خصوصیات طلا چیست؟ خواص شگفت انگیز فیزیکی و شیمیایی طلا | زر

خصوصیات طلا چیست؟ خواص شگفت انگیز فیزیکی و شیمیایی طلا | زر
در این مقاله از سایت طلا و جواهر زر خصوصیات طلای اصل، خصوصیات شیمیایی طلا، خصوصیات طلا سفید، وزن مخصوص طلای خالص و به‌طورکلی ویژگی طلا و کاربردهای آن را مورد بررسی قراردادیم.

خصوصیات طلا چیست ؟ طلا یکی از عناصر و فلزاتی است که از گذشته‌های بسیار دور توسط انسان کشف شده است و همواره در دوره‌های مختلف تاریخ بشر موردتوجه انسان‌ها بوده است. چه جنگ‌ها و کشتارها که برای به‌دست‌آوردن این فلز گران‌بها در زمین صورت نگرفته است. می‌توان گفت بشر از همان روزی که به ارزش طلا و خصوصیات طلا پی برده است، در جست‌وجوی مقدار بیشتری از این فلز ارزشمند بوده و گاهی جان و مال و همه دارایی خود را فدای این هدف کرده است.

خصوصیات طلا چیست - سایت طلا و جواهر زر

حتی در طول تاریخ بسیاری از انسان‌ها به‌واسطه داشتن طلای بیشتر، موردتوجه و احترام سایر افراد قرار گرفته‌اند و حتی گاهی این توجه و احترام منجر به ایجاد طبقه اجتماعی خاصی شده است. چیزی که شاید تا الآن نیز ادامه داشته است. در عصر حاضر نیز داشتن طلا، سکه و جواهرات یکی از نشانه‌های سرمایه‌داری افراد و کشورهاست و حتی تعیین‌کننده قدرت مادی و حتی معنوی نیز می‌باشد.

همه ما نیز کم‌وبیش با فلز طلا و ویژگی‌های آن آشنا هستیم و می‌دانیم که خصوصیات طلا چیست. این فلز زردرنگ که بیشتر افراد کاربرد آن را در ساخت طلا و جواهرات می‌دانند، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار زیادی است که در این مقاله از سایت طلا و جواهر زر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه پیدایش طلا

برای اینکه بدانیم خصوصیات طلا چیست، می‌بایست ریشه پیدایش این عنصر را بررسی کنیم. گفته می‌شود این فلز گران‌بها جزو عناصر موجود در روی سیاره زمین نبوده است و حدود دویست میلیون سال پیش در اثر اصابت شهاب‌سنگی به کره زمین، حاصل شده است و امروزه در همه نقاط جهان، فلز طلا با کیفیتی یکسان یافت می‌شود. اما بااین‌حال طلا یک فلز کمیاب است که در پوسته زمین یافت شده و استخراج می‌شود و یکی از دلایل گران‌بها بودن و ارزشمندی آن نیز همین کمیاب بودن آن است.

تاریخچه پیدایش طلا - سایت زر
 

به‌طورکلی از گذشته‌های دور تا الآن، فلز طلا جزو ارزشمندترین فلزات جهان بوده که از آن در ساخت سکه‌های طلا استفاده می‌شده است که به‌عنوان واحد پولی بسیاری از سرزمین‌های کهن مورداستفاده قرار می‌گرفت. امروزه دیگر همه می‌دانند خصوصیات طلا چیست و در دوره حاضر نیز سکه‌های طلا به شکلی متفاوت‌تر ساخته می‌شوند که بااینکه به‌عنوان واحد پولی کشورها مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؛ اما به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار پول و سرمایه کاربرد دارند. بیشترین طلای جهان از افریقای جنوبی استخراج می‌شود.

خصوصیات شیمیایی فلز طلا

طلا فلزی زردرنگ است که به شکل جامد در طبیعت یافت می‌شود. فلز طلا از نظر چکش‌خواری، رتبه اول را در بین تمامی فلزات دارد و از نظر رسانایی نیز در رتبه سوم بعد از نقره و مس قرار می‌گیرد. از دیگر دلایل ارزشمندی طلا می‌توان به مقاوم بودن آن در برابر زنگ زدن و خوردگی اشاره کرد. همچنین فلز طلا تصفیه آسانی دارد و به‌راحتی با سایر عناصر واکنش نمی‌دهد.

خصوصیات شیمیایی فلز طلا - سایت طلا و جواهر زر

برای اینکه به طور دقیق و با جزئیات بیشتری به این پی ببریم که خصوصیات طلا چیست، بهتر است خصوصیات شیمیایی طلا را مورد بررسی قرار دهیم. این فلز زیبا و براق یکی از عناصر جدول مندلیف است و عدد اتمی آن ۷۹ می‌باشد و نماد شیمیایی آن Au است. جرم اتمی طلا ۹۶۶۵/۱۹۶ و شعاع اتمی آن pm144 است. فقط یک ایزوتوپ پایدار از این فلز در جهان وجود دارد که آن‌هم ایزوتوپ ۷۹ است و ۲۴ عدد ایزوتوپ رادیواکتیو از این فلز وجود دارد.

وزن مخصوص طلا چقدر است؟

وزن مخصوص طلا چقدر است؟ سایت زر

در ادامه نیز به توضیح بیشتری در مورد اینکه خصوصیات طلا چیست و وزن مخصوص طلا چیست، خواهیم پرداخت. نقطه ذوب طلا ۱۸/۱۰۶۴ درجه سانتی‌گراد و نقطه‌جوش آن ۲۸۵۹ درجه سانتی‌گراد است. وزن مخصوص طلای خالص ۱۹٫۳۰ g/cm3 است اما ممکن است باتوجه‌به عواملی مثل دما یا شرایط دیگر تغییر کند. در آلیاژهای طلا نیز وزن مخصوص نقره یا سایر فلزات می‌تواند وزن مخصوص طلا را تحت تأثیر قرار داده و عدد دیگری بدهد. سختی طلا برحسب مقیاس موس ۳-۵/۲ است و ازاین‌رو خاصیت ورقه شدن و مفتول شدن آن نسبت به سایر فلزات بیشتر است؛ به همین دلیل است که در ساخت جواهرات از فلز طلا استفاده می‌شود.

خصوصیات طلای اصل چیست؟

حال که تا حدودی به این موضوع از نظر شیمیایی و ساختار پی بردیم که خصوصیات طلا چیست، خصوصیات فلز طلای اصل را نیز از نظر می‌گذرانیم. طلا یکی از عناصر کم‌فعال است که در تماس با هوا واکنش نمی‌دهد و حتی در مقابل محلول‌های قلیایی و حتی محلول‌های اسیدی بسیار پایدار است. تنها ترکیبی که توانایی حل کردن طلا را دارد "نیترو - هیدروکلریک‌اسید" یا "تیزاب سلطانی" است. حتی نیتریک اسید که نقره و فلزات پایدار را می‌تواند حل کند، در مقابل طلا ناتوان است و از آن برای آزمون اسید به‌منظور تأیید و شناسایی طلا استفاده می‌شود.

خصوصیات طلای اصل چیست؟ سایت زر

همین ویژگی عدم واکنش طلا با سایر عناصر است که امکان تشخیص خصوصیات طلای اصل را به ما می‌دهد. به‌عنوان‌مثال یکی از روش‌های تشخیص اصل بودن طلا، انداختن آن درون سرکه است که در این صورت طلای تقلبی و بدلی به‌راحتی داخل سرکه سیاه و کدر می‌شود؛ اما طلای اصل هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

طلا، فلزی ارزشمند با ویژگی‌های استثنایی

طلا فلزی نیست که به همان شکلی که استخراج می‌شود، بتواند مورداستفاده قرار بگیرد. طلای خالصی که از پوسته زمین و از معادن طلا، رسوبات رودخانه‌ای و دریاچه‌ای و یا از میان سنگ‌های آتش‌فشانی استخراج می‌شود، فلزی بسیار نرم است و برای اینکه بتواند مورداستفاده قرار بگیرد، می‌بایست با سایر عناصر ترکیب شود تا سختی لازم را به دست بیاورد. این فلز گران‌بها شکل کریستالی خاصی ندارد و مهم‌ترین ویژگی آن همین رنگ زرد و براق بودن آن است که آن را به یکی از زیباترین عناصر و فلزات روی زمین تبدیل کرده است. برای استفاده از این فلز گران‌بها باید به‌صورت تخصصی بررسی کنیم که خصوصیات طلا چیست و چگونه این خصوصیات باعث شناخت ویژگی‌های طلا و کاربرد آن در صنعت و ساخت جواهرات می‌شود.

خصوصیات و ویژگی‌های طلا - سایت زر

خلوص و عیار طلا چگونه تعیین می‌شود؟

بعد از پی‌بردن به اینکه خصوصیات طلا چیست، نوبت به استفاده از طلا می‌رسد. برای کاربردهای مختلف طلا، آن را به‌صورت آلیاژ در کنار برخی عناصر مورداستفاده قرار می‌دهند. نقره و مس جزو فلزاتی هستند که در آلیاژهای طلا مورداستفاده قرار می‌گیرند و میزان عیار طلا را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درواقع هر چه طلای بکار رفته در این آلیاژها بیشتر باشد، عیار طلا بیشتر می‌شود. بالاترین عیار و خلوص مربوط به طلای ۲۴ عیار است که در ساخت شمش طلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. خصوصیات طلای ۲۴ عیار این است که بسیار نرم است و در ساخت همه مدل‌های طلا و جواهرات قابل‌استفاده نیست.

عیار طلا چیست -  خصوصیات طلای ۲۴ عیار
 

اما وقتی به‌صورت آلیاژ مورداستفاده قرار می‌گیرد، سختی و دوام آن افزایش می‌یابد. میزان خالص بودن طلا و درواقع عیار طلا را با اعداد ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۲۲ و ۲۴ نشان می‌دهند. در ایران و کشورهای آسیایی از طلا ۲۲ عیار استفاده می‌شود و در کشورهای اروپایی از طلا ۱۴ عیار در ساخت جواهرات استفاده می‌شود.

خاصیت تورق‌پذیری در طلا و قابلیت انعطاف آن

خاصیت تورق‌پذیری طلا و قابلیت انعطاف آن فوق‌العاده است، به‌طوری‌که اگر یک گرم طلا را به قطر ۰۰۶/۰ میلیمتر برسانیم بدون آنکه پاره شود به طول یک کیلومتر می‌رسد و ضخامت نازکی از طلا را می‌توان تا حد ۰۱/۰ میلیمتر تهیه نمود. طلا بهترین هادی الکتریسیته است، به‌طوری‌که در بعضی از سیستم‌های مخابراتی و فضایی از طلا به همین منظور استفاده می‌شود.

خاصیت تورق‌پذیری در طلا و قابلیت انعطاف آن - سایت زر

رنگ طلایی خالص زرد سیر است. ولی به علت ترکیبات با فلزهای دیگر (بارهای منفی) طلا به رنگ‌های زرد مایل به سبز، قرمز، ارغوانی، سفید و ... مشاهده می‌شود. وزن مخصوص طلا معادل ۳/۱۹ گرم بر سانتی‌متر است. با دانستن وزن مخصوص طلا می‌توانیم وزن طلای ساخته شده را حدس بزنیم.

وزن مدل ساخته شده از طلا

از نظر شیمیایی طلا یکی از کم فعال‌ترین فلزات بشمار می‌رود. در تماس با هوا کدر نمی‌شود و در قوی‌ترین محلول‌های قلیایی پایدار است. تقریباً در مقابل تمام اسیدهای خالص مقاوم است، مگر اینکه از ترکیب دو یا چند اسید استفاده شود.

جمع‌بندی مقاله خصوصیات طلا چیست؟

در این مقاله قصد داشتیم بررسی کنیم که خصوصیات طلا چیست و چیزی که به‌عنوان طلا می‌شناسیم، چگونه به دست می‌آید و دارای چه ویژگی‌هایی است. در این مقاله از سایت طلا و جواهر زر خصوصیات طلای اصل، خصوصیات شیمیایی طلا، خصوصیات طلا سفید، وزن مخصوص طلای خالص و به‌طورکلی ویژگی طلاو کاربردهای آن را مورد بررسی قراردادیم.

برای استعلام قیمت به‌روز طلا می‌توانید به صفحه اصلی سایت زر مراجعه نمایید و چنانچه قصد خرید طلا، سکه، جواهرات و یا سنگ‌های قیمتی را دارید، می‌توانید با مراجعه به قسمت‌های مختلف سایت زر محصول دلخواه خود را جست‌وجو کرده و به‌صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید. سفارش‌های شما عزیزان در بازه زمانی دو الی ده روز برای شما ارسال خواهند شد. همچنین اگر قصد دریافت مشاوره درزمینهٔ خریدوفروش طلا را دارید و یا تصمیم به سفارش مدل خاصی از جواهرات را دارید، می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما به‌صورت تلفنی در تماس باشید تا شما را به طور کامل راهنمایی نمایند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۹:۲۰ قبل از ظهر
نظرات (1)

کهنسال  ۲۷ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۴:۴:۲۴ قبل از ظهر

در زرگری برای زردکردن طلا از شوره ای به نام شوره سبز استفاده می شود. در صورت امکان خواهشمندم مشخصات این شوره و طرز تهیه آن را در صورت امکان بفرستید. متشکر

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد