بورس تهران ركورد خاورمیانه را شكست

بورس تهران ركورد خاورمیانه را شكست
درحالی که بورس تهران گوی سبقت را از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری داخلي ربوده است؛ مذاکرات موفقیت‌آمیز ژنو منجر شد تا این بازار در میان بورس‌ها‌ی خاورمیانه نیز عنوان پربازده‌ترین بورس را به خود اختصاص دهد.
درحالی که بورس تهران گوی سبقت را از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری داخلي ربوده است؛ مذاکرات موفقیت‌آمیز ژنو منجر شد تا این بازار در میان بورس‌ها‌ی خاورمیانه نیز عنوان پربازده‌ترین بورس را به خود اختصاص دهد.
در واقع ارائه يكسري اصلاحيه‌ها از سوي فرانسه و طرح مواضع حداكثري سبب شد تا نشست قبلي ايران و گروه 1+5 در 16، 17 و 18 آبان‌ماه بدون دستيابي به هيچ گونه بیانیه واحدی به اتمام برسد، اما در نهايت در دور بعدي مذاكرات در 29 آبان‌ماه، ايران با گروه 1+5 به توافق رسيد. بر اساس این توافق نامه بود که  برنامه غني‌سازي ايران سرانجام به رسمیت شناخته شد و قرار است در پي آن نيز به مرور، تحريم‌هاي موجود در صنعت پتروشيمي، طلا و فلزات گرانبها و همچنين خودرو كاهش يابد؛ مساله‌اي كه طي انتشار اطلاعيه‌اي از سوي كاخ سفيد نيز مورد تاكيد قرار گرفت.
بر اين اساس در حالي از آزاد سازی بيش از 45 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران خبرهايي منتشر مي‌شود که رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس رقم دارايي‌هاي بلوكه شده کشور را 60 ميليارد دلار عنوان كرده است.  با این حال در مرحله نخست، آزادسازي 3/4  ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران سبب تقويت 3 درصدی ريال ايران در برابر دلار آمريكا شد. 
اما پس از آن اعلام خبر تشكيل كميسيون مشترك ايران و 1+5 براي نحوه انتقال پول نفت به تهران، تحريم 16 شركت كشتيراني از سوي اتحاديه اروپا و خروج 3 شركت از فهرست تحريم‌هاي اين اتحاديه، تمديد معافيت 6 ماهه تايوان برای واردات نفت ايران از سوي واشنگتن، اعلام افزايش صادرات طلا و واردات نفت از سوي تركيه به ايران و انجام مبادلات بانكي ميان ايران و تركيه موضوعاتي بودند كه اثرات متفاوتي را بر بازارهاي مختلف بر جاي گذاشتند. اين در حالي است كه برگزاري رزمايش نظامي از سوي اسرائيل و آمريكا در پايان توافق‌نامه هسته‌اي 6 ماهه ميان ايران و گروه 1+5 با هدف ارسال پيام به ايران يكي ديگر از مهم‌ترين اخبار در عرصه‌ بين‌المللي بود که بلافاصله پس از مذاکرات ژنو منتشر شد.
اما در عرصه اقتصادی، پس از ارائه گزارش 100 روزه رييس‌جمهور كه در سه بخش عنوان شد، اعلام شد كه قیمت دلار در طول این دوره از كاهش مناسبي برخوردار شده است. رييس‌جمهور همچنین از   كاهش 5 واحدي نرخ تورم نقطه به نقطه از شهريور تا مهرماه امسال به عنوان دیگر اثرات فعالیت دولت در این دوره یاد كرد. 
در این میان تلاش دولت یازدهم براي ارائه بودجه 93 كشور در موعد مقرر به مجلس، زمزمه‌هاي توقف سهميه‌بندي بنزين، برگزاري همايش بين‌المللي خودرو، اعلام رشد اقتصادي سه‌ماهه چهارم سال 91، بازنگري در بخشنامه ال‌سي 30 درصدي در پي وجود ابهام در پوشش ريسك نوسان نرخ ارز از جمله اخباری بود که در طول هفته‌ای که گذشت در عرصه اقتصادی منتشر شد و بورس نسبت به آنها عكس‌العمل‌هاي متفاوتي نشان داد.
همچنین پس از اعلام رشد 7/2 درصدي نقدينگي كشور در پايان خردادماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته، عنوان شد که بدهی بانک‌ها‌ به بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 6/8 درصدي برخوردار بوده است. از سوي ديگر پس از انتخاب اعضاي تحقيق و تفحص از صنعت فولاد كشور،  آخرين بند طرح احیای سازمان برنامه و بودجه در كميسيون برنامه مجلس مورد تصویب قرار گرفت. 
در اين ميان با توجه به اظهارات معاون برنامه‌ريزي دولت مبني بر غيرواقعي بودن قيمت ارز در بازار غيررسمي و لزوم كاهش اين قيمت‌ها براي توازن با قيمت رسمي به نظر مي‌رسد كه در روزهاي آينده، بايد شاهد كاهش قيمت دلار باشيم.
بر اين اساس در مركز مبادلات ارزي از سوم تا نهم آذرماه هر دلار آمريكا از 24 هزار و 822 ریال به 24 هزار و 815 ريال و هر يورو از 33 هزار و 654 به 33 هزار و 730 ريال تغيير يافت.
در این میان در بازار آزاد پس از کاهش 5/1 درصدی قيمت هر دلار آمریکا، یورو نیز از افت 8/0 درصدی برخوردار شد.
اما به‌رغم رشد 72/0 درصدی هر اونس طلا در بازارهای جهانی، هرگرم طلای 18 عیار نیز با افت 6/1 درصدی مواجه شد. سکه نیز کاهش 25/2 درصدی داشت. 
اما در بازار مسكن، به‌رغم افت چشمگير قيمت مسكن، هنوز اين بازار در بلاتكليفي و انتظار به سر مي‌برد، از سوي ديگر در پي اعلام افزايش وام مسكن در آينده، اين انتظار براي متقاضيان مسكن ايجاد شده كه با بهره‌مندي از اين وام از وضعيت ركود و پايين بودن قيمت‌ها استفاده كنند. اما با این حال متوسط قيمت فروش واحدهاي مسكوني در نقاط شمالي شهر تهران بيش از 2 ميليون تومان به ازاي هر مترمربع كاهش يافته است و در نقاط مركزي شهر ميزان كاهش نزديك به يك ميليون تومان در مترمربع رسيده است. 
در شمال شهر تهران تا پيش از شروع موج كاهشي قيمت‌ها، متوسط بهاي آپارتمان بين 5 تا 10 ميليون تومان و در مركز شهر بين 2 تا 4 ميليون تومان در هر مترمربع بود. اين در حالي است كه بازار سرمايه کشور از سوم تا نهم آذرماه بازدهی 95/5 درصدی را عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران خود کرد.
تهران پربازده‌ترین بورس خاورمیانه 
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشدی معادل 72/4 درصد در مکان نخست بورس‌های منطقه خاورمیانه قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه در گزارش خود آورده است که شاخص بورس تهران که نمایانگر بازدهی سرمایه‌گذاران است به روند صعودی خود در هفته گذشته ادامه داد، به طوری که از 78 هزار و 424 واحد به 82 هزار و 129 واحد رسید تا بازدهی 72/4 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. در گزارش روز شنبه بلومبرگ آمده است، شاخص بورس تهران (TEHRAN TEPIX) با 72/4 واحد افزایش در هفته گذشته در صدر بورس‌های منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه قرار گرفت و پس از آن بورس مکزیک با افزایش 16/3 درصدی در مقام دوم و بورس آلمان با افزایش 02/2 شاخص داکس در مقام سوم قرار دارند. 
بر‌اساس این گزارش، بیشترین کاهش را بورس مصر با 23/4 درصد افت به ثبت رساند در حالی که پس از آن بورس روسیه با افت 78/2 درصدی شاخص RTS دومین بازار منفی دنیا لقب گرفت. اما در بازار سرمایه کشور شايعاتي پيرامون ابطال عرضه اوليه سهام هلدينگ خليج فارس سرانجام منجر شد تا رييس شوراي رقابت به واسطه اين اظهارات از سمت خود استعفا دهد.  اما در نهایت اخبار ژنو منجر شد تا گروه‌ها‌ی بانكي‌ها، کشتيراني و شركت‌هاي خودرویی تحت تاثیر مثبت قرار گيرند. در ضمن لغو تحريم‌ها نظر اهالي بازار سرمايه را نسبت به گروه خودرويي مساعد كرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد