طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
در این مقاله به بررسی و مقایسه طلای سفید و پلاتین می پردازم: پلاتین چیست؟ طلای سفید چیست؟ قیاس پلاتین در مقابل طلای سفید از لحاظ ترکیبات و ساختار فلز ، نحوه نگهداری، طول عمر و ماندگاری، توانایی ضد حساسیت و تفاوت قیمت طلای سفید و پلاتین. در آخر می گوییم آیا پلاتین از طلای سفید بهتر است؟

 طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی با هم دارند؟ بهترین توصیفی که می‌توان در مورد پلاتین ارائه داد این است که پلاتین مادام‌العمر‌ترین، گران‌ترین و باارزش‌ترین فلز این سیاره است. تفاوتطلای سفید و پلاتین در وجوه مختلفی من‌جمله ساختار، نحوه‌ی پرداخت و میزان دوام و استحکام خودنمایی می‌کند. پلاتین گران‌تر است یا طلا؟ آیا پلاتین همان طلای سفید است؟ طلا گرونتره یا پلاتین؟ پلاتین چه رنگی است؟ این‌ها تنهای بخشی از پرسش‌های رایج در مورد این دو فلز گران‌بها است.

در این مقاله ابتدا به توصیف ویژگی‌های هر یک از این فلزات خواهیم پرداخت. همچنین مزیت‌ها و معایب هر یک بررسی خواهد شد. رویکرد ما به این دو فلز به‌عنوان مصارف جواهرسازی است و به افرادی که قصد تهیه جواهراتی کلکسیونی و ارزشمند دارند می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد.

ممکن است شنیده باشید که فلز پلاتین، پایدارترین فلز است، اما آیا این موضوع آن‌قدر مهم هست که شما در انتخاب بین طلای سفید و پلاتین دچار سردرگمی شوید؟ برای اطلاعات بیشتر در موردبحث پلاتین در مقابل طلای سفید، می‌توانید مقاله پیشرو بخوانید.

- پلاتین چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مشخصات فلز گران‌بهای پلاتین سنگین و قابل انعطاف بودن آن است. فلز پلاتین یکی از گران‌ترین فلزاتی است که در جواهرسازی از آن استفاده می‌شود. از لحاظ قیمتی حلقه‌های ازدواجی که با طلا ساخته می‌شوند، پایین‌تر از حلقه‌هایی هستند که با پلاتین ساخته می‌شوند. فلز پلاتین، لکه‌دار نمی‌شود و در برابر ضربه نیز مقاوم است.

ویژگی‌های ساختاری و ظاهری پلاتین

پلاتین بافتی بسیار متراکم و قوی را از خود نشان می‌دهد و به دلیل استحکام بالای خود، مصرف قابل‌توجهی در صنایع حساس دارد. در فرهنگ عمومی شما با مصارف پزشکی پلاتین احتمالاً آشنایی کافی دارید. به‌طور مثال پلاتینی که در پا یا دست‌شکسته‌ی افراد جایگذاری می‌شود.

این فلز زنگ نمی‌زند و مقاومت بسیار بالایی دارد و بهترین ایده برای ایجاد ثبات در نقاط شکستگی تا مرحله‌ی ترمیم است. این موضوع خود به‌تنهایی سبب قیمت قابل‌توجه پلاتین است. جواهرات پلاتینی ارزش قابل‌توجهی نسبت به انواع طلا دارند.

- طلای سفید چیست؟

فلز پلاتین از طلای سفید گران‌تر است، همان‌طور که در مقاله تفاوت طلای سفید و طلای زرد چیست؟ بیان کردیم، برای ایجاد طلای سفید، طلای زرد را با سایر فلزات آلیاژ می‌کنیم و سپس از آبکاری رودیم برای پوشش بیشتر طلای سفید استفاده می‌شود.

کم و کیف طلای سفید و نحوه‌ی ساخت آن

طلای سفید چیست؟ طلای سفید درواقع یک آلیاژ پیچیده از طلاست که به لحاظ کاربرد و شناخته شدن، متریال جدیدی محسوب می‌شود. تا پیش از شناخته شدن طلای سفید، طلای زرد شکل کلاسیک طلا در دنیای جواهرسازی بود و ما هیچ طیف نقره‌ای از طلا را نداشتیم. با شناخت طلای سفید و درواقع خلق آن، افراد خاصی به این متریال علاقه نشان دادند.

طلای سفید در میان نسل جوان شناخته‌شده‌تر و محبوب‌تر است و جواهراتی که با این متریال ساخته می‌شوند از ارتعاشات و جذابیت ظریفی برخوردار هستند. همچنین لازم است بدانید که قیمت طلای سفید از طلای زرد به میزان چشمگیری بیشتر است.

بااین‌حال به‌پای پلاتین نمی‌رسد. حال به سراغ مقایسه‌ی اساسی پلاتین و طلای سفید خواهیم رفت. آنچه برای شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده‌ی جواهرات یا کلکسیونر اهمیت بیشتری دارد می‌تواند کیفیت بصری این دو فلز باشد. پس ابتدا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های ظاهری طلای سفید و پلاتین در دنیای جواهرسازی

پلاتین یا طلای سفید؟ کدام‌یک می‌تواند توقعات شمارا برآورده کند؟ فرض کنید که شما دو انگشتر یا حلقه‌ی ازدواج تهیه‌کرده‌اید. یکی از جنس طلای سفید و دیگری پلاتین و قصد دارید که از این دو حلقه در یک بازه‌ی زمانی طولانی استفاده کنید. در مورد انگشتر پلاتینی می‌توانید انتظار داشته باشید که انگشتر در طول زمان، کمی درخشش خود را از دست می‌دهد. بااین‌حال تغییر رنگ خاصی در آن رخ نمی‌دهد و نیازی به روکش و آبکاری نیز ندارد.

همچنین شما می‌توانید در مورد شفاف ساختن آن صرفا با مراجعه به یک جواهرساز ماهر اقدام کنید. جالب است بدانید که برخی افراد این ویژگی پلاتین را یک مزیت می‌دانند. چراکه در جواهرات نگین‌دار، به نگین مرکزی اجازه‌ی درخشش بیشتری داده خواهد شد.

اما در مورد انگشتر طلا سفیدی که خریداری کرده‌اید لازم است بدانید که طلای سفید با آبکاری بسیار ظریفی از رودیوم در اختیار شما قرار می‌گیرد و این روکش به‌تدریج می‌تواند از بین برود. همچنین ممکن است رنگ طلای سفید رفته‌رفته کمی متمایل به رنگ زرد شود. این موضوع برای افرادی که دل‌بسته‌ی رنگ سفید طلا هستند، می‌تواند حساسیت‌برانگیز باشد.

در یک جمع‌بندی برای این بخش می‌توان گفت که پلاتین حساسیت‌های کمتری را ایجاد خواهد کرد در جواهراتی که به‌طور مداوم مورداستفاده قرار می‌گیرند و در معرض فرسایش بالایی نیز هستند، انتخاب بهینه‌تری خواهد بود. در ادامه مقاله طلای سفید و پلاتین به بررسی میزان دوام و ماندگاری هر یک از این دو فلز گران‌بها خواهیم پرداخت.

کدام‌یک از این فلزات از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند؟

طبیعتاً پلاتین در این زمینه دست بالاتری دارد و این موضوع تناسب قابل‌انتظاری با قیمت تمام‌شده‌ی آن دارد. اگر جواهری از جنس پلاتین را تهیه کردید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در یک بازه‌ی زمانی بسیار طولانی بدون تغییر فرم، جزو ثابت و محبوب کلکسیون شخصی شما باشد. مقایسه قیمت طلا و پلاتین به‌راحتی به شما نشان خواهد داد که پلاتین به‌مراتب از ارزش خریدوفروش بیشتری برخوردار است اما در دنیای جواهرات، زیبایی و کاربردی بودن خود به‌تنهایی پارامتری بسیار مهم است.

طلای سفید کیفیتی مشابه طلا را کمابیش نشان خواهد داد. در فرهنگ عمومی ما با حساسیت‌های مراقبت از طلا آشنایی داریم و می‌دانیم که جواهرات ساخته‌شده از طلا پتانسیل آسیب دیدن دارند و لازم است از آن‌ها با دقت نگه‌داری شود.

پلاتین برای ساخت بستری برای سنگ‌های قیمتی ارزشمند، ایده‌ی هوشمندانه‌ای خواهد بود چراکه می‌تواند به‌راحتی، قطعه‌سنگ را در جای خود نگه دارد. ساخت یک جواهر پلاتینی به دلیل سرسختی و تراکم این فلز می‌تواند تا حدی دشوار باشد و از عهده‌ی جواهرسازان مبتدی ساخته نیست. جواهرات دارای ظرایف و حساسیت‌های خاص خود هستند و هنگام کار کردن با هر یک، لازم است به بافت و میزان مقاومت هر یک توجه ویژه داشت.

مقایسه‌ی طلای سفید و پلاتین به لحاظ ایجاد حساسیت

حقیقت این است که طلا برای برخی افراد حساسیت‌برانگیز است. شما ممکن است این موضوع رو از نزدیک مشاهده نکرده باشید اما برخی افراد هرگز با طلا سازگاری پیدا نمی‌کنند و به‌طور مثال یک گوشوار طلا به‌سادگی می‌تواند تجربه‌ی زخم و خارش شدید را برای آن‌ها ایجاد کند.

شدت حساسیت به طلا می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد بااین‌حال جواهر لازم است با سیستم بدن و روح شما سازگار شود در غیر این صورت استفاده از آن اصلا تجربه‌ی شیرینی نخواهد بود و طلا عملاً تبدیل به موضوعی برای سرمایه‌گذاری می‌شود و نه استفاده‌ی دائم.

در این مورد بهتر است بدانید که پلاتین از خلوص بالایی برخوردار است و به‌تنهایی گزارشی در مورد حساسیت‌برانگیز بودن آن به ثبت نرسیده است. این در حالی است که طلای سفید علاوه بر فلز طلا، از آلیاژهای متنوعی تشکیل‌شده است و می‌تواند به‌نوبه‌ی خود و بسته به نوع حساسیت افراد، گزارش‌هایی در مورد چالش‌های استفاده از آن به ثبت برسد.

شما به‌راحتی می‌توانید حساسیت خود به طلا را چک کنید. اگر بعد از استفاده‌ی کوتاه‌مدت از یک گوشوار طلا احساس کردید که گوش شما به‌راحتی عفونت کرده و آن را پس میزند و این مشکل همیشگی است و ارتباطی به‌تازگی سوراخ گوش ندارد، می‌تواند به‌راحتی به این معنا باشد که شما به طلا حساسیت دارید و بدن شما این فلز را نمی‌پذیرد. جواهراتی از جنس پلاتین با خلوصی نزدیک به 100 درصد ساخته می‌شوند و علت استفاده از آن در مصارف پزشکی نیز همین سازگاری بالای آن با بدن است.

مقایسه‌ی وزن طلای سفید و پلاتین نسبت به ابعاد جواهر

بافت درونی پلاتین بسیار متراکم است و این موضوع باعث می‌شود تا دو انگشتر که به لحاظ ابعاد ظاهری مشابه هستند، وزن متفاوتی را از خود نشان دهند. انگشتر پلاتین سنگین‌تر است و بخشی از ارزش بالای آن از همین موضوع نشاءت می‌گیرد.

این موضوع در ادامه بر ثبات و دوام پلاتین نیز تاثیر گذار است. بااین‌حال به چند دلیل، استفاده از جواهرات پلاتینی عمومیت ندارد بخصوص شما ممکن است هرگز یک جواهر زنانه‌ی ساخته‌شده از پلاتین را در دست افراد نبینید. این موضوع تا حد زیادی تاثیر پذیرفته از فرهنگ عمومی و باورهایی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انگشتر پلاتین چیست؟ + مقایسه قیمت پلاتین و طلا

در کشور ما استفاده از جواهرات پلاتینی بیش از هر چیز در میان حلقه‌های ازدواج مردانه رایج است. این موضوع نشاءت گرفته از یک باور دینی است که استفاده از طلا را برای آقایان بااحتیاط مواجه کرده است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا حلقه‌ی ازدواج خود را از جنس پلاتین انتخاب کنند.

این موضوع علاوه بر استحکام، ارزش خرید بالاتری نیز دارد. در فروشگاه طلا و جواهرات زر نیز بخشی اختصاصی برای انگشترهای پلاتینی در نظر گرفته‌شده است و امکان سفارشی‌سازی دیگر انگشترهای طلا نیز به‌وسیله‌ی پلاتین فراهم است.

بااین‌حال برای ساخت جواهرات بسیار ظریف و همچنین جواهرات زنانه، اگر به رنگ‌بندی نقره‌ای علاقه دارید، طلای سفید انتخابی ایدئال خواهد بود و ظرافت بصری خاصی را نیز به نمایش خواهد گذاشت. هاله‌ها و بافت انرژی طلای سفید بازتر است و زنانگی بیشتری را به نمایش می‌گذارد. همچنین در ترکیب با جواهرات رنگی و طیف‌های رنگی دیگر طلا نیز بسیار موفق خواهد بود.

تفاوت طلای سفید و پلاتین از جهات مختلف

در این قسمت می‌خواهیم تفاوت بین دو این فلز گران‌بها (طلای سفید و پلاتین)، را از جهات مختلف ارزیابی کنیم:

1) از لحاظ ترکیبات و ساختار فلز:

معمولاً از طلای سفید 18 عیار (در ایران) و طلای سفید 14 عیار (در خارج از ایران)، برای ساخت طلا و جواهرات استفاده می‌شود. وقتی‌که طلا با آلیاژهای دیگر مخلوط می‌شود، محصولی قوی‌تر از طلای خالص ایجاد می‌شود (همچنین معروف به 24 عیار). برای مثال، یک حلقه الماس طلای خالص 24 عیار کاملاً نرم خواهد بود به همین دلیل است که به‌ندرت از این عیار طلا در جواهرات استفاده می‌شود.

بنابراین، دلیل اینکه طلا با آلیاژهای دیگر مخلوط می‌شود، افزایش سختی آن و افزودن رنگ سفید برای طلای سفید است.

تفاوت طلای سفید و پلاتین

برعکس طلای سفید، پلاتین به طور طبیعی از لحاظ وزنی سنگین‌تر بوده و فلز قوی‌تری می‌باشد؛ بنابراین شخصی که این قطعه جواهر را پوشیده است باید بین انتخاب یک قطعه پلاتین سنگین‌تر یا یک قطعه طلای سفید سبک‌تر یکی را انتخاب کند.

ازآنجاکه فلز پلاتین، متراکم‌ترین فلز گران‌بهایی است که می‌توانید خریداری کنید، باید ببینید آیا این سنگینی به‌دلخواه شما است یا خیر.

2) نحوه نگهداری طلای سفید و پلاتین

بسیاری از افراد به‌اشتباه معتقدند که طلای سفید و پلاتین عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند زیرا در هنگام خرید به نظر می‌رسد مشابه هستند. اما این یک تصور غلط رایج است.

در فرایند تولید طلای سفید، فلزات سفیدی مانند پالادیوم، نیکل و نقره با طلای زرد 24 عیار مخلوط می‌شوند. پس از آلیاژ نمودن طلای سفید، آن را آبکاری می‌کنند تا ظاهری درخشان‌تر و سفیدتر ایجاد شود. به همین دلیل، یک قطعه طلای سفید در هنگام خرید تقریباً مشابه پلاتین است. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره اینکه آلیاژ چیست به مقاله طلا و آلیاژ طلا چیست و رنگ‌های طلا کدام است؟ مراجعه کنید.

تفاوت طلای سفید و پلاتین

از طرف دیگر، پلاتین یکی از خالص‌ترین و درعین‌حال گران‌ترین فلزات گران‌بها است که می‌توانید برای جواهرات خریداری کنید، زیرا معمولاً 90-95٪ پلاتین خالص است. پلاتین با گذشت زمان، مانند طلای سفید شروع به زرد شدن نمی‌کند، اما درخشش ظاهری خود را از دست می‌دهد.

برخی از افراد این ظاهر را ترجیح می‌دهند زیرا حلقه و انگشتر ازدواج و نامزدی الماس را براق‌تر نشان می‌دهد.

3) طول عمر و ماندگاری طلای سفید و پلاتین

پلاتین به‌عنوان بادوام‌ترین فلز جواهرات نام‌گذاری شده است. سطوح طلا و پلاتین متفاوت پوشیده می‌شوند. وقتی هر دو ماده به هر سطحی بمالند، روکش طلای سفید در واقع تقریباً دو برابر سریع‌تر از پلاتین از بین می‌رود.

به‌عنوان یک فلز گران‌بها، پلاتین به علت سختی آن باعث می‌شود که سنگ‌های قیمتی برای مدت طولانی‌تری در جای خود ثابت بمانند.

یک قطعه جواهر ساخته شده از پلاتین و می‌تواند مادام‌العمر باقی بماند. اگر یک قطعه جواهر پلاتین از بین رفته باشد، می‌توان آن را بدون زحمت دوباره اصلاح یا تغییر اندازه داد و دوباره جلوه جدیدی پیدا کرد.

4) توانایی ضد حساسیت طلای سفید و پلاتین

جدای مسئله مالی، هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید مابین طلای سفید و پلاتین، یکی را خریداری کنید، ممکن است احتمال وجود واکنش آلرژیک یا تحریک پوستی را در نظر بگیرید. فلزات ضد آلرژی با به‌حداقل‌رساندن عناصر بالقوه تحریک‌کننده، احتمال واکنش آلرژیک را کاهش می‌دهند. پلاتین 90-95٪ خالص است و می‌توان گفت تنها فلز ضد آلرژی واقعی است که می‌توانید برای جواهرات خریداری کنید. اگر پوست شما حساس است، بعضی از فلزات موجود در اختلاط طلای سفید ممکن است به‌راحتی آن را تحریک کند. اگر به طلا حساسیت دارید، می‌توانید با خیال راحت حلقه پلاتین خریداری کنید.

تفاوت طلای سفید و پلاتین

5) قیمت طلای سفید و پلاتین

از لحاظ قیاس هزینه طلای سفید و پلاتین، پلاتین به طور قابل‌توجهی قیمت بالاتری نسبت به طلای سفید دارد. از نظر تاریخی، پلاتین همیشه گران‌تر از طلای سفید است زیرا استخراج آن بسیار کمتر است و 30 برابر کمیاب‌تر از طلا می‌باشد. به عبارت دقیق‌تر، سالانه 80 تن پلاتین در مقایسه با 2700 تن طلا استخراج می‌شود.

پلاتین همچنین از طلا سنگین‌تر و خالص‌تر است. اگر یک انگشتر از پلاتین ساخته شود وزن بیشتری نسبت همان انگشتر با طلا خواهد داشت؛ بنابراین، همان حلقه پلاتین، گران‌تر از انگشتر طلا فروخته می‌شود، زیرا وزن و خلوص معمولاً قیمت فلزات گران‌بها را تعیین می‌کند. علاوه بر این کار با فلز پلاتین زمان بیشتری می‌برد و به مهارت بیشتری نیاز دارد. همچنین نقطه ذوب پلاتین دو برابر طلا بوده و باعث می‌شود تا پلاتین نیاز به آماده‌سازی بیشتری در مراحل تولید داشته باشد.

باتوجه‌به عواملی که ذکر شد علت تفاوت قیمت بین طلای سفید و پلاتین مشخص می‌شود. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، باید مزایا و معایب هر یک را با هم قیاس کنید و البته قیمت آنها نیز یکی از اصلی‌ترین معیارهای ما در انتخاب بین طلا و پلاتین می‌باشد.

آیا پلاتین از طلای سفید بهتر است؟

پاسخ این سؤال خیر است. پلاتین برتر از طلا نیست، درست است که گران‌تر است اما تقریباً شبیه طلای سفید است. باتوجه‌به اینکه طلای 18 عیار برای استفاده روزانه به‌اندازه کافی دوام دارد، لازم به استفاده جواهرات از جنس پلاتین نیست. ازآنجایی‌که پلاتین با سرعت بیشتری خراشیده می‌شود، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. طلای سفید ظاهری کلاسیک دارد و یک ترکیب فلزی خیره‌کننده دارد.

در کل می‌توان گفت مابین طلای سفید و پلاتین خرید طلای سفید منطقی‌تر از خرید پلاتین است و طلای سفید گزینه‌ای خارق‌العاده برای جواهرات ظریف مانند حلقه‌های نامزدی می‌باشد. به‌خصوص اگر در زمان خرید حلقه نامزدی برای شما هزینه هم مهم باشد.

در ایران آقایان به‌جای استفاده از طلا، به‌خاطر ملاحظات مذهبی، از انگشتر پلاتین استفاده می‌کنند و بانوان اکثر مواقع از طلا به‌عنوان زیورآلات خود استفاده می‌کنند مگر در موارد خاص که به طلا حساسیت داشته باشند و یا مسئله مادی برایشان اهمیت نداشته باشد.

هنگام خرید حلقه نامزدی از طلا و جواهرسازی زر، ما به شما اطمینان می‌دهیم که با ارائه خدمات پس از فروش همچون ارائه خدمات تعمیر و بازسازی جواهرات مانند سفت کردن شاخه‌های گشاد، تغییر اندازه و تمیزکردن، به شما کمک می‌کنیم تا جواهرات خود را در بهترین وضعیت محافظت کنید.

صدها طرح حلقه نامزدی منحصربه‌فرد را می‌توانید در وب‌سایت ما مشاهده کنید و اگر هنوز هم در انتخاب نوع فلز انگشتر خود به کمک ما نیاز دارید، با ما در تماس باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش شد تا اطلاعات کافی در مورد تفاوت پلاتین و طلای سفید در اختیار شما قرار بگیرد. همچنین تلاش شد تا به این پرسش که ارزش پلاتین بیشتر است یا طلا پاسخ داده شود. شما به‌عنوان یک علاقه‌مند حرفه‌ای به دنیای جواهرات لازم است تا از کم و کیف‌های عمومی هر یک از انواع فلزات قیمتی و سنگ‌های به‌کاررفته اطلاعات اولیه را داشته باشید. قیمت طلای سفید و پلاتینبه‌طور مرتب و از طریق تابلوهای درج‌شده در صفحات سایت و هر منبع مرتبط با بازارهای مالی در دسترس است.

آگاهی نسبت به این اطلاعات همچنین به شما کمک خواهد کرد تا ارتباط عمیق‌تری با جواهرات کلکسیونی و موردعلاقه‌ی خود پیدا کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد دنیای جواهرات کافی است تا مقالات تخصصی فروشگاه طلا و جواهرات زر را دنبال کرده یا از طریق یکی از پل‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با ما در ارتباط باشید. 

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۲:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد