کاهش اختلاف سررسیدهای «آتی»

کاهش اختلاف سررسیدهای «آتی»
سرگردانی طلای جهانی برای انتخاب مسیر و گرفتن یک روند مشخص قیمتی برای روزهای پیش رو، موجب شده تا بازار قراردادهای آتی سکه در فقدان نوسان دلار در بازارهای داخلی، دچار روندی غیرمنطقی شود. آنچه این روزها در این بازار خودنمایی می‌کند، افت شدید اختلاف قیمتی بین سررسیدها است. روز گذشته این افت اختلاف بها به قدری بود که دو سررسید نزدیک این بازار (سکه‌های آذر و دی) برای دقایقی، تنها دو هزار تومان اختلاف داشتند.
سرگردانی طلای جهانی برای انتخاب مسیر و گرفتن یک روند مشخص قیمتی برای روزهای پیش رو، موجب شده تا بازار قراردادهای آتی سکه در فقدان نوسان دلار در بازارهای داخلی، دچار روندی غیرمنطقی شود. آنچه این روزها در این بازار خودنمایی می‌کند، افت شدید اختلاف قیمتی بین سررسیدها است. روز گذشته این افت اختلاف بها به قدری بود که دو سررسید نزدیک این بازار (سکه‌های آذر و دی) برای دقایقی، تنها دو هزار تومان اختلاف داشتند.
در حالی که پیش‌بینی‌ها از روند طلا برای هفته جاری میلادی، اغلب کاهش بها و در مواردی هم عدم نوسان قیمتی بود، طی هفته جاری میلادی، اونس این فلز 25 دلار افزایش داشته است. این در حالی است که دوشنبه هفته گذشته، طلا در بازارهای بین المللی با 35 دلار کاهش به 1219 دلار در هر اونس رسیده بود که از ارقام روز گذشته بازار نیویورک 46 دلار کمتر بود. این اتفاق البته در پی اعلام اخباری خوش از اقتصاد آمریکا رخ داد. اما این روند افزایشی در هفته جاری به طور جدی‌تر از روز سه‌شنبه آغاز شد به طوری که در پایان این روز شاهد افزایش 22 دلاری طلا به نسبت آخرین قیمت روز دوشنبه بودیم.
افزایش تقاضای فیزیکی و عرضه کمتر طلا از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، علت رشد قیمت طلا در روزهای اخیر اعلام شده است؛ از سوی دیگر کاهش ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی نیز از جمله این عوامل عنوان می‌شود. این مسائل موجب شد تا قیمت طلا روز سه‌شنبه با بیشترین افزایش از اواسط اکتبر روبه‌رو شود و به بیش از 1260 دلار در هر اونس برسد.
گفتنی است شاخص ارزش دلار روز سه‌شنبه برای چهارمین روز متوالی کاهش داشته که این مساله در 2 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. اما این صعود بها برای طلا چندان هم پایدار نبود و روز گذشته تا حوالی ساعت 14 به وقت تهران، کاهش شش دلاری را تجربه کرد. هر چند دوباره رو به افزایش گذاشت.
در همین حال برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است که تعطیلات کریسمس هم پتانسیل نوسانی کردن بازار طلا را دارد به طوری که از احتمال افزایش قیمت طلا به بیش از 1290 دلار در هر اونس تا پیش از کریسمس سخن گفته می‌شود. برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند که اگر قیمت طلا بتواند تا پیش از تعطیلات کریسمس بالای 1250 دلار در هر اونس باقی بماند، احتمال رسیدن به قیمت 1267 دلاری و سپس بهای 1290 دلاری در کوتاه مدت برای این فلز وجود دارد.
در سوی دیگر، بازار سکه تهران که منتظر حرکات افزایشی طلا است، روز سه شنبه از افزایش قیمت این فلز به شدت تاثیر گرفت و به نسبت روز قبل از آن، بر بهای سکه تمام بهار طرح جدید، 16 هزار تومان افزود، البته اگر دلار هم همراهی می‌کرد، این صعود قطعا چشمگیرتر می‌شد. در این روز سکه‌های بازار قراردادهای آتی نیز به تبع سکه نقدی افزایش قیمت در محدوده دو درصد را تجربه کردند که در چند هفته اخیر بی‌سابقه بود.
روز گذشته، اما قیمت جهانی طلا به جز ابتدای معاملات که تا 1265 دلار هم افزایش یافته بود (3 دلار بیشتر از قیمت روز پیش از آن) کلا در محدوده زیر 1260 دلار نوسان کرد و به این ترتیب در حالی که نرخ دلار در بازار داخلی ثابت بود، سکه‌های نقدی حدود 5000 تومان ریزش داشتند. در همین حال سکه‌های بازار قراردادهای آتی بورس کالا هم در این روز از قیمت‌ها کاستد. روز چهارشنبه این بازار میزبان میهمان جدید بود که قرار است طی یک ماه آینده مورد دادوستد قرار بگیرد. سکه سررسید اردیبهشت، دیروز با 922 هزار تومان کشف قیمت شد و بر خلاف سایر سررسیدها در محدوه مثبت (افزایش بها) نوسان می‌کرد که البته در ابتدا بسیار
اندک بود.  
نکته‌ مهمی که روز گذشته و در آستانه ورود سررسید زوج اردیبهشت در بازار آتی سکه مشاهده می‌شد این بود که سررسیدهای آذر و دی برای دقایقی تنها دو هزار تومان اختلاف بها داشتند که این کمترین اختلاف قیمتی بین سررسیدهای این بازار در یک سال اخیر بود. این مساله نشان از روند غیرمنطقی این بازار دارد که امید می‌رود با زوج شدن سرررسیدها از ابتدای سال آینده، این اشکال برطرف شود. از طرف دیگر سررسید دی ماه - سکه ای که کمتر از دیگران مورد توجه معامله گران است - روز گذشته – در زمانی که بازار ریزشی بود - بیش از سایرین کاهش قیمت داشت.
بیشترین اختلاف قیمتی بین سررسیدها به طور طبیعی بین آذر و اردیبهشت بود، اما نکته اینجا است در حالی که سررسیدهای نزدیک آتی حدود
10 هزار تومان ریخته بودند و بر قیمت سکه اردیبهشت هم افزوده شده بود، این اختلاف قیمت در حدود 50هزار تومان (برای پنج ماه) بود. ازطرفی اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه در کمترین و بیشترین قیمت - تا ساعت 16:30 به وقت تهران – به ترتیب 1255 و 1265 دلار بود.
با توجه به اینکه طلای جهانی هنوز نتوانسته به میزان چشمگیری صعود کند و ریزش‌های متوالی طی یک سال اخیر موجب شده تا از ارزش طلا و سکه در بازار تهران کاسته شود، سکه‌های بازار آتی نیز از گزند کاهش قیمت مصون نمانده اند و شرکت بورس کالای ایران علاوه بر کاهش یک میلیون تومانی هفته گذشته  از میزان وجه تضمین مورد نیاز برای حضور در این بازار - و رساندن این وجه به دو میلیون تومان، طی هفته جاری دو بار دیگر از این رقم کاسته است. طبق آخرین اطلاعیه این شرکت پس از اتمام روز معاملاتی شنبه 23 آذر، وجه تضمین اولیه برابر مبلغ یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین می‌شود؛ به عبارت دیگر 100 هزار تومان دیگر از میزان وجه تضمین کاسته خواهد شد.   
در ادامه معاملات روز گذشته بازار نقدی، از شدت کاهش قیمت‌ها تا حدی کاسته شد به طوری که سکه‌ها در حدود قیمت روز سه‌شنبه معامله می‌شدند و تاثیر این امر بر بازار آتی این بود که برخی سررسیدها افزایش قیمت اندکی گرفتند و سکه اردیبهشت هم که از ابتدا در مسیر صعودی بود، بر شیب افزایش قیمت افزود به طوری که تا حوالی ساعت 16 روز چهارشنبه بر قیمت این سررسید 13 هزار تومان افزوده شده بود. در این زمان طلای جهانی هم با اصلاح ریزش خود، صعود قیمتی را تجربه می‌کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد