اعتراض طلافروشان اشتباه بود

اعتراض طلافروشان اشتباه بود
متوسط مالیات پرداختی طلافروشان در سال زیر 500 هزار تومان است!
طلافروشان بازار تهران و برخي شهرهاي كشور در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده کرکره‌های خود را پایین کشیدند تا بار دیگر با چنین ترفندی و به راه انداختن دعواي زرگری بتوانند همچون 2 سال اخیر از پرداخت ماليات فرار كنند، غافل از اینکه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری هرگونه مقاومت در برابر اجرای قانون را بی‌فایده و همه‌ آحاد جامعه را مکلف به تبعیت از قانون دانست. به گفته علی عسگری، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، فعالان عرصه طلا و جواهر جزو خبره‌ترین صنوفی هستند که به طور کامل و موشکافانه بر مفاد قانون مالیاتی کشور مسلط بوده اما از آنجایی که این صنف جزو صنوف پردرآمد کشور محسوب می‌شوند، آگاهانه و یکه‌تاز در برابر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بعضا طفره می‌روند.
وی درباره تعطیلی اخیر بازار طلافروش‌ها به علت اجرای این قانون گفت: طبق آنچه قانون وضع کرده است سازمان امور مالیاتی کشور برای هر کالایی که در فرآیند اقتصادی مبادله شود باید 3 درصد مالیات اخذ کند. عسگری اضافه کرد: مطابق جلساتی که با صنف طلافروشان داشته‌ایم به آنها پیشنهاد شد که با 2 روش قانون را درباره شما اجرا می‌کنیم و در این مرحله از فرآیند تولید مرحله به مرحله و به صورت زنجیره‌ای از زمانی که طلا به صورت شمش است تا زمانی که پشت ویترین فروش قرار می‌گیرد مالیات اخذ می‌شود. وی ادامه داد: برای ساده‌سازی کار در زمان فروش، قیمت طلا و حق‌الزحمه را به صورت اجرت و سود فروش مالیات را از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌کنیم ولی درخواست طلافروشان این است که سازمان امور مالیاتی کشور قیمت پایه طلا را برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده حساب نکند و این مالیات را صرفا بر اجرت و سود طلا شامل کند. عسگری تاکید کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده فقط از اجرت و سود قیمت برخلاف قانون است و ما باید همه مراحل تولید طلا را مورد رصد قرار دهیم. وی ادامه داد: به طور مثال اگر برای هر گرم طلا 43 هزار تومان دریافت شود چنانچه حدود 31 هزار تومان قیمت پایه‌ای طلا و حدود 10 تا 11 هزار تومان اجرت و سود آن باشد، طلافروشان معتقدند که فقط از این 10 هزار تومان 3 درصد مالیات اخذ بر ارزش افزوده اخذ شود. او افزود: اما اگر به 43 هزار تومان 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه کنیم حدود یکهزار تا یکهزار و 200 تومان به این قیمت اضافه می‌شود اما متاسفانه آنها مي‌خواهند فقط به سود و اجرت طلا مالیات برارزش افزوده اضافه شود نه قیمت پایه‌ای آن و این در حالی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای رصد یک کالا باید چارچوب قانون را رعایت کند. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: رسم جدیدی است که اگر گروهی بخواهد در کشور مالیات ندهد معترض مي‌شود یا دست به اعتصاب می‌زند ولی قانون روشن است و ما برای اجرای قانون ابهامی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه 3درصد مالیات بر ارزش افزوده را مردم پرداخت می‌کنند نه صنف طلافروشان اظهار کرد: اصناف دیگر جز صنف طلافروشان با این قانون مشکلی ندارند. به گزارش «وطن‌امروز»، ابهامی که این روزها در بازار طلا و جواهر برای طفره رفتن چنین صنفی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد به عوامل و فرضیه‌هایی چند بازمی‌گردد که اولا این صنف معتبر یا نمی‌خواهند مالیات پرداخت کنند که موضوعی بعید و اجتناب‌ناپذیر بوده یا از چگونگی مفاد و مقررات این قانون بی‌خبرند که رئیس سازمان امور مالیاتی، صنف طلا و جواهر را خبره‌ترین صنف در امور مالیاتی عنوان می‌کند. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور در پاسخ به «وطن‌امروز» مبنی‌بر اینکه چرا طلافروشان با وجود اطلاع دقیق از مفاد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دست به اعتراض زده‌اند، تصریح کرد: اگرچه حرف و حدیث‌های زیادی این روزها درباره صنف طلافروشان مطرح است اما اختلاف‌نظر این صنف با سازمان امور مالیاتی کشور به یک کلمه برمی‌گردد که آنها (طلافروش‌ها) معتقدند طلا ابزاری سرمایه‌ای است و کالا محسوب نمی‌شود که روی آن مالیات وضع شود اما وزارت امور اقتصادی و دارایی هرگونه کالایی که مبادله تجاری داشته باشد را مشمول پرداخت مالیات می‌داند. با توجه به جلسه اخیر شورای اصناف با سازمان امور مالیاتی ابهامات این اختلاف نظر مرتفع و موضوع در راستای قانون حل و فصل خواهد شد تا در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده همه دولت را یاری کنیم. رئیس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر نیز ضمن انتقاد شدید از تعطیلی بازار طلافروشان برای اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به «وطن‌امروز» گفت: همه آحاد مردم بویژه فعالان اقتصادی ملزم به تبعیت از اجرای قانون هستند و اعتصاب صنف طلافروشان و واکنش آنها به پرداخت مالیات اقدامی غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. محمد کشتی‌آراء با بیان اینکه در نشست اخیر اصناف طلافروشان با سازمان امور مالیاتی توافقات خوبی به عمل آمد، تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم‌الاجراست و درباره صنف طلا هم با استقبال مواجه می‌شود. وی در پاسخ به اینکه چرا مفاد قانون اجرای مالیات بر ارزش افزوده به‌طور کامل و شفاف برای صنف طلافروشان بازگو نشده تا آنها با اطلاع دقیق در اجرای قانون اعتراض نکنند، افزود: اگرچه جلساتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با اتحاديه صنف طلا قبل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد اما اکنون با تشکیل کارگروهی منسجم اختلاف‌نظر کارشناسی بین اصناف طلافروشی و سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه این صنف اعتقاد دارند 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از دستمزد و اجرت طلا به علاوه دستمزد سود و سود فروشنده اخذ شود حل خواهد شد و در حال حاضر توافق شده است اجرای قانون شروع شود و جلساتی که در این رابطه تشکیل می‌شود مذاکرات کارشناسی در جهت رفع ابهامات و مشکلات تداوم یابد. وی افزود: مقرر شده است کارگروه تخصصی مرکب از 5 نفر از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مالیاتی و 5 نفر از اعضای صنف طلا و جواهرفروشی تشکیل شود که اگر اصلاحاتی از طریق مجاری قانونی لازم است اعمال شود یا اگر منظور قانون باید تفسیر شود در این کارگروه مشخص شود که این کار باید قبلا انجام می‌شد تا اکنون مشکلی اجرای قانون را تهدید نمی‌کرد. وی افزود: تمام همکاران ما در سراسر کشور که مشمول قانون هستند آمادگی دارند آن را اجرا کنند و همکاری سازمان امور مالیاتی برای کمک به اصناف و اجرای بهتر قانون ضامن اجرای بهتر است.
متوسط مالیات پرداختی طلافروشان در سال زیر 500 هزار تومان است!
پایین کشیدن کرکره مغازه‌ها این روزها به نظر می‌رسد حربه‌ای شده است برای عده‌ای که انگار نمی‌خواهند با قانون منطبق شوند. 2 سال پیش که قرار بود قانون مالیات بر ارزش افزوده در همه بخش‌ها اجرایی شود، این اصناف و بویژه طلافروشان بودند که با تعطیلی بازار با اجرای این قانون مخالفت کردند. اما 2 سال پس از اینکه دولت با این بخش همراهی کرد و همه ابهام‌ها برای آنها شرح داده شد، بار دیگر طلافروشان در اعتراض به اجرای قانون دست به کرکره‌ها بردند. در حالی این صنف همواره به پرداخت مالیات معترض است که براساس یافته‌های خبرنگار خبرگزاری ایسنا متوسط پرداخت مالیاتی آنها در سال کمتر از 500 هزار تومان است! این رقم در کل کشور بوده و در تهران متوسط آن حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است. این رقم اندک وقتی در کنار میزان مالیات پرداختی کارگران و کارمندان قرار می‌گیرد و با توجه به درآمد مشهود بیشتر اصناف که به نسبت، خدمات بیشتری از بخش عمومی را هم به خود اختصاص می‌دهد، خود را نشان می‌دهد. با این رقم مالیاتی باید بپذیریم که یک طلا فروش در ماه کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارد! رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با ناوارد دانستن اعتراض طلافروشان به این موضوع می‌گوید: طبق جلساتی که با صنف طلافروشان داشتیم، به آنها پیشنهاد کردیم که به 2 روش قانون را درباره شما اجرا می‌کنیم و در همین مرحله از فرآیند تولید مرحله به مرحله به‌صورت زنجیره‌وار از زمانی که طلا به صورت شمش است تا زمانی که پشت ویترین قرار می‌گیرد، مالیات مي‌گیریم. 
منبع خبر: وطن‌امروز
  ۵ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۱:۵۵ قبل از ظهر
نظرات (1)

ازادی  ۱۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۳:۳۲ قبل از ظهر

بسیاری از كشور‌ها در مراحل ابتدایی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با چنین مشكلاتی مواجه شده‌اند اما با اطلاع‌رسانی درست و فرهنگ‌سازی مناسب این مسائل برطرف شد.

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد