تابلوي آتي سكه قرمز شد

تابلوي آتي سكه قرمز شد
با وجود اينكه هيچ نشانه‌اي از فروكش كردن تنش‌ها در اوكراين مشاهده نمي‌شود، و همزمان با تنگ‌تر كردن حلقه محاصره بركريمه از سوي روسيه، غرب به دنبال اقداماتي جهت مقابله با اقدام روسيه است، بهاي طلا كه به دلايل فوق تا پايان معاملات روز دوشنبه با صعود چشمگيري روبه رو بود، ديروز رو به نزول نهاد
با وجود اينكه هيچ نشانه‌اي از فروكش كردن تنش‌ها در اوكراين مشاهده نمي‌شود، و همزمان با تنگ‌تر كردن حلقه محاصره بركريمه از سوي روسيه، غرب به دنبال اقداماتي جهت مقابله با اقدام روسيه است، بهاي طلا كه به دلايل فوق تا پايان معاملات روز دوشنبه با صعود چشمگيري روبه رو بود، ديروز رو به نزول نهاد. به اعتقاد تحليلگران بازار طلا، ضعيف بودن تقاضا در بازار فيزيكي باعث شده تا افزايش اخير قيمت طلا بسيار متزلزل و ناپايدار باشد. از سوي ديگر با رشد قيمت‌ها اكنون سرمايه‌گذاران براي بهره‌گيري از اين وضعيت اقدام به فروش طلاهاي خود در بازار كرده‌اند.
بسياري از سرمايه‌گذاران بين المللي از ترس و نگراني تشديد بحران اوكراين در چند روز گذشته اقدام به خريد طلا كردند؛ اما از آنجا كه چنين تقاضايي واقعي نيست و به دلايل سفته بازانه وارد بازار شده، كارشناسان اقتصادي معتقدند كه كمرنگ يا ناپديد شدن اين عوامل (تنش در اوكراين) منجر به كاهش مجدد بهاي طلا خواهد شد. بنابراين بخش مهمي از سرمايه گذاران طلا بر اين باورند كه اكنون بهترين زمان براي فروش طلا است.
 طلا از ابتداي سال‌جاري ميلادي تا روز دوشنبه بيش از 11 درصد معادل 137 دلار افزايش قيمت داشته كه بهترين عملكرد قيمت اين فلز از سال 1983 ميلادي به شمار مي‌رود و همين امر در كنار ناپايداري عوامل صعودي آن در چند روز اخير موجب شد تا بسياري در موقعيت به وجود آمده به‌منظور كسب سود اقدام به فروش طلاي خود كنند. 
به اعتقاد اين گروه بهبود شرايط رشد و رونق اقتصادي آمريكا، احتمال افزايش نرخ بهره در اين كشور و افزايش ارزش دلار مي‌تواند دلايل مهمي براي فروش ذخاير طلا باشد. اين گروه بر اين باورند كه حتي بحران اوكراين مي‌تواند موجب افزايش ارزش دلار شود و اين مساله به ضرر قيمت طلا تمام خواهد شد.  به دليل اعتبار ارز روسيه، وقتي يك آشفتگي در چنين اقتصاد مهمي رخ مي‌دهد، اين ناامني به نفع طلا تمام مي‌شود. به عبارت ديگر، آشفتگي در هر اقتصاد بزرگي در نهايت به نفع طلا مي‌شود و همين موضوع هم مي‌‌تواند بر افزايش قيمت سكه و ارز تاثيرگذار باشد. تحولات بازار طلا در شرايطي است كه نشست آتي فدرال رزرو آمريكا قرار است 18 و 19 مارس برگزار شود. پيش از اين هفته گذشته مسوولان اين بانك اعلام كردند كه به كاهش ماهانه ميزان خريد اوراق قرضه ادامه خواهند داد. اين مساله هم به چشم‌انداز كاهشي طلا در آينده نزديك دامن مي‌زند. 
در بازارهاي داخلي چه گذشت؟
ناپايداري صعود قيمتي طلا كه روز گذشته موجب شد تا بهاي هر اونس اين فلز تا 20 دلار - تا ميانه معاملات - نيز سقوط كند، بازار آتي سكه را كه با تمام توان در مسير افزايش قيمت حركت مي‌كرد، ناگهان از حركت بازداشت و در خلاف جهت به سمت كاهش چشمگير بها سوق داد. به اين ترتيب سكه‌هايي كه از ابتداي هفته تا روز دوشنبه هر روز بين 40 تا 50 هزار تومان صعود كرده بودند، ديروز در بيشترين ريزش خود بين 50 تا 62 هزار تومان سقوط كردند (نزديك پنج درصد براي هر سررسيد، يعني سقف روزانه ريزش قيمت). اين رقم در شروع معاملات آتي سكه در روز گذشته بين 30 تا 45 هزار تومان به عبارتي كمتر از 4 درصد بود. 
در اين ميان سكه‌هاي تمام بهار بازار نقدي كه روز دوشنبه بالاخره توانسته بودند بيش از يك ميليون تومان دادوستد شوند، ديروز به تبع ريزش اونس طلا بيش از 26 هزار تومان - تا ساعت 16:00 - كاهش قيمت داشتند. از قیمت هر گرم طلا در بازار آزاد نيز در اين روز بيش از 2500 تومان كاسته شد. دلار بازار آزاد اما در ابتداي معاملات ديروز تا 3117 تومان هم بالا رفت، ولي در ادامه به 3070 تومان بازگشت و در همين محدوده نوسان مي‌كرد. از سوي ديگر با گذشت سه روز از زمان تعيين شده براي واريز قسط دوم دارايي‌هاي ايران به حساب بانك مركزي روز گذشته هنوز خبري مبني بر واريز قسط دوم منتشر نشده بود. اين در حالي است كه قسط بعدي نيز قرار است در تاريخ 7 مارس
(16 اسفند) واريز شود. پيش از اين قائم‌مقام بانك مركزي گفته بود كه ورود 2/4 ميليارد دلار از منابع بلوكه شده ايران به بانك مركزي براي پاسخ‌گويي به نياز اساسي ارزي كشور كمك مي‌كند. بازگشت اين حجم ارز به كشور يكي از دلايل كساني بود كه معتقد بودند دلار تا پايان سال جهش قيمتي چنداني نخواهد داشت.
ريزش قيمت‌هاي ديروز موجب شد تا سررسيدهاي آتي سكه از اختلاف قيمتي ميان خود بكاهند؛ به طوري كه تفاوت بين سررسيد نزديك و دور اين بازار از 215 هزار تومان در روز دوشنبه، به 192 هزار تومان رسيده بود، در نتيجه اختلاف ميان سكه نقدي و دورترين سررسيد آتي هم كمتر شد. در همين حال طي امروز تا جمعه انتشار آمارهايي از اقتصاد آمريكا مثل شاخص تغييرات اشتغال رشته‌هاي غيركشاورزي، سخنراني برخي از اعضاي بانك مركزي آمريكا، آمار نرخ بيكاري اين كشور و انتشار بيانيه بانك مركزي كانادا در كنار شاخص تراز تجاري آمريكا هم بر روند حركت طلا اثرگذار است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۴:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد