شاخص بورس در کانال 73 هزار

شاخص بورس در کانال 73 هزار
بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در دومین روز کاری هفته شاهد تداوم افت بود. شاخص بورس دیروز با افت 13/0درصدی معادل 98/4واحد مواجه شد و به زیر مرز 74هزار واحد رسید. شاخص دیروز در نهایت رقم 73هزار و 952واحد را تجربه کرد.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در دومین روز کاری هفته شاهد تداوم افت بود. شاخص بورس دیروز با افت 13/0درصدی معادل 98/4واحد مواجه شد و به زیر مرز 74هزار واحد رسید. شاخص دیروز در نهایت رقم 73هزار و 952واحد را تجربه کرد.
دیروز همچنان بازار شاهد توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک بود، امری که موجب شده است شاخص تحت فشار کاهشی شرکت‌های بزرگ قرار گیرد. در تحولات مهم بازار دیروز تحت تاثیر تصویب یک فوریت لایحه خروج از رکود دولت در مجلس بود. دکتر طیب‌نیا، وزیر اقتصاد با حضور در مجلس به دفاع از طرح دولت پرداخت که این امر به تصویب یک فوریت این لایحه در مجلس شورای اسلامی منجر شد.
انتظار می‌رود به زودی بازار سرمایه تحت تاثیر مباحث مجلس در مورد مفاد این لایحه قرار گیرد به ویژه آنکه دو موضوع سود بانکی و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور در این لایحه جایگاه مهمی دارد.
در بازار دیروز همچنین جلسه هیات عالی واگذاری با حضور وزرای اقتصاد، نیرو، دادگستری، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار و مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی با کارگروه وزارت نیرو برای واگذاری شرکت‌های توزیع نیروی برق به دو صورت همراه با تاسیسات یا بدون آن وارد مذاکره شود.
عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تا قبل از سال 1370، حاکمیت و بهره برداری شبکه توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای که دولتی بودند صورت می‌گرفت اما از سال 1370 تا 1386 توزیع توسط بخش غیردولتی اداره می‌شد.
وی با بیان اینکه پس از اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گزینه‌های مختلفی مانند واگذاری با دارایی یا بدون آن مطرح شد، گفت: براساس نتایج این جلسه، سازمان خصوصی‌سازی با کارگروه وزارت نیرو برای واگذاری شرکت‌های توزیع نیروی برق به دو صورت همراه با تاسیسات یا بدون آن وارد مذاکره خواهد شد.
در بازار دیروز در گروه شیمیایی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 2 هزار و 900 میلیارد تومان سرمایه در سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 93 برای هر سهم شرکت اصلی و تلفیق به ترتیب مبلغ هزار و 230 و هزار و 214 ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با گزارش قبلی 3 و 6 درصد افزایش داشته است. عملکرد «تاپیکو» در سال مالی 93 نسبت به سال مالی قبل با رشد 48 درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری، 538/1درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری، 116 درصدی جمع درآمدها و 119 درصدی سود خالص هر سهم روبه‌رو‌ بوده است.
این شرکت که برای هر سهم در سال مالی 94 مبلغ هزار و 37 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده در سال مالی 93 حدود 40 تومان از سود خالص هر سهم را از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتا سهام پتروشیمی جم و پالایش نفت اصفهان) به‌دست آورده است.
در گروه حمل‌و‌نقل دیروز دریایی سینا با صف خرید همراه شد. مدیرعامل شرکت دریایی و بندری سینا با بیان اینکه فعلا در بندر انزلی فعالیتی نداریم، گفت: مناقصه جذب اپراتور‌های بندر شهید رجایی برای سال‌ 93 در آینده نزدیک توسط سازمان بنادر برگزار می‌شود که امسال نیز حتما در این مناقصه شرکت می‌کنیم. محمد رمضانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر در چهار بندر تجاری کشور فعال هستیم، گفت: در بنادر بوشهر و نوشهر اپراتوری بندر را بر عهده داریم. وی ادامه داد: در بندر شهید رجایی نیز به‌عنوان اپراتور دوم این بندر فعالیت می‌کنیم ضمن آنکه در بندر امام خمینی(ره) ترمینال داریم. مدیرعامل شرکت دریایی و بندری سینا با بیان اینکه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در چند وقت اخیر مطلوب بوده است، افزود: تا پایان سال به‌عنوان پورت اپراتور در بندر شهید رجایی فعال هستیم و از نظر تخلیه و بارگیری مشکلی نداریم.
رمضانیان با اشاره به اینکه مناقصه جذب اپراتور‌های بندر شهید رجایی برای سال‌ 93 در آینده نزدیک توسط سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می‌شود، افزود: امسال نیز حتما در این مناقصه شرکت خواهیم کرد. وی همچنین درباره ورود به اپراتوری در بندر انزلی اظهار کرد: فعلا چنین چیزی صحت ندارد اما در حال توسعه فعالیت‌های خود هستیم.
در گروه سرمایه‌گذاری، نماد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با رشد 23درصدی به تابلو بازگشت. در گروه بیمه دیروز مجمع عمومی فوق العاده بیمه رازی با تصویب افزایش سرمایه شرکت برگزار شد. براساس تصمیم مجمع، سرمایه این شرکت از مبلغ 625 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال رسید. این افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات است.
در گروه پتروشیمی براساس اعلام صورت گرفته 18درصد پتروشیمی مرجان به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح و 16درصد به تاپیکو رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن 242میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۳:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد