جواهر شناسی

جواهر شناسی
در زمانهاي بسيار دور برخي از مواد به واسطه سليقه شخصي، مد، نادر بودن در محيط، پندارهاي خرافي و فرهنگ ...

در زمانهاي بسيار دور برخي از مواد به واسطه سليقه شخصي، مد، نادر بودن در محيط، پندارهاي خرافي و فرهنگ و خواص فيزيكي ويژه و ... به عنوان گوهر مورد توجه انسانها بوده‌اند. در طول تاريخ، مسايل مختلفي بر روي ارزش جواهرات تأثير گذاشته كه مي‌توان به موقعيتهاي سياسي و پيشرفت علم بشر اشاره نمود.

چنانچه آلومينيوم به دليل ناياب بودن، در صده‌هاي قبل به عنوان جواهر مصرف مي‌شد، در صورتيكه امروزه پيشرفت تكنولوژي و كشف ذخاير بزرگ اين كاني، ارزش آن را در حد يك فلز صنعتي پايين آورده است.

اما چيزي كه همواره ثابت بوده، افزايش طرفداران جواهر و به تيع آن ارزش گوهر است كه بشر را به فكر ساخت انواع مصنوعي آنها انداخت، به طوريكه مصريان قرنها قبل به ساختن جواهرات بدلي از شيشه‌ يا لعاب‌هاي رنگين مي‌پرداختند.

سعي در ساخت مواد مصنوعي با كيفيت مطلوب، سرانجام سبب شد كه شركت جنرال الكتريك در فوريه هزار و نهصد و پنجاه و پنج اولين الماس مصنوعي را كه البته فاقد ارزش جواهري بود بسازد. رشد اين صنعت در سالهاي اخير منجربه توليد كانيهاي مصنوعي شده كه تنها از طريق بررسي‌هاي دقيق فيزيكوشيميايي از انواع طبيعي قابل شناسايي هستند. البته بايد توجه نمود كه سنگهاي مصنوعي و بدلي را جواهر نمي‌توان ناميد.

شركت جنرال الكتريك در فوريه 1995 اولين الماس مصنوعي را كه البته فاقد ارزش جواهري بود ساخت.

در حال حاضر سيستم‌هاي مشخصي جهت تعيين ارزش جواهرات وجود دارد. خواص نوري و چگونگي تراش دو عامل مهم در اين امر به شمار مي‌روند. خواص نوري سبب ايجاد رنگ، جلا، لومينانس و بازي رنگ در نگين مي‌شوند.

تراش يك بلور تابع شكل و مشخصات ظاهري يك كاني است و به عنوان مثال معمولاً كانيهاي كم‌رنگ را با قطر بيشتري مي‌تراشند تا رنگ مطلوبتري بدست آيد.

نام جواهرات و كانيهاي جواهري عمدتاً برگرفته از رنگ، خرافات، شكل ظاهري و اسم مكان كشف گوهر و يا نام افرادي است كه آنها را شناسايي و معرفي نموده‌اند.

در گذشته تنها طبقه خاصي از افراد اجتماع از جواهرات استفاده مي‌‌نمودند ولي امروزه هر كس متناسب با سليقه خود مي‌تواند جواهرات مورد علاقه خويش را تهيه نمايد. در اين بخش مي‌توانيد اطلاعاتي راجع‌به برخي از جواهرات با ارزش و زيبا بدست آوريد.

منبع خبر: لنجان
  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۹:۲۸:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد