوام آن از طلای 24 عیار بیشتر می‌باشد. (هرچه عیار طلا پایین‌تر باشد به این معنی که طلای خالص کمتر وجود داشته باشد، مصنوعات طلا از دوام بیشتری برخوردار هستند).

طلای سفید

طلای سفید چگونه ساخته می‌شود؟ 

خوب، طلای سفید در واقع ترکیبی (آلیاژی) از طلا و یک فلز سفید است، این فلز سفید معمولاً نیکل، نقره یا پالادیوم می‌تواند باشد. در نهایت طلای سفید با رادیوم آبکاری می‌شود، چراکه طلای سفید به رنگ خاکستری روشن می‌باشد و درخشنده و براق نیست. رودیوم فلزی نقره‌ای – سفید می‌باشد که رنگ براقی دارد و دوام بیشتری به حلقه‌های طلا سفید می‌بخشد. همان‌طور که در بالا اشاره شد تفاوت طلای سفید و طلای زرد در واقع همین آلیاژ ترکیبی است.

طلای سفید گران‌تر است یا طلای زرد؟ تفاوت قیمت طلای سفید و زرد​

حتماً این سؤال بارهاوبارها در ذهنتان آمده که از لحاظ قیمتی تفاوت طلای سفید و طلای زرد به چه میزان است و آیا یکی از دیگری گران‌تر است؟ در قیاس قیمتی این دورنگ از طلای سفید و زرد باید گفت که ازآنجایی‌که مقدار طلای خالص این دورنگ به یک میزان هست پس باید به طور مساوی قیمت‌گذاری شوند. اگرچه بعضاً دیده می‌شود که بعضی از طلا و جواهرفروشان به دلیل آبکاری رودیوم، قیمت بالاتری برای طلای سفید می‌گذارند اما در عمل این کار اشتباه می‌باشد.

طلای سفید گران‌تر است یا طلای زرد؟

پلاتین چه فرقی با طلای سفید دارد؟

گزینه دیگری که اغلب در صنعت طلا و جواهر مشاهده خواهید کرد و به نظر می‌رسد شبیه طلای سفید است، پلاتین است. پلاتین برای خودش فلز متفاوتی است، اما ظاهری سفید / نقره‌ای دارد اما به‌اندازه طلای سفید براق نیست. رنگ طبیعی پلاتین سفید است که می‌تواند منجر به‌اشتباه گرفتن آن با طلای سفید شود. در واقع، پلاتین بسیار گران‌تر و سنگین‌تر از طلای سفید است. 
پلاتین گزینه‌ای فوق‌العاده بادوام و البته پرهزینه‌تر در صنعت طلا و جواهر است و اکثراً گزینه انتخابی آقایان می‌باشد.

پلاتین و طلا سفید


پلاتین باتوجه‌به خلوص، کمیابی و قدرت، از باارزش‌ترین فلزات برای ساخت جواهر در نظر گرفته می‌شود. پس تفاوت طلای سفید و طلای زرد با پلاتین به‌طورکلی از لحاظ نوع فلز می‌باشد. رنگ زیبای پلاتین و ظاهر آراسته این فلز، آن را به انتخاب ایده‌آلی برای آقایان و حتی نوعروسان و همه دوستداران جواهرات تبدیل کرده است.
پلاتین در معرض گرما منبسط نمی‌شود و هرگز لکه‌دار و قدیمی نمی‌شود و قرن‌ها عمر می‌کند. این فلز ضد حساسیت همچنین از بیشتر فلزات سنگین‌تر است و به‌عنوان یک اولویت ایمن برای سنگ الماس انتخاب می‌شود. برخی از ساعت‌سازان با برندهای لوکس، مدل‌های سفارشی محدودی در پلاتین را عرضه می‌کنند. همکاران ما در
طلا و جواهرسازی زر نیز می‌توانند هر نوع سفارش شما را از جنس پلاتین ساخته و به شما عرضه نماید.

تاریخچه طلای سفید و زرد از کجا نشئت‌گرفته؟

تاریخ جهان از ابتدای تمدن دارای جواهرات طلای زرد است. چه کسی می‌تواند سر و لباس‌های ظریف و پیچیدة فرعون‌های مصر، امپراتوران روم، سلطنت و روحانیون سراسر جهان را فراموش کند؟
خالص‌ترین شکل طلای مورداستفاده در جواهرات به 4000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در آن زمان استفاده از یاقوت کبود به‌عنوان سنگ جواهر بیشتر مرسوم بود اما سرانجام، جواهرسازان به استفاده از طلای خالص با سایر فلزات برای ساخت یک جواهر سخت و کم‌هزینه را دیدند. حلقه‌های نامزدی طلای زرد در اواخر دهه 1990 بسیار محبوب بودند و با هزاره‌ها بازگشت می‌کنند.

تاریخچه طلا

در میان جواهرات عروس، طلای زرد یکی از محبوب‌ترین‌ها - مترادف با سنت و سبک‌های کلاسیک بود.
این فلز در دهه 1990 دچار افت شد، و بسیاری از دوستداران طلا و جواهر به سمت درخشندگی و فلزات سفید به‌خصوص طلای سفید تغییر جهت دادند. بااین‌حال، در تفاوت طلای سفید و طلای زرد می‌توان گفت که مانند بیشتر گرایش‌ها، طلای زرد در میان حلقه‌های نامزدی و عروسی بازگشت بسیار خوبی دارد.
طلای سفید (همان‌طور که امروزه آن را می‌شناسیم) در قرن نوزدهم اختراع شد اما تا دهه 1920 محبوبیت چندانی در بین دوستداران این صنعت نداشت. ازآنجاکه پلاتین برای بسیاری از اهداف نظامی موردنیاز بود، طلای سفید در جواهرات به‌عنوان جایگزینی آسان و ارزان‌قیمت استفاده می‌شد. 

آیا باید حلقه نامزدی طلای سفید یا زرد بگیرم؟

در جواب این سؤال باید گفت که این انتخاب واقعاً جنبه شخصی دارد و به سلیقه شخصی هرکسی بستگی خواهد داشت و تفاوت طلای سفید و طلای زرد فقط به سلیقه افراد برمی‌گردد! 

حلقه طلا سفید

درحالی‌که طلای سفید در حال حاضر پرفروش‌ترین است، طلای زرد نیز به‌سرعت در حال مد شده است. اگر بین این دو گیر افتاده‌اید، زیر رنگ پوست خود را در نظر بگیرید و هر دورنگ را امتحان کنید تا ببینید مورد دیگری وجود دارد یا خیر. به‌طورکلی، کسانی که پوست روشن دارند، بهتر است از طلای سفید یا پلاتین استفاده کنند. افرادی که رنگ پوست گرم دارند تمایل دارند حلقه‌های نامزدی طلای زرد و رزگلد را بیشتر انتخاب می‌کنند.

حلقه نامزدی

برای دیدن انواع مدل حلقه نامزدی و ازدواج کلیک کنید

کلام آخر 

در این مقاله متوجه شدید که تفاوت طلای سفید و طلای زرد فقط در نوع آلیاژ آن است و اگر انتخاب بین این دورنگ برای شما سخت می‌باشد مجبور نیستید حتماً یکی از این دورنگ را انتخاب کنید. اگر در مورد حلقه نامزدی طلای سفید تصمیم گرفتید، یک حلقه عروسی طلای زرد اضافه کنید تا ظاهری منحصربه‌فرد ایجاد کند که هر دو فلز را در خود جای دهد. برای مثال می‌توانید قسمتی که با سنگ‌های الماس تراش برلیان تزیین شده را با طلای سفید و مابقی را با طلای زرد سفارش دهید. 
دراین‌خصوص می‌توانید از مشاوران ما در طلا و جواهرسازی زر کمک گرفته و از مخلوطی از این دورنگ حلقه نامزدی،
انگشتر طلا و یا هر زیورآلات دیگر خود را سفارش دهید. 

منبع خبر: تهیه و ترجمه : سایت زر
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۲:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد