كميته طلايي با حضور نمايندگان و اصناف

كميته طلايي با حضور نمايندگان و اصناف
بررسي مشكلات اجراي ماليات بر ارزش افزوده در صنف طلا
كميته ويژه‌اي متشكل از مركز پژوهش‌هاي مجلس، نمايندگان سازمان امور مالياتي، نمايندگان صنف طلافروشان و پنج نماينده مجلس به منظور بررسي موضوع ماليات بر ارزش افزوده در صنف طلا و اعتراض طلافروشان تشكيل شده است. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در حالي اين خبر را اعلام كرد كه بازار طلا‌فروشان از حدود دو هفته قبل در اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در برخي از شهرها تعطيل شده بود. البته چند روزي مي‌شود كه فعالان بازار طلا با قول مساعد مسئولان مبني بر بررسي مجدد ماجرا توسط مجلس و دولت، فعاليت را از سر گرفته‌اند.
طبق گفته فتحي‌پور، طلافروشان به دنبال اجراي اين قانون هستند اما ابهاماتي دارند كه بايد برطرف شود. طلافروشان معتقدند كه سازمان امور مالیاتی نبايد قیمت پایه طلا را مبناي اخذ مالیات بر ارزش افزوده قرار دهد و اين ماليات بايد تنها شامل اجرت و سود طلا شود. استدلال آنها بر اين پايه استوار است كه طلا كالايي سرمايه‌اي است و از بين نمي‌رود بلكه دائم ميان مردم، طلا‌فروشان و كارگاه‌هاي طلاسازي جابه‌جا مي‌شود در اين شرايط نمي‌توان اين كالا را كالاي مصرفي ناميد و بر آن ماليات بر مصرف وضع كرد. طلافروشان معتقدند كه بايد ماليات بر ارزش افزوده بر اجرت و سود فروش طلا وضع و اخذ شود اما دولت اصرار دارد كه اين سه درصد را از رقم كل معامله اخذ كند. يك كارشناس اقتصادي در مورد استدلال طلافروشان به تهران امروز گفت:« منطق طلافروشان اينگونه است كه طلا كالايي سرمايه‌اي است و تمايل مردم به خريد آن مربوط به ارزش ذاتي آن است.
از آنجا كه اين كالا ميرايي ندارد، نمي‌توان آن را كالايي مصرفي ناميد. البته اجرت و سود آن بعد از خريد مصرف مي‌شود و هنگام فروش، اصل طلا محاسبه مي‌شود پس بايد بر اجرت و سود آن ماليات وضع شود.» محسن بهرامي چنين ادامه داد:« حال كه طلافروشان با اجراي ماليات بر ارزش افزوده موافقند و فقط براي اين درخواست خود استدلالي منطقي دارند، دولت هم بايد با پذيرش اين استدلال از اين ماجراها جلوگيري مي‌كرد.» در همين حال ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه جلسه علنی ديروز در جمع خبرنگاران از نشست مشترك اين كميسيون با رئیس اتحادیه طلا فروشان، رئیس سازمان مالیاتی کشور و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: اتحادیه طلا فروشان برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قول همکاری داده است.ضمن اينكه در این جلسه رئیس اتحادیه طلافروشان مشکلات این صنف در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بیان کرد.
وی گفت: این قانون برای این صنف روشن و شفاف نیست و سوالاتی در این خصوص داشته‌اند که قرار شد کارگروهی مشترک تشکیل شده و به طور تخصصی به مسائل آنان بپردازد. رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به مهلت یک ماهه این کارگروه برای بررسی موضوعات مطرح خاطر نشان کرد: قرار شد ظرف یک ماه تا 19 آبان مسائل و مشکلات مربوط به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کارگروه مطرح و جلسات کارشناسی برگزار شود تا اگر نیازی به اصلاح قانون بود مجلس در این خصوص اقدام کند و اگر نیازمند تفاهمی با سازمان مالیاتی کشور بود این تفاهم حاصل شود.
اما محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نيز با اعلام جزئیات نشست نمایندگان مجلس با طلافروشان از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی کارشناسی موضوع اجرای مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر خبر داد و گفت: مقرر شد این کمیسیون به مدت سه هفته تحقیق و کارهای کارشناسی در مورد اجرای مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر انجام دهد. کشتی آرای اظهارداشت: قرار است تا رسیدن به نتیجه مطلوب صنف طلا و جواهر مالیات بر ارزش افزوده را اجرایی کند. 
منبع خبر: تهران‌امروز
  ۲۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۱:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد