انواع رکاب انگشتر: رکاب انگشتر مردانه و زنانه را بیشتر بشناسیم!

انواع رکاب انگشتر: رکاب انگشتر مردانه و زنانه را بیشتر بشناسیم!
در این مقاله درباره انواع رکاب انگشتر صحبت می کنیم و می گوییم رکاب انگشتر مردانه و رکاب انگشتر زنانه چه مشخصاتی باید داشته باشند. در ادامه رکاب انگشتر طلا عقیق زنانه و رکاب انگشتر فیروزه مردانه را مورد بررسی قرار می دهیم

انواع رکاب انگشتر به چه مدل هایی می باشد؟ احتمالا شما هم هنگامی در ویترین طلا و جواهرفروشی و یا در صفحات سایت‌های طلا و جواهر در حال انتخاب انگشتر برای خود و یا هدیه دادن هستید، یکی از مواردی که به آن توجه می‌کنید، بدنه و فرم انگشتر است. این موضوع هنگامی که قصد خرید انگشتر نگین‌دار را داشته باشید، مهم‌تر جلوه می‌کند چراکه فرم قسمت نگه‌دارنده نگین، در زیبایی و شکوه آن تاثیر زیادی دارد.

این قسمت از بدنه انگشتر که به آن رکاب می‌گویند در مدل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود به طوری که هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند رکاب موردنظر خود را برای انگشتر پیدا کند. در این مقاله درباره انواع رکاب انگشتر زنانه و مردانه توضیحاتی ارائه خواهد شد تا شما با دید بهتر و با توجه بیشتر به رکاب انگشتر، انگشتری زیبا و برازنده برای خود انتخاب کنید.

انواع رکاب انگشتر - زر

 

رکاب انگشتر کدام قسمت از انگشتر است؟

هر یک از زیورآلات، ساختمان خاص خود را دارند و هر کدام از بخش‌های آن نقش مهمی در زیبایی و جلوه آن طلا و جواهر ایفا می‌کند. انگشتر طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخش‌های مختلف آن از جمله حلقه، نگین و رکاب آن هر یک در مدل و نمای انگشتر موثر هستند. بخش نگین و حلقه انگشتر به آسانی قابل تشخیص هستند، اما منظور از رکاب انگشتر کجاست؟

رکاب انگشتر کدام قسمت از انگشتر است؟

به قسمتی از انگشتر که نگه‌دارنده نگین انگشتر است و به نوعی به عنوان پایه عمل می‌کند، رکاب انگشتر گفته می‌شود. هرچند بسیاری از از افراد کل بدنه انگشتر را رکاب به حساب می‌آورند اما در اکثر موارد، قسمت طرح و نقش‌دار انگشتر که حامل سواری زیبا، یعنی نگین انگشتر است به عنوان رکاب در نظر گرفته می‌شود. انواع رکاب انگشتر با ذوق و سلیقه هنرمندان طراحی و ساخته می‌شوند و این قسمت از انگشتر به جلوه نگین آن کمک بسیاری می‌کند.

انواع مدل رکاب انگشتر زنانه

انواع مدل رکاب انگشتر زنانه

اولین نکته‌ای که درخصوص انواع مدل رکاب انگشتر زنانه می‌توان به آن اشاره کرد این است که رکاب این انگشترها معمولا بسیار ظریف طراحی و ساخته می‌شوند تا ظرافت یک انگشتر که برازنده دستان بانوان است به خوبی نشان داده شود. مدل‌ رکاب انگشتر زنانه شامل مدل‌هایی نظیر رکاب سبدی، رکاب چنگکی تکی و دوبل، رکاب گود، رکاب شنل و... است. این انواع رکاب انگشتر زنانه متناسب با اندازه و فرم نگین در ساخت انگشتر به کار می‌روند و انتخاب درست رکاب انگشتر، موجب بهتر دیده شدن نگین آن خواهد شد.

رکاب انگشتر زنانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

رکاب انگشتر زنانه

از آنجا که نگین‌های روی انگشترهای زنانه معمولا ابعاد کوچکی دارند، رکاب‌های نگه‌دارنده این نگین‌ها نیز بسیار ظریف طراحی می‌شوند و به همین دلیل رکاب‌هایی که دارای برش‌های ظریف هستند به عنوان رکاب مناسب انگشتر زنانه در نظر گرفته می‌شوند. ساخت این رکاب‌ها که به صورت دستی و یا ماشینی صورت می‌پذیرد و رکاب‌های دست‌ساز معمولا برای پایه نگین‌های گران‌بهایی مانند یاقوت و الماس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات رکاب انگشتر مردانه

رکاب انگشتر عقیق مردانه

رکاب‌های انگشتر مردانه معمولا به صورت پهن ساخته می‌شوند تا شکوه یک انگشتر مردانه را به خوبی نشان دهند. از آن‌جا که نگین‌های انگشتر مردانه نیز در اکثر نمونه‌ها درشت هستند، این رکاب‌های پهن در عین این‌که پوششی در اطراف نگین ایجاد می‌کنند، موجب جلوه بیشتر انگشتر مردانه نیز می‌شوند. انواع رکاب انگشتر مردانه نیز به صورت دستی و ماشینی ساخته می‌شوند و در بسیاری از مدل‌ها، هنرهای دستی نظیر حکاکی، قلم‌زنی و... در ساخت رکاب انگشترهای مردانه به کار گرفته می‌شود.

مدل‌های رکاب انگشتر طلا زنانه

رکاب انگشتر طلای زنانه مدل‌های مختلفی دارد که در این قسمت به تعدادی از این مدل‌ها اشاره خواهیم کرد. اولین مورد رکاب‌های چنکگی هستند که همان‌طور که از نام آن پیداست حالت چنگکی دارند و نگین انگشتر در وسط آن قرار می‌گیرد و بخشی از لبه‌ی چنگک ممکن است روی نگین نیز مستقر شود. رکاب چنگکی دوبل و رکاب سبدی نیز ظاهری مشابه رکاب چنگکی دارند و در ساخت انگشترهای سولیتر نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

 رکاب انگشتر طلا زنانه

رکاب‌های نگین‌دار از جمله مدل‌های زیبا رکاب انگشتر زنانه محسوب می‌شوند. در این مدل، رکاب انگشتر نیز دارای چندین نگین است که در صورت نگین‌دار بودن انگشتر، موجب جلوه‌ی بیشتر نگین اصلی می‌شوند. رکاب‌های بافت‌دار از جمله دیگر انواع رکاب انگشتر زنانه محسوب می‌شوند که ظاهری شلوغ و درهم‌تنیده دارند و برای ساخت انگشترهای سنگین و غیرساده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدل‌های انگشتر طلا زنانه با رکاب‌هایی به شکل گل که به آن‌ها انگشتر فلاور نیز گفته می‌شود بسیار جذاب هستند. در این نوع انگشترها، علاوه بر نگین اصلی، نگین‌های دیگری نیز روی رکاب گل‌مانند انگشتر قرار می‌گیرند و جلوه خاصی به آن می‌دهند. سنگ الماس با تراش برلیان روی رکاب‌های با جنس طلا سفید بسیار زیبا هستند و طرفداران زیادی دارند.

رکاب شیاردار نوعی دیگر از رکاب انگشتر طلای زنانه محسوب می‌شود که معمولا به شکل مستطیلی در دو طرف نگین قرار می‌گیرند و شیارهایی روی آن دیده می‌شود. رکاب‌های Vشکل نیز از جمله رکاب‌های پرطرفدار است که شکل V معمولا از هر چهار طرف نگین انگشتر قابل مشاهده است و جزو رکاب‌های زاویه‌دار محسوب می‌شود. رکاب‌های متقاطع هم از انواع رکاب انگشتر هستند که در آن ردیف‌های رکاب از روی هم عبور می‌کنند و ممکن است نگین مابین آن‌ها نیز قرار بگیرد.

مدل‌های رکاب انگشتر طلا مردانه

مدل‌های رکاب انگشتر طلا مردانه

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، رکاب انگشترهای مردانه معمولا پهن در نظر گرفته می‌شود تا با ابعاد نگین هماهنگی داشته باشد. از جمله مدل‌های رکاب انگشتر مردانه می‌توان به مدل چنگکی یا چنگی اشاره کرد که در این نوع رکاب، نگین انگشتر در بین چنکگ‌ها قرار می‌گیرد. رکاب فیلی نیز از پرکاربردترین انواع رکاب انگشتر مردانه است که جلوه‌ باشکوهی به نگین انگشتر می‌دهد.

رکاب انگشتر طلا مردانه عقیق

از دیگر مدل‌های رکاب انگشتر مردانه، رکاب خورشیدی است. این نوع رکاب که بر پایه رکاب فیلی ساخته می‌شود، دارای شیارهایی نزدیک محل قرارگیری نگین است. رکاب شیاری نیز از جمله انواع رکاب انگشتر پرکاربرد است که به عنوان پایه بسیاری از سنگ‌های نیمه‌قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رکاب هشت ترک، رکاب اشک طاووسی و... از دیگر مدل‌های رکاب انگشتر مردانه هستند.

نکته مهم درخصوص رکاب انگشترهای طلا مردانه این است که بسیاری از این رکاب‌ها دارای حکاکی هستند و با قلم‌زنی جلوه سنگین‌تری به آن‌ها داده می‌شود و بسیاری از افراد هنگام خرید انگشتر به نقش و نگار رکاب انگشتر مردانه بسیار اهمیت می‌دهند. با این وجود، این موارد در انگشترهای طلا مردانه چندان پرطرفدار نیست اما بنابر سفارش، طراحی و ساخت آن ممکن است انجام شود.

رکاب انگشتر طلا عقیق زنانه چه مدل‌هایی می‌تواند باشد؟

رکاب انگشتر طلا عقیق زنانه

سنگ عقیق با توجه به خواصی که دارد مورد توجه بسیاری از خانم‌ها است و کسانی که به خواص سنگ‌ها معتقدند، مایلند انگشتری با سنگ عقیق در دست داشته باشند. رکابی که برای نگین عقیق انگشتر در نظر گرفته می‌شود تاثیر زیادی روی جلوه سنگ دارد و به همین دلیل هنگام خرید انگشتر عقیق به مدل رکاب آن نیز لازم است توجه شود. از انواع رکاب انگشتر طلا با نگین عقیق می‌توان به مدل‌های چنکگی و رکاب‌های اشکی و... اشاره کرد. هرچند رکاب‌های ساده با سنگ عقیق تخت و بزرگ نیز بسیار چشم‌گیر خواهند بود.

بهترین مدل رکاب انگشتر فیروزه مردانه

سنگ فیروزه نیز ازجمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که به دلیل رنگ آبی خاص خود و خواص معنوی که دارد بسیار محبوب است و بسیاری از مردان مایل به استفاده از انگشتر فیروزه هستند. رکاب انگشتر در نما و جلوه این سنگ ارزشمند نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و از انواع رکاب انگشتر که برای نگه‌داری و افزایش جذابیت این سنگ استفاده می‌شود می‌توان به مدل‌های مختلفی اشاره کرد که رکاب خورشیدی، رکاب شیاری، رکاب جواهری و... از این انواع پرکاربرد محسوب می‌شوند.

معروف ترین سازنده رکاب انگشتر

ساخت رکاب انگشتر در ایران قدمت طولانی دارد و هنرمندان بسیاری از گذشته، طراحی و ساخت رکاب  انگشتر را انجام می‌دادند. از جمله کسانی که در خصوص ساخت انواع رکاب انگشتر در ایران مشهور هستند می‌توان به شیخ احمد زنجان و شیخ احمد ملیله اشاره کرد. هر دو این افراد در استان زنجان فعالیت داشته اند و بیشتر هنرورزی‌های آنان نیز روی انگشترهای نقره انجام می‌شده است. استاد محمدجواد جدی نیز از هنرمندان رکاب‌ساز مشهور معاصر است که در طراحی و ساخت انواع انگشتر مهارت زیادی داشته و الگوی بسیاری از هنرمندان بوده است.

زیباترین رکاب انگشتر چه رکابی است؟

رکاب انگشتر طلا فیروزه زنانه

در پاسخ به این پرسش باید گفت نمی‌توان تنها یک نوع رکاب را به عنوان زیباترین رکاب انگشتر معرفی کرد. زیرا فاکتورهای زیبایی از دید افراد عادی و حتی هنرمندان با یکدیگر متفاوت است و در هنر طلا و جواهرسازی نیز نمی‌توان به آسانی یک نمونه را به عنوان زیباترین مدل در نظر گرفت. با این حال رکاب‌های انگشتر بسیار زیبایی تاکنون طراحی و ساخته شده‌اند که از انواع رکاب انگشتر زیبا می‌توان به رکاب‌های نگین‌دار و رکاب‌های بافتی اشاره کرد.

سخن پایانی درباره انواع رکاب انگشتر

انواع رکاب انگشتر طلا و جواهر - زر

در این مقاله درباره انواع رکاب انگشتر و ویژگی‌های آن مطالبی مطرح شد و کسانی که قصد خرید یک انگشتر درخور و زیبا را دارند با در نظر گرفتن توضیحات این مقاله می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند. چنانچه به دنبال آشنایی با بهترین مدل‌های انگشتر طلا زنانه و مردانه با زیباترین رکاب‌ها هستید، می‌توانید از ویترین آنلاین گالری طلا و جواهر زر دیدن کنید و انگشتری زیبا و به‌روز را خریداری نمایید و از زیبایی و کیفیت ساخت آن مطمئن باشید.

سوالات متداول:

رکاب انگشتر کدام قسمت از انگشتر است؟
S ChevronDown 18 N

به قسمتی از انگشتر که نگه‌دارنده نگین انگشتر است و به نوعی به عنوان پایه عمل می‌کند، رکاب انگشتر گفته می‌شود.

خصوصیات رکاب انگشتر مردانه چیست؟
S ChevronDown 18 N

رکاب‌های انگشتر مردانه معمولا به صورت پهن ساخته می‌شوند تا شکوه یک انگشتر مردانه را به خوبی نشان دهند. از آن‌جا که نگین‌های انگشتر مردانه نیز در اکثر نمونه‌ها درشت هستند، این رکاب‌های پهن در عین این‌که پوششی در اطراف نگین ایجاد می‌کنند، موجب جلوه بیشتر انگشتر مردانه نیز می‌شوند.

معروف ترین سازنده رکاب انگشتر کیست؟
S ChevronDown 18 N

ساخت رکاب انگشتر در ایران قدمت طولانی دارد و هنرمندان بسیاری از گذشته، طراحی و ساخت رکاب انگشتر را انجام می‌دادند. از جمله کسانی که در خصوص ساخت انواع رکاب انگشتر در ایران مشهور هستند می‌توان به شیخ احمد زنجان و شیخ احمد ملیله اشاره کرد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳:۲۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد